Hjälp med mögel?biofilm?alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roro__b
    • January 2024
    • 9

    Hjälp med mögel?biofilm?alger?

    Hej! Min första post här, efter att ha postat på reddit, r/aquariums utan resultat!

    Jag köpte ett begagnat juwel rio, mycket fint skick, hade använts i 1,5år. Fick med (mangrove?)rot, större och mindre stenar, massa grus, etc. Försökt läsa på så mycket jag kan, men svårt pga info skiljer sig rätt mycket beroende på källa, hoppas jag kan få lite ledning här.

    Roten och sanden var fortfarande fuktiga när jag köpte allt, fick stå i några dagar tills jag ställde akvariet på plats etc. Fanns någon tunn vit beläggning på undersidan av träet, efter att ha läst lite så skrapade jag bort det samt hade den i kokhett vatten ett bra tag innan jag fyllde akvariet med småsten samt dekorationerna och vatten. Hällde i akvariestart samt bakteriekulturen. Fick stå i typ 3-4 dagar, därefter köpte jag växter och planterade dessa, detta för 3 dagar sedan, hade då även i flytandr växtnäring (typ 5ml per 100g om det spelar roll). Har ett lysrör som kom med, starkt typ vitt ljus, osäker om det är en standardvariant. Haft på detta typ drygt 12h per dygn, igår lite mindre. Växterna köpte jag från akvarielagret, blandning av snabb och långsamväxande. 2 anubiavarianter, microsora nånting, hygrophila, och en lilagrön snabbväxande jag inte minns namnet på. Växterna ser "gladare ut", sträcker på sig etc, men jag fick för mig att jag ville att det skulle växa meer och hällde I lite mer växtnäring, typ 5ml (dag 3 med växter dvs). Vattnet har varit skinande rent och generellt varit rätt nöjd.. Men imorse såg det dock lite konstigt ut. Roten samt växterna har nån sandfärgad beläggning, typ punktvis, som om det flutit runt sand och lagt sig, utbrett över hela rot-ytan, samt så fins det en skummig vit flärp på roten. Orolig för att det skulle handla om mögel från roten... har tänkt ta med systerdottern och köpa första fiskarna på söndag, så vill verkligen få klarhet i vad detta är innan dess, och om ngt behöver göras...

    Skriver en del frågor (även om introtråden föreslog få frågor...), men alla små svar hade uppskattats!

    1) det vita, biofilm eller mögel? Hur kan man veta detta?
    2) det sandliknande, är det alger/avlagringar av något slag, ngt normalt att se? Hur funkar det med att växter ska kunna "konkurrera ut" alger, förstörde jag balansen med att tillsätta mer näring? Vad för typ av alger kan det handla om, och bör jag vara orolig?
    3) om det är mögel, kan det lösas utan att byta ut all inredning, eller behöver jag tömma, rengöra och börja om? Kan man lösa mögelproblem med typ, fiskar/räkor? Vattenbyte? Står olika beroende på var jag läser...
    Jag har limmat på (växtlim som jag köpte på affären, messy) en del av växterna, och det hade sugit om de skulle förstöras av detta...
    4) i affären tyckte de jag skulle vänta med algätare o.dyl.... men innebär alger såhär tidigt att algätare kan vara en bra sak?
    5) kan jag introducera fiskarna på söndag, självklart bara några stycken... har inte testat vattenkvalitet än igår och idag, fick vänta tills ikväll när jag är åter från jobbet.
    6) vad skulle du gjort i detta läge?

    tuuusen tack på förhand!
    /Robert




  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Jag skulle inte oroa mig men växtnäring tycker jag du tänka lite omkring för om du har i för mycket så förgiftar du akvariet och fisken. Och växter växer inte fortare för att man överdoserar. Tycker du ska se istället om det verkligen finns ett behov av att använda det.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Roten såg väldig skum ut. Tycker inte det ser ut som någon alg. Vet ej om det kan vara mögel? Vrid utblåset på pumpen uppåt, så du får fart på ytan!

      Kommentar

      • Roro__b
        • January 2024
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Jag skulle inte oroa mig men växtnäring tycker jag du tänka lite omkring för om du har i för mycket så förgiftar du akvariet och fisken. Och växter växer inte fortare för att man överdoserar. Tycker du ska se istället om det verkligen finns ett behov av att använda det.
        Ajdå! Läste på någon "såhär gör du" sida på engelska att det skulle vara bra för att få fart på det hela....

        Varför skulle det inte finnas ett behov? Helt nybörjare här och tydligen kan nätet inte vara tillförlitligt

        Kommentar

        • Roro__b
          • January 2024
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Pierre67
          Roten såg väldig skum ut. Tycker inte det ser ut som någon alg. Vet ej om det kan vara mögel? Vrid utblåset på pumpen uppåt, så du får fart på ytan!
          Få fart på ytan? Du menar att det skulle vara bättre för cirkulationen wller att få bort alger? Försökte hitta något reglage för pumpen/styrkan men hittade inget.. testar det när jag kommer hem, tack!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Ursprungligen postat av Roro__b

            Ajdå! Läste på någon "såhär gör du" sida på engelska att det skulle vara bra för att få fart på det hela....

