frågor (nitrit m.m)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    frågor (nitrit m.m)

    pengakassan börjar ta slut o nu tror jag att jag har fått nitrit (algätare, malar, gurami har dött). fråga 1 är hur jag utrotar nitriten på billigaste sättet.
    fråga 2 är: jag har ganska mycket alger i akvariet och undrar om nästa algätare som kommer dit kan lida av detta?
    fråga 3: kan det vara någon sjukdom som härjar och som de 2 platys
    och 10 tetrarna inte drabbats av?
    stämmer det att malar gillar fryst ärta?
    nu tror jag att jag tt jag är färdig. snälla hjälp mej!!
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    #2
    Varför inte ta ett vattenprov och gå till zooaffären med det? Dom brukar alltid hjälpa till med sådant om man har problem.Gratis oxå. Sedan om du misstänker nitrit sök på zoopet så kan du hitta många bra tips. Vattenbyte bör du isf göra!!!Nitrivec är inte så farligt dyrt så det bör du skaffa! Ang. sjukdom-har du inte sett om fiskarna har sett annorlunda ut,hur dom betett sig, vad symptomen varit osv? Är karet nystartat?Hur stort m antal fiskar? Ja malar gillar ärtor-men skala dom först...

    Kommentar

    • holi
      • February 2004
      • 41

      #3
      tack! akvariet är nystartat (ca 2,5 mån) rymmer 63 liter o nu har jag 10 tetror och två platy. Fiskarna drog sig undan, låg mycket stilla, andades snabbt o verkade liksom hålla på att tippa över.

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #4
        Efter 2,5 månader borde karet vara inkört. Matar du mycket? Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Vad har du för filter? Växter? 10 tetror och två platy låter iofs som alldeles tillräckligt med fisk för ett 63 l. Akvariet kanske helt enkelt var överbefolkat i förhållande till storlek, filtrering, matning, vattenbyten etc, så bakterierna inte hann med att bryta ned nitriten. De känsligaste fiskarna strök med först, och med minskad mängd avfallsprodukter stabiliserade sig akvariet igen. Bara en teori.

        Kommentar

        • zazoo
          • April 2004
          • 33

          #5
          Svar på fråga 2: Algätare älskar alger.
          Svar på fråga 3: Tinade ärtor tror jag går bra.
          // David

          Kommentar

          • jorgen41
            • December 2002
            • 2087

            #6
            Jag måste säga att det låter som att akavriet var överbefolkat.
            http://www.aquascapes.webhop.net
            http://jorgensblog.blogspot.com/

            Kommentar

            • holi
              • February 2004
              • 41

              #7
              jag tror tyvärr jag matat för mycket. jag byter en tredjedel av vattnet varje vecka, har fluval 2 plus,fyra halvstora växter och två stenar. jag hade ett tag reningsverket på lägsta nivån.
              när jag rengör filtret ( ca.1 gång/månad) brukar det vara brunt och ganska skitigt. tyder det på att akvariet är väldigt skitigt? får jag plats med algätare i akvariet?
              i djuraffären fick jag höra en liter per fisk, något jag inte översteg.
              förresten:tack för all hjälp!

              jag hade en algätar, två malar, två gurami +tetror och platy

              Kommentar

              • holi
                • February 2004
                • 41

                #8
                kom på en grej till: hur många fiskar kan jag ha?

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Du kan ha ungefär 60 cm fisk om fiskarna är i storleken 5-7 cm som vuxna.. Ungefär.. Lite fingertoppskänsla gäller..

                  Kommentar

                  • skr
                    • December 2002
                    • 267

                    #10
                    Jag brukar inte gnälla men.. - kan man inte ha en stor banner på Zoopets startsida med texten "LITA INTE PÅ DIN ZOOAFFÄR!" i stora neonbokstäver? Om vi skramlar till en reklamplats, kanske? Vilken gång i ordningen är det en nybörjare blivit vilseledd av affärernas "goda råd"?
                    Bara för att undvika missförstånd: detta är inte på något sätt riktat mot holi eller andra nybörjare, bara mot ca 75 % av landets zooaffärer.
                    holi: Man kan ha en cm fisk per liter, men ju mer fisk desto svårare och desto mindre marginaler om något går snett. Vill du ha algätare är det väl otocinclus som passar bäst i ett så litet kar, men de ställer höga krav på vattenkvalité, och är väl ingen direkt nybörjarfisk (jag har aldrig haft den själv, dock).

                    Kommentar

                    • jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

                      #11
                      skr: Och 1cm/liter gäller för fiskar som max blir 5-6 cm stora. I grova drag.
                      http://www.aquascapes.webhop.net
                      http://jorgensblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...