hjälp! bullrig pump..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    hjälp! bullrig pump..

    nu har jag startat upp mitt 54l akvarium med extern pump och doppvärmare. Så till frågan: pumpen sprutar så att säga ut luft i vattnet ifrån ett munstycke. Skall det munstycket var placerat ovanför vattenytan (typ litet vattenfall +låter mer) eller under vattenytan? Om det skall placeras under vattenytan riskerar sladdfästet oxå att hamna under vatten och det är väl inte bra? Kan man sätta pumpen på sidan så att sladdfästet hamnar ovanför vattenytan medan munstycket hamnar en bra bit ner???

    Jag har ett akvarium av typen BioPlast och det är deras pump som följde med....
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • Linus Skärbring
    • January 2004
    • 96

    #2
    antar att det är ett innefilter du menar i sådana fall är det ingen fara att sladdfästet på pumpen går ner i vattnet.

    är det en luftpump eller som du skriver en extern pump så ska du använda slangar till luft/vatten transporterna. pumpen skall du inte stoppa ner i vattnet.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej
      Vet inte hur din pump ser ut men rent generellt så är pumparna dränkbara.Jag har min eheim så att luft intaget (difusorn) är under vattnet så slipper man lyssna på luft blåset.Det tvistas om luftningen gör nå¨gon nytta.Det va en tråd för någon dag sen om just det.
      Fredrik

      Kommentar

      • coony
        • January 2004
        • 90

        #4
        ojdå -visst menar jag ett innerfilter jag menar. extern eftersom det sitter fast med sugproppar i akvariet och inte är inbyggt! Tack!!
        Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

        Kommentar

        • Linus Skärbring
          • January 2004
          • 96

          #5
          då är det bara att doppa den! likaså doppvärmaren!

          ha en trevlig helg!

          Kommentar

          • Diamen
            • January 2004
            • 208

            #6
            Är det så att mynningen på utblåset ligger ovan vattnet så blir det mycket skvalande ljud, sänk i sådana fall mynningen till precis under vattenytan.
            Med vänliga hälsningar

            Martin, Susanne och Sebastian

            http://diamen.no-ip.com

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Extern eller intern
              Sitter filtret invändigt, alltså på insidan glaset brukar man tala om "interna" filter.
              Externa filter är (för det mesta) filter som är liksom en burk som står på golvet.
              Filter som är hopbyggda med akvariet bruka i alla fall jag kalla "integrerade" filter.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              Arbetssätt...