Nytt Akvarium - fiskar dör - HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abbe86
    • January 2024
    • 3

    Nytt Akvarium - fiskar dör - HJÄLP!

    Hej,

    Jag har nyligen startat upp ett akvarium till min dotter och det går väl så där milt sagt.

    Vi var på djuraffären för ~2 veckor sen. Köpte ett 54liters startpaket, grus, växter, rot, sten, lite lull lull.
    Fick instruktioner om att köra Biotopol och Denitrol Aquarium starter.
    Vi åker glatt hem, fyller på med vatten, har i Biotopolen och startern enligt beskrivningen på flaskorna.

    Kommer tillbaka efter en 4-5 dagar, ny person i affären, förklarar situationen och ber om några bra startfiskar.
    Får med oss 10st neontetror och 5st av någon guppy tror jag?

    Första dagen går väl bra, sen tycker jag fiskarna börjar se lite hängiga ut.
    I panik tror jag det har med syret att göra och börjar fiffla med filter/pump, dagen efter är första tetran död. Börjar då läsa på på internet.
    Känns som jag blivit lite lurad av affären och fått med oss alldeles för mycket fisk hem och misstänker nitriten som jag blivit varse om tack vare internet.

    Byter då 30% av vattnet också lite i panik, utan att ha i starter dessutom vilket var klantigt.

    Nu har det gått en vecka drygt, en guppy har fått sätta livet till och halva beståndet av tetrona kvarstår.

    Då det är långt till djuraffären har jag beställt vattentestkit (vilket jag tycker djuraffären borde rekommenderat direkt)
    Sitter som på nålar nu, kitet borde komma imorgon (måndag) nitriten lär ju visa skyhögt, så vad gör jag? ska jag ta ut några fiskar? alla?
    eller ska dom få offra sig för att få igång akvariumet? byta mer vatten? ösa i mer starter? har fyllt på med några ml.

    Jag matar väldigt försiktigt, lite på morgonen bara. Ska jag upphöra helt?

    Länkar till akvariumet (Detta är nu på morgonen vid matning)



  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Hej!
    Ta det lugnt, och tillsätt vanligt salt du kan lösa upp 1dl i vatten och tillsätta på en gång! Saltet skyddar till stor del fisken från farlig nitrit och stärker fiskens slemhud och gör dem lite mer motståndskraftiga! Mata ingenting på några dagar och byt inget vatten och låt saltet göra sitt och sen kan du börja byta lite vatten efter nån vecka, jag matar sparsamt och då klarar jag mig med att byta 30% varannan månad!

    Matstopp och salt är en bra väg framåt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Abbe86
      • January 2024
      • 3

      #3
      Hej och tack för svar!

      Hur mycket salt och kan det vara jod i saltet som jag har i mitt bordssalt? eller ska jag till lokala Ica'n och hitta ett utan jod?

      /Christoffer

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Ta 1 dl som jag skrev ovan och jod eller ej spelar ingen roll för du ska inte använda det kontinuerligt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Abbe86
          • January 2024
          • 3

          #5
          Aha, sorry. Fick för mig att du trodde jag skulle blanda ut det i 1 dl vatten. Återigen, tack för hjälpen. Det uppskattas!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            Tack hoppas fiskarna håller ut nu tills det blir balans i akvariet. Jag tycker du kan hålla upp med maten några dagar men känns det inte bra så mata bara smått och allt måste bli uppätet.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...