lite frågor ang. mitt 375

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    lite frågor ang. mitt 375

    Nu är jag äntligen på g med mitt 375 liter. Min svärfar sa igår att "det blir nog aldrig klart" och då måste man ju sätta lite extra fart.
    Nu har jag fyllt det med vatten och det står i våg, tur att det håller tätt..... men vi bor i trähus och i det rum akvariet står märkte vi att golvet sviktar...är det en fara för akvariet? Kan det spricka? När man går förbi försiktigt blir det en liter rörelse på ytan. Har läst att man kan lägga en spånskiva under benställningen, skulle det hjälpa?

    fråga två hur tar man bort intorkad kalkränder, det går ej att gnugga bort, finns det medel utan att vara farligt för fiskarna sen?
    fråga tre, om jag ej får bort att gammla alger på frigolitbakgrunden, kan jag släppa dit mina ancistrus och låta de göra jobbet eller gammla alger är giftiga?
    Fråga fyra, det är tre hål i bakgrunden så frigoliten syns, kan man laga det med cement? Eller vad?

    Tack för alla blivande svar!!!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Laesk
    • March 2004
    • 399

    #2
    Spånskiva under benställningen skadar inte! /antar att golvet är gjort av träreglar, som sviktar när man går)
    Men sedan för att jämna ut det lite till så lägg en 1cm tjock friggolitskiva under karet. (mellan kar och ställningen)

    Klorin änvänder endel till att gnugga bort massa skit. Skjölj bara bort det noga efteråt.

    Laga hålen med cement går fint!
    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

    Kommentar

    • David B
      • December 2002
      • 507

      #3
      Gamla kalkrester brukar jag ta bort med citronsaft. Funkar perfekt och känns tryggt att inte behöva använda några kemikalier.

      Sedan kan man lägga en hockeypuck under varje ben i akvarieställningen, istället för en hel spånskiva...

      Lycka till,

      David B.

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Ska man använda citronsaft kan man lika gärna använda citronsyra, same shit men starkare.
        Na klar!

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Är det farligt om golvet sviktar lite?
          Räcker det med puckar, trodde att det behövde en större yta för att bli stabilt. Alltså att alla benen måste stå på samma skiva, men kanske det sviktar ändå.
          Det är träreglar i huset, visst kunde man sätta upp en stötta under golvet (vi har källare) men då skulle det ta ännu längre tid att få akvariet i bruk.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Groover
            • March 2004
            • 82

            #6
            Du skulle kunna bygga en "klack" av 100x30 reglar som då kan ta upp vikten och jämna ut den över golvet så att inte ställningen kan svikta i sig själv. Om sviktandet får ställningen att bli skev är det ju inte bra.
            Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179014

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Du menar typ en låda som akvariet kan stå på? Jag ska ej ha frigolit mellan akvariet och ställning för det är ett ramakvarium.
              Ska man ha all tyngd på de fyra yttersta hörnerna? Jag läste det här när jag sökte. Vi gjorde så trycket är jämt fördelat på alla benen. För är benen i mitten för låga kan väll akvariet svikta innåt, eller?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • nof
                • February 2004
                • 121

                #8
                Om golvet sviktar så behöver du fördela tyngden av akvariet jämnt över golvet under bänken. Det gör du bäst med att ställa bänkens ben på reglar som Groover föreslog. Att lägga puckar under benen skyddar golvet från att få märken men fördelar inte tyngden på de reglar som finns i golvet.
                Att ställa akvariet på en frigolitskiva avlastar bottenglaset helt och är bra även för ramakvarier. Skär till skivan så att den passar in innanför ramen. Förutsättningen är naturligtvis att bänken har en plan skiva att ställa karet på.

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Jag har bestämmt att prova med spånskiva under hela akvariet (på golvet. Får se om det hjälper annars får min man regla upp hela golvet underifrån....
                  De vise bråkar här på forum ang. frigolit eller ej under så den frågan hoppar vi på, undrar egentligen vad som är rätt???
                  När jag rotar i akvariet nu känns det som algerna lossar, de blir uppblötta så jag behöver nog ej medel i, tur
                  Det ska bli spännande att få igång det...
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #10
                    Jag har spånskiva under mitt 19mm och det räcker inte till mitt 225l utan skivan har blivit u formad(lyft 3mm på varge kortsida).
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #11
                      MDF är bättre, det är lite dyrare men betydligt starkare än spånskiva.

                      Jag använder ättika för att ta bort kalk, det är ofarligt för fiskarna, men man ska vara noga och skölja rent i alla fall.

                      /NE
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      Arbetssätt...