jag har pump! (till vilket akvarium?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Turbo
    • April 2004
    • 330

    jag har pump! (till vilket akvarium?)

    Jag har en ungefär 13x5x5 hög pump (Fluval 1), och undrar till hur många liter stort akvarium det kan räcka till!?

    funderar på att skaffa ett till mindre akvarium istället för att låta pumpen skräpa i en byrolåda.
    60 liter -personligt projekt
    150 liter -sällskap

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    den pumpar 200 L/H, och tar max 30 cm/ 45 liters akvarium.
    Min tyska är inte vidare bra så jag förstår inte riktigt vad det står men är iaf säker på att den bara 'fungerar' effektivt i max 45 L kar, men kan vara TILLFÄLLIGT i upp till 65-90 L (står så här ovanför: Zusätzliche filterung biz zu)
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • Turbo
      • April 2004
      • 330

      #3
      åfan! tack så mkt!
      skönt att du hade en bruksanvisning, för jag köpte den nämligen begagnat tillsammans med ett annat akvarium (55 liter), vilket var lite av en nit, eftersom jag var tvungen att köpa ny pump (varje fall enligt min lokala djuraffär). men nu med en extra pump och dobvärmare kanske jag skaffar något litet 45 liters akvarium!
      tack för hjälpen!
      60 liter -personligt projekt
      150 liter -sällskap

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

      Kommentar

      • Bjorn
        • March 2003
        • 112

        #4
        Rent cirkulationsmässigt så funkar säkert en Fluval 1 till ett akvarium på 55L. Dock så är filtervolymen alldeles för liten och därför sätter det igen ganska fort med påföljande försämrad cirkulation.

        Har själv använt Fluval 1 filter i allt från 18L till 54L och min genomgående erfarenhet är att det är ett hyffsat filter GIVET ATT man rengör det ofta, typ vid varje delvattenbyte.

        Skulle rekomendera att du skaffar ett 37 eller 45L om du vill ha ett akvarie till (och vem vill inte det?). Min erfarenhet är att akvarier blir väldigt mycket "plottrigare" och mer svårskötta om man går under 37L utan att det egentligen blir så mycket billigare eller tar mindre plats.

        LYCKA TILL!
        /Bjorn

        Kommentar

        • Turbo
          • April 2004
          • 330

          #5
          ok, tack!
          just nu har jag en fluval 3 till mitt 55l..
          visst kan jag skaffa ett till mindre akvarium, men som akvarieägare drömmer man så klart om ett till större, och inte mindre :S..
          men skönt att veta vad jag ska ha pumpen till i varje fall
          60 liter -personligt projekt
          150 liter -sällskap

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

          Kommentar

          • Mazi
            • January 2004
            • 868

            #6
            du kan ju skaffa ett större och ett mindre (ha pumpen i det lilla och använd det som yngelakvarium/sjukstuga)

            Kommentar

            • Turbo
              • April 2004
              • 330

              #7
              fast jag vet inte riktigt om jag vill ha 3 akvarium...

              mycket arbete, apro på arbete, har hört att det ska vara lättare att underhålla ett större akvarium, hur kommer det sig? och borde det inte vara tusen gånger jobbigare att rengöra sanden i ett 200 liters akvarium än i ett litet med lite sand/grus.

              i vilket fall som helst så ska jag nog skaffa ett mindre som yngelkar, eftersom jag nyligen skaffat tre platy. där blir min lilla doppvärmare väl till pass också.

              Jag har som sagt redan en Fluval 3 pump, kanske ska återanvända den pumpen, och doppvärmaren jag har i mitt 55 liters akvarium till ett nytt större. I så fall skulle jag sälja mitt 55 liters akvarium, och använda min gammla utrustning till ett större och ett mindre akvarium.
              60 liter -personligt projekt
              150 liter -sällskap

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Små akvarium är inget att förakta! Särskilt inte om man har många...... :-)
                Bekymmret med små akvarium är att hitta lämpliga ytterfilter till dem i de fall man är extra noga med filtrering mm.

                Kommentar

                • Turbo
                  • April 2004
                  • 330

                  #9
                  men problemet är att jag har en pakistanbotia på mitt samvete som växer, som både behöver fler kompisar och ett dubbelt så stort akvarium. Vill även tillägga att det är min favoritfisk som jag inte vill ge bort.
                  60 liter -personligt projekt
                  150 liter -sällskap

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #10
                    köp ett större och använd 55-liters-akvariet som yngelakvarium...

                    Kommentar

                    • Turbo
                      • April 2004
                      • 330

                      #11
                      nej,
                      däremot funderar jag att byta ut mitt 55l till 100l, så kan jag använda min gammla doppvärmare och min gamla pump till 100l akvariumet. sen skulle jag köpa till ett 30-40 liter akvarium där jag kunde använda min andra mindre pump och doppvärmare.

                      Så, om det finns någon där ute som vill byta ut sitt 100 liter till 55 liter (belysning skall ingå i bytet) så betalar jag mellanskillnad.

                      Eller så kan jag byta mitt 55 liter mot någons 30-40 liters akvarium (ingåendes belysning) med eventuell betald mellanskillnad.

                      hör av er som är lite intresserade! (skriv bara in på ämnet)
                      60 liter -personligt projekt
                      150 liter -sällskap

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                      Kommentar

                      • Turbo
                        • April 2004
                        • 330

                        #12
                        Slutade med att jag köpte ett begagnat 150l akvarium och ska sälja mitt 55l till en vän.
                        60 liter -personligt projekt
                        150 liter -sällskap

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                        Kommentar

                        • Gud bevare Tsaren
                          • April 2004
                          • 276

                          #13
                          Ett riktigt bra innerfilter är annars Eheim 2010. Var dock ett tag sedan jag såg det i handeln (slutat tillverkas ?) senast. Pumpar runt 400 l/h och har rejäl filtervolym.

                          Kommentar

                          • Turbo
                            • April 2004
                            • 330

                            #14
                            400l/h är lite väl slö vattencirkulation tycker jag nog..
                            60 liter -personligt projekt
                            150 liter -sällskap

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                            Kommentar

                            • nilssonnet
                              • January 2004
                              • 603

                              #15
                              Det beror på var du ska ha det, och till vilka fiskar. Ska du ha malawi i ditt 55 liters, är det perfekt. Ska du ha fiskar som inte lever i snabbrinnande vatten är det lite väl overkill.
                              Na klar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...