Fiskar till 45 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulle
    • April 2004
    • 4

    Fiskar till 45 liter

    Funderar på att skaffa akvarium, ungefär 30*30*50 (ett större akvarium ryms inte), och drömmen är scalarer men det går ju inte i det lilla.

    Vill gärna ha få fiskar men så stora och färglada fiskar som möjligt. Skulle bli glad över tips på trevliga, inte för slätstrukna fiskar och det finns säkert hjälp att få här.

    /Mvh Ulle
  • Fa_lco
    • October 2003
    • 83

    #2
    Svärdbärare, Platy, Kampfisk, Kardinal/Neontetra. Tänk på att en liten fisk ser stor ut i ett litet akvarium.
    Har inte alltid rätt men försöker i alla fall

    http://www.akvarium.has.it

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #3
      Kampfiskar

      Kommentar

      • varg
        • August 2002
        • 1002

        #4
        platyn!
        mysiga och snälla fiskar som ynglar lätt! (dock äter de upp ynglena lätt också)
        Zoon

        Kommentar

        • Ulle
          • April 2004
          • 4

          #5
          Tack för tipsen, kom gärna med fler om det finns några. =)

          Har hittills varit mest inne på kampfisk och tetror, så de svaren gillade jag. Om ynglen blir uppätna spelar ingen roll, har haft platy och guppy i ett tidigare akvarium (när jag var liten) men tyckte då att de var lite "trista" men jag får/kan nog omvärdera. =)

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            45 liter kanske är i minsta laget, men ett Palettciklidpar hade livat upp din burk. Jag har ett par i ett 54-liters och det är inga problem.
            Kombinera med ett litet tetrastim - och du har fisk både i bottenregionen och i ytskiktet.

            Kommentar

            • Ulle
              • April 2004
              • 4

              #7
              Ja, kanske för trångt med palettciklider men det lät vackert. Bra med spridningen av var fiskarna simmar runt också.

              Kommentar

              • Securion
                • July 2003
                • 15

                #8
                Köp en (bara en!) regnbågslabeo, släng sen i några kardinaltetror och kanske en eller två black molly? Snyggt och roligt.

                Kommentar

                • nof
                  • February 2004
                  • 121

                  #9
                  Securion: Varför rekommenderar du en fisk som bör ha ett fyra ggr större akvarium än Ulle har?
                  Ulle: Kontrollera alla tips du får med beskrivningarna som finns under fiskar här på zoopet. Alla tips är uppenbarligen inte seriösa.

                  Kommentar

                  • Danne89
                    • March 2004
                    • 152

                    #10
                    vadå alla beskrivningar utgår från att dom är fullvuxna,här på zoopet??

                    60 liter

                    Kommentar

                    • mats41
                      • February 2004
                      • 593

                      #11
                      Små levandefödare som metalltandkarp och ocktocynklisar som äter alger pansarmalar på botten och glödbandstera som lyser upp.
                      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                      Kommentar

                      • Ulle
                        • April 2004
                        • 4

                        #12
                        nof: Jo, visst kollar jag upp firrarna innan jag köper. Är bara på planeringsstadiet ännu och dessutom vet jag inte hur alla fiskar som nämnts ser ut. Jag tycker att jag får en massa bra förslag att fundera på. =)

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • December 2003
                          • 163

                          #13
                          om du vill testa ciklider kanske någon snäcklekare skulle passa?

                          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=115
                          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=671

                          inte så stora men dom e vackra. Ha i en tetra typ också så blir det jätte fint =P // R

                          Kommentar

                          • nof
                            • February 2004
                            • 121

                            #14
                            Danne89: Menar du att man skall kasta ut fiskar allteftersom de växer? Jag tycker att man skall planera sitt akvarium med utgångspunkten att fiskarna skall vara kvar där tills de dör av hög ålder, förmodligen är de fullstora då.

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Det kan kanske vara som för mig att man har ett stort akvarium på gång och har ett litet sedan tidigare?
                              Fast den som startade denna tråd hade ej plats för ett större, tror jag och det är ju då dumt att rekomendera för stora fiskar om man inte vill sälja de sen.....
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...