Kampfisk kompisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #16
    Enligt egna erfarenheter är det bäst att ha hanen ensam om man vill att han ska få ha kvar sina vackra fenor. Har dock lyckats ha zebrafiskar, khulii-ål, malar & sötvattensflundra med honom, men det är allt. Prövade med platy & kamphonor men det gick inte alls...

    Dock är alla fiskar individer så vad som inte fungerar för mig kan mycket väl fungera för dig men var medveten om att det kan bli problem.
    Vad gäller guramis & kampfisk har jag sett att man ibland håller dem tillsammans i djuraffären men kampisens fenor ar ofta väldigt naggade.

    Hoppas att du hittar en passande kompis till din hane för trotts att de är svåra att ha med andra fiskar är de mycket fina & roliga fiskar!

    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • Danne89
      • March 2004
      • 152

      #17
      min kampfisk hane trivs bra med mina platys,men då det är matdags så är kampfisken kungen!
      60 liter

      Kommentar

      • saxen
        • September 2003
        • 190

        #18
        Det är jätte svårt att hitta kompisar till han! Jag har förstått nu att det är svårt att ha kampfiskar i sällskapsakvarium... Måste lämmna tillbaka mina kampfiskhonor, dom har verkligen slitit i hans fenor. Lider med han. Ska alltså till djuraffären imorg. Och ska fråga lite mer då vad det finns för fiskar som kan passa. Tack för alla svaren!(ge mig gärna mer förslag, om ni har några)
        // Sandra

        Kommentar

        • soh2saka
          • February 2004
          • 141

          #19
          Jag hade min kampfiskhane Sture med diverse andra fiskar i mitt 69L akvarium tidigare.
          Han var totalförbannad på allt som rörde sig, tillochmed sina kampfiskhonor. Det slutade med att alla fiskar mådde dåligt och kampfiskhonorna bara låg och gömde sig. Till slut var jag tvungen att ta bort honom, han torterade hela karet.
          Dock har jag sett kampfiskhanar tillsammans med andra fiskar på djuraffären och det verkar fungera bra. Kanske var det bara min Sture som var lite extra surig, jag vet inte. Ska iallafall inte skaffa någon ny kampfisk trots att de är fina.

          //Karin
          152 L:
          2 Platy
          2 Fantomtetra
          2 Scalare
          1 Eldstjärt
          3 Ancistrusmal

          Kommentar

          • mice_lord
            • March 2004
            • 62

            #20
            Min kampfisk hanne mobbade alla i akvariet från början men efter ett tag så blev han lugn.
            Det gick kanske 3 dar ... sen började kamphonorna mobba hannen, skit skumt. så nu e hannen helt söndertrasad och ligger i en balja för vidare transport till ett nystartat akvarium.
            Shit happens to everyone

            Kommentar

            • saxen
              • September 2003
              • 190

              #21
              Jag har nu bestämmt mig. Han ska flytta till ett nystartat akvarium. Hans blivande kompisar blir ett gäng pansarmalar. Tack för alla svaren!!!(och det är många)
              // Sandra

              Kommentar

              Arbetssätt...