Kopparbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eran
    • March 2004
    • 3

    Kopparbarber

    <font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman"><font size="3"></font id="size3"><font color="green"></font id="green"> Hej! Jag har ett akvarium på 63l som jag för ca 2 veckor sedan fått igång. Började lite lugnt. Köpte 2 små växter, en liten ihålig sten och 4 kopparbarber. 3 av dessa var väldigt röda medans 1 var lite blekare. Den bleka blev jagad av de andra 3 röda. Gick till zoo och skulle köpa flera honor, eftersom jag trodde att de röda var hannar och de bleka honor. Men där sa det att så inte var fallet. Hur ser jag skillnad på honor och hannar ? Jag köpte i alla fall enligt deras råd 3 blek fiskar till. Nu är det rätt så lugnt i karet ........ Ingen är mer jagad än de andra. De har börjat att böka i gruset ganska mycket, brukar de göra så ?
    63l akvarium, 8 kopparbarber
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    De körsbärsröda är hanar och de kopparfärgade honor. Honorna kommer att bli lite större än hanarna när de är fullvuxna och har dessutom större magar. Barber gillar att böka i gruset efter smaskens så det är inget att oroa sig för, de gräver inte upp växterna för dig.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • eran
      • March 2004
      • 3

      #3
      <font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman"><font size="2"></font id="size2"><font color="green"></font id="green">Tack Klara för snabbt svar! Nej de har inte bökat upp växterna ännu i alla fall .... :-) Tror du jag har för lite gömställen för dem ? Tänkte på sikt köpa lite mera växter. De kanske vill ha någon rolig snäcka eller ihålig liten stock eller något ......
      63l akvarium, 8 kopparbarber

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        De bryr sig inte om håligheter alls... däremot täta snår av stjälkväxter baktill och vid sidorna av karet. Någon stor växt som skiljer av karet i mitten är också bra - eller en rot med en javaormbunke på - herrarna fajtas lite ibland och honorna gillar att gömma sig för herrarna ibland. Lycka till med dina kopparbarber, det är pigga och spralliga fiskar.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...