Fisktips till ett 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scott
    • March 2004
    • 9

    Fisktips till ett 150l

    Jag har nu skaffat mig mitt första akvarium. Jag bara myser när jag tänker på att det står hemma i lägneheten och väntar på fisk.

    Jag satte igång det igår och planterade in de första växterna,
    2st Vattenspikblad,
    2st Anubias av något slag,
    3 knippen av något som ser ut som tusenblad och
    1 svärdplanta av något slag.
    Så är det bara att låta medlet jag köpte och stoppade i verka och tålamodigt vänta några dagar innan fiskarna får komma i.

    Nu funderar jag på vilka fiskar jag kan ha i mitt akvarium och vad som skulle trivas. Jag är eg väldigt förtjust i diskus men har insett att de nog inte skulle trivas i min burk så det får bli något annat men vad? Några tips?

    Ta er chans att ge råd, jag ska försöka lägga upp blider när fiskarna kommit i, så ni kan få se hur det blev.

    /annica
  • Danne89
    • March 2004
    • 152

    #2
    jag tycker du ska köpa apistogramma cacaduides,dom är så jäkulst snygga.+lite till också..=)
    60 liter

    Kommentar

    • jagrik
      • March 2004
      • 25

      #3
      Köp korallplaty, lätta och mycket snygga. Trubbigare (kortare och kompaktare ) än vanliga platy. Dessutom mörkrödare. Dessutom är fantomtetror ganska läckra. Även de mycket lätta. MEN, Men fiskvalet beror ju på vad du har för mål med akvariet.
      /Jagrik "Viva la vida aqaria"

      Kommentar

      • Securion
        • July 2003
        • 15

        #4
        Mitt vanliga tips: Köp en (ja, bara en!) regnbågslabeo. Snäll (dock ej mot sin egen art!), tålig och rolig att observera.
        Går bra ihop med all sorts fisk, även ciklider.

        Kommentar

        • bottes
          • March 2004
          • 232

          #5
          Det beror väl på vad för typs akvarium du gillar.
          Du kan ju börja med ett par malar och ett stimm med typ sorgmanteltetror eller kilfläcksboror sen nån större fisk typ Scalare eller Gurami.
          Daniel
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

          Kommentar

          • scott
            • March 2004
            • 9

            #6
            Jag har nu efter en veckas väntan inhandlat de första fiskarna. Det blev ett stim kardinaltetror (20st). Jag hoppas att de kommer att vänja sig så de inte blir ihjäl stressade. (De flyr i vild panik när man går förbi akvariet.)

            Tack för tipsen, nu ska jag bara fundera ut vad jag skall ha tillsammans med mina tetror.

            /annica
            Ps. har inte lyckats med bilderna än men de kommer. Ds.

            Kommentar

            Arbetssätt...