sjuk fläckig pansarmal..?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glittertind
    • April 2004
    • 41

    sjuk fläckig pansarmal..?!

    Jag satte upp mitt akvarium för ca 2 veckor sen och för en vecka sen köptes fiskar. Bla 3 st fläckiga pansarmalar´, i början var de aktiva och simmade runt och verkade trivas men för några dagar sen började de bete sig märkligt, blev mkt stilla och simmade knappt runt. Igår hittade jag den ena död och nu är en till döende, ligger mest och ofta på sidan/uppochner och verkar ha svårt att simma upprätt. Den tredje är oxå mkt stilla men ligger inte på sidan iaf.

    Är det chocken att flyttas tioll nytt akvarie eller vad kan det va?!

    /katarina
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    #2
    Har du kollat vattenvärden? med tanke på att det är så nystartat menar jag.Inga andra fiskar som uppvisar problem? Hur ser pansarmalarna ut(symptom)? Har du haft salt i vattnet? Hur många fiskar,hur stort kar?

    Kommentar

    • glittertind
      • April 2004
      • 41

      #3
      Tack!
      Det är bara pansarmalarna som är dåliga och de har blivit mkt inaktiva och ligge mest på bottnen, sen på sidan och verkar inte kunna simma upprätt. Det syns inget konstigt på dem, de som dött (nu 2 st) fick små "ryck" och simmade runt ryckigt lite mot slutet.

      Det är ett 180 l med hittils
      2 mosaikgurami
      10 kardinaltetror
      2 sugmalar
      Alla dessa verkar må bra och är inte kontiga på nåt sätt.

      Tråkigt när fiskarna dör bara..

      Kommentar

      • glittertind
        • April 2004
        • 41

        #4
        Och nej, inget salt. vattenvärden har jag inte kollat med tanke på att de övriga mår bra.

        Kommentar

        • Gladalf
          • January 2004
          • 38

          #5
          Jag har haft exakt samma problem. Har haft 4 st. fläckiga pansarmalar som dött under en period av 2 månader. Innan dom dog låg dom stilla långa perioder med ryggfenan infälld, simmade ryckigt och tillslut låg på sned på botten. Ingen av dom andra fiskarna uppvisar någr problem och mina nitrat och nitrit-värden är helt ok.
          Inget salt i akvariet..

          Det är verkligen helknepigt.

          /Gladalf

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            Dom kan ha blivit förgiftade av sig själva.När man inhandlar malar så skall man förfara på följande sätt.
            Ett.En fisk i varje påse.
            Två.Byt det vatten som fisken har blivit upp plockad till efter fångsten,se till att få nytt vatten i påsen inan förslutningen.
            Det är nämligen så att fisken utsöndrar ett gift när den stressas vid fångsten.Det är inte många som känner till det här,så har man otur så dör fisken efter ett tag.Det gäller alla Corydoras.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • glittertind
              • April 2004
              • 41

              #7

              Ok!
              Det låter som en vettig förklaring! Tack!
              Den tredje malen verkar för övrigt ha kvicknat till och simmar nu runt och ser frisk ut.

              Tack för snabba svar!

              Kommentar

              • catwoman
                • February 2004
                • 183

                #8
                Ursprungligen skickat av mats m
                Hej.
                Dom kan ha blivit förgiftade av sig själva.När man inhandlar malar så skall man förfara på följande sätt.
                Ett.En fisk i varje påse.
                Två.Byt det vatten som fisken har blivit upp plockad till efter fångsten,se till att få nytt vatten i påsen inan förslutningen.
                Det är nämligen så att fisken utsöndrar ett gift när den stressas vid fångsten.Det är inte många som känner till det här,så har man otur så dör fisken efter ett tag.Det gäller alla Corydoras.
                MVH Mats
                Jag har också läst om det där - men jag har även läst att det inte är så vanligt! Enligt min källa har det endast rapporterats fall av självförgiftning hos c. sterbai samt bland arter med ljusfärgade taggar i bröst och ryggfenor.Dessutom-varför skulle det ta så lång tid för dom att dö i sådana fall??I Gladalfs fall inom en period av 2 mån. Jag har även läst att vid självförgiftning brukar dom piggna till när dom läggs i rent vatten. Giftet dom producerar vid stress är till för att stöta bort rovdjur. Däremot kan det kanske vara så att deras immunförsvar var försvagat efter transport.. Först från odlare/fångst till zooaffär och sedan hem till er. Men det är bara en teori förstås. Corydoras som fångas under torrperioden brukar ha ett nedsatt immunförsvar redan vid fångst-så dessa kan vara extra känsliga. Nu säger jag inte att era corydoras var VF utan skriver bara generellt.

                Kommentar

                Arbetssätt...