Byte till nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björndjur
    • March 2021
    • 33

    Byte till nytt akvarium

    Jag byter ut mitt gamla kar som varit igång några år nu. Det är ett litet 56 liters och det nya är ett lido 200. Fiskarna, ett litet gäng tetror, två pansarmalar och fyra ancistrus. Å så ett gäng helenasnäckor och andra snäckor som jag inte vet vad det är. ? Kopplat till karet har jag ett BioMaster 350 som jag tänkte flytta till det nya karet.

    Fråga är såklart hur ska jag göra bytet på enklaste och bästa sättet. Mina tanke är som följer:

    1. fylla upp det nya karet, lägga till lite växter och koppla till BioMaster efter lite grovrengöring.

    2. Sätta ett annat litet filter på det gamla karet och låta fiskar vara där en dagen.

    3. Börja flytta över fiskarna till det nya karet efter att ha gått ett dygn med det gamla filtet.

    Kommer alla mina fiskar att dö ? eller finns det en chans att det fungerar. ?

    Tar tacksamt emot tips på fler passade firrar också! ?
  • Lumi
    • October 2023
    • 2

    #2
    Låter som en bra plan.
    Ang fisk: skaffa fler pansarmalar av den sort du redan har. De vill gå i stim, gärna 10st av samma sort.

    Kommentar

    • björndjur
      • March 2021
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Lumi
      Låter som en bra plan.
      Ang fisk: skaffa fler pansarmalar av den sort du redan har. De vill gå i stim, gärna 10st av samma sort.
      Tack för svar!

      Då låter det ju som att några fler pansarmalar vore en bra idé. Det hade varit skoj att ha något som utnyttjar höjden på lidot också.

      Kommentar

      Arbetssätt...