Nygammal börjare har frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan84

    • October 2023
    • 3

    Nygammal börjare har frågor

    Hej!

    (Om du vill skippa till frågorna direkt så finns de i fetstil längst ner i posten.)

    Jag hade akvarium i min barndom och tonår, nu har det gått snart 20 år sen dess och jag är återigen sugen på att skaffa ett akvarium.
    Hade faktiskt ett konto på den här sidan tidigt 2000-tal men det är kopplat till en gammal mejl som inte har använts på över ett decennium och
    är därmed förlorat i historiens dimmor...

    Eftersom jag numera har ett jobb och bor i ett hus hoppas jag kunna ha ett större akvarium. Föreslog ett akvarium för min fru och hon gick med på det så länge det inte var för litet för fiskarna!
    Någonstans mellan 500 - 700 L tittar jag på just nu.

    Har de senaste veckorna kollat på dussintals timmar