MER SYRE!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calleballan
    • March 2004
    • 11

    MER SYRE!

    Hur gör man om man vill ha mer syre i akvariumet? Jag har 5 växter men det räcker väl inte? men hur ska ja göra?
    /Calle
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Har du innerfilter och har det ställt så utblåset krusar vattenytan ordentligt så får du troligen tillräckligt syre ner i karet.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Calleballan
      • March 2004
      • 11

      #3
      Men ja kan inte ha så. För ja har akvariumet i mitt rum och då kan jag inte sova. Fisnn det ingen annan lösning som tex ha en luftpump?
      /Calle

      Kommentar

      • Zaphi
        • November 2003
        • 724

        #4
        En luftpump ger inte mycket syre, förutom den ytrörelse som bildas då bubblorna kommer upp dit. Bara för att du riktar pumpen mot ytan behöver du inte "forsa" vattnet. Du får la testa olika vinklar så att det rör sig på gränsen till att det låter, det räcker gott!
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #5
          vilken pump är det du har?
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            En luftpump står utanför och låter mer än ett rätt ställt innerfilter. Det enda jag hör av karet i sovrummet är tillfälliga små knäppningar i timern...
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • crossniklas
              • October 2003
              • 223

              #7
              Jag har bådamina kar i mitt rum (122liter o 54liter +ca 15liters yngel kar). Båda mina e Eheim och dom låter nästan inget alls medans min luft-pump låter mkt som nån slags vibrator ....men jag sover som en stock ändå....puh. Om du skaffa en pump av nåt bra märke ex då Eheim eller fluval så kan du sova...dom låter inget.

              PS: sov lungt

              /Niklas

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Annars kan du passa på vid vattenbyten att t.ex. rikta slangen så att så mkt luft som möjligt kommer ner i vattnet..

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  För att lufta akvariumets vatten så behöver vattnet komma åt luft. Det gör det vid ytan. Så för att få ner mycket syre, så skall så mycket vatten som möjligt få kontakt med ytan (per timme). Det effektivaste sättet är med inner eller ytterfilter svars utströmmare ställs så att så mycket vatten som möjligt kommer i kontakt med luften. Notera att det inte behöver skvala, bara ha god fart på vattnet längs ytan.
                  En luftpump ger bara estetiska effekter (och liten luftningseffekt när vattnet sätter fart av luftbubblorna, men bubblorna i sig själva ger knappt någon syre).
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Calleballan
                    • March 2004
                    • 11

                    #10
                    Men jag har 2 pumpar, 1 som e grön typ fast d står inget märke på den. Sen har jag en liten till och den kan man sätta dit en slang typ på toppen av pumpen och då kommer det luftbubblor i vattnet, funkar inte det?

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      det är en difusor du har.Det ger inte ett skit.Rikta bara utblåset från pumpen så att ytan rör på sig.DEt är inte så att din fiskar står och kippar efter andan vid ytan??Tänkte bara eftersom du frågar
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Med täckglas om endast är öppet med ett litet hål för matning och 2-3 cm mellan vattnet och glaset kan gasutbytet bli dåligt då kan difusor vara bra genom att låta slangen vara utanför akvariet och drar ner luft från rummet till under glaset.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Tricella
                          • October 2002
                          • 1052

                          #13
                          Det optimala är att den krusar vattenytan, men du kan även styra den uppåt så att vattenytan får mer rörelse...utan att krusa eller ge ljud men ändå höja syretillförseln. Dock inte lika mycket som vid "krusning", men fullt ok. Vattenytan skall röra sig så mycket som möjligt...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...