            Varför skulle det inte finnas ett behov? Helt nybörjare här och tydligen kan nätet inte vara tillförlitligt
            Jo det kan ibland finnas ett behov av att tillsätta näring MEN inte överdosera, det var det jag ville få fram! Men har man en del fisk och därmed matar en del så räcker den näring du får naturligt så att säga från fiskens avfall och matrester
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Roro__b
              • January 2024
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av åheim

              Jo det kan ibland finnas ett behov av att tillsätta näring MEN inte överdosera, det var det jag ville få fram! Men har man en del fisk och därmed matar en del så räcker den näring du får naturligt så att säga från fiskens avfall och matrester
              Okej hehe, yes, jag var bara lite otålig i början, planen var att ta det lugnt med växtnäring efter att fiskarna börjar ploppas i... onödigt nervöst dethär känner jag

              Kommentar

              • larsonandy
                • October 2023
                • 52

                #8
                Grattis till ditt akvarium och välkommen till Rio klubben! Kolla gärna in Aquatics by nature kanalen på Youtube, han har haft sitt Rio igång i 28 år. Kolla sedan på keeping fish simple och leta upp videon 7 tips for keeping a stable aquarium. Då har du kommit en lång bit på vägen.

                När jag startade mitt akvarium var hela bottensubstratet, stenar och rötter fullständigt täckt i ett vitt ludd. Det försvann efter nån vecka. Ingen panik, saker kommer ske hela tiden och en del växter kommer gilla ditt akvarium och andra inte. Mitt råd är att inte tillföra något till akvariet på några veckor. Ingen mat, ingen fisk, ingen näring. Bottensubstratet lär redan innehålla en hel del om du nu inte rengjorde det minutiöst. Och en del växter kommer säkert tappa blad och släppa ifrån sig näring. Om jag var dig skulle jag skaffa flytväxt, vänta en vecka och introducera 5 neocaridinaräkor och när dom förökar sig är det dags att skaffa fisk.

                Kommentar

                • larsonandy
                  • October 2023
                  • 52

                  #9
                  Att sätta vattenytan i rörelse med pumpens utblås är ett utmärkt sätt att få en bra gasväxling mellan vattnet och luften. Det bidrar till att vattnet innehåller tillräckligt med syre vilket alla levande varelser behöver.

                  Jag tror att det är bra att minska på ljusperioden också, bättre att börja med en kortare period 6-8 timmar och sedan öka. Det ör så att algerna inte får ett övertag på växterna så här i början.

                  Kommentar

                  • Roro__b
                    • January 2024
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av larsonandy
                    Grattis till ditt akvarium och välkommen till Rio klubben! Kolla gärna in Aquatics by nature kanalen på Youtube, han har haft sitt Rio igång i 28 år. Kolla sedan på keeping fish simple och leta upp videon 7 tips for keeping a stable aquarium. Då har du kommit en lång bit på vägen.

                    När jag startade mitt akvarium var hela bottensubstratet, stenar och rötter fullständigt täckt i ett vitt ludd. Det försvann efter nån vecka. Ingen panik, saker kommer ske hela tiden och en del växter kommer gilla ditt akvarium och andra inte. Mitt råd är att inte tillföra något till akvariet på några veckor. Ingen mat, ingen fisk, ingen näring. Bottensubstratet lär redan innehålla en hel del om du nu inte rengjorde det minutiöst. Och en del växter kommer säkert tappa blad och släppa ifrån sig näring. Om jag var dig skulle jag skaffa flytväxt, vänta en vecka och introducera 5 neocaridinaräkor och när dom förökar sig är det dags att skaffa fisk.
                    Tackar! Kan inte bärga mig, vill bara komma igång hehe! Sedan senast så är biofilmen lite mer utbredd, men inget extremt, skönt att det inte var mögel. Har hållt det mörkt förutom 2-3 timmar och inte slängt i något mer. Styrde utblåset uppåt. Växterna står alla nästan rakt upp mot innan så de verkar glada. Testade vattenkvalitet med en sticka, bifogar bild men verkar som att pH kring 6,8, kH 3, tabell visar CO2 typ 14, lite svårt att helt greppa men det verkar OK?

                    Men hade lovat systerdotter att gå till fiskaffären och att hon ska få välja fisk imorgon (hrrm, mellan dom som jag kan tänka mig och som passar nystart), blir det inte av nu kommer det ta väldigt lång tid tills vi kan gå igen. Kan det vara rimligt att slänga i räkorna tillsammans med tetra/molly/gurami/nånting direkt vid start? Gällande algätare funderade jag på Crossocheilus oblongus istället för malar, men som jag förstår ska man vänta med dessa tills senare då akvariet gått in sig lite.

                    Om jag nu ska introducera fisk trots allt, bör jag inte mata ett par gånger i alla fall första veckan? Undvika vattenbyte första 2v typ?

                    Drygt att det inte finns en universal "gör såhär" haha


                    Kommentar

                    Arbetssätt...