2 nya 1 gammalt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esmaneo
    • January 2024
    • 18

    2 nya 1 gammalt

    Hellå!

    Har ett juwel rio 180l igång och ska nu skaffa mig ett större, tänker mig ett juwel trigon 350l.
    Och i samband med det kommer jag skaffa ett mindre kar ca 30-50l att ha mina räkor i. Då jag gärna vill se dom mer och kanske skaffa en sort kan föröka sig i vanligt vatten.

    Men till den stora frågan, skall jag ta något från mitt 180l nu och ha över i dom nya karen? Något vatten, grejs från filter?
    Växter och rötter ska delas upp mellan det nya stora och lilla kastet.
    Men det kommer bli helt nya pumpar och nytt bottensubstrat i båda.

    Har även en del cyanobakterier nu i mitt 180l som är på väg bort, men bra orolig att rassla med dessa så det blir massor i nya karen. Något en ska tänka på då när växter/rötter flyttas över? Eller bör jag skaffa helt nya växter osv?
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    #2
    Hej! Esmaneo, jag hade ett 180 l juwel och uppgraderade till ett rio 350 som du eventuellt ska göra. Det jag gjorde med att få in nyttiga och bra bakterier i det nya var att jag tog en filter matta och sen kramade jag ut den i det nya akvariet så att det nya filtret kan ”ta upp” skitet som kommer in i nya karet. För att ditt filter ska kunna komma igång sen hällde jag i startbakteriekultur och sedan väntade jag 3 dagar - i med test fiskar tex guppys och såg till att ”mata bakterierna annars dör bakterierna om dem inte får nån skit eller mat i akvariet. Sen tog jag ut test fiskarna ifall dem såg bra och mådde bra. Sen är det väll i med dem fiskar du vill ha och glöm knte att mäta ”nitrit, nitrat och ammoniak lycka till! Ang växterna kan du använda om dem inte har några cyanobakterier på sig.

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      Men jag hade köpt nya växter så dem går en ny uppstart!

      Kommentar

      • Esmaneo
        • January 2024
        • 18

        #4
        Tack för svar!

        Har mitt 350 liters i bilen nu.
        Åkte iväg för att köpa det för någon dag sedan sen när jag kom hem var hissen trasig och jag bor högst upp.

        Så uppstart får vänta tills hissen fungerar.
        Men skall göra som tipsen ovan

        Och gällande cyano körde jag mörkläggning i ca 4 dygn och det försvann helt.

        Kommentar

        Arbetssätt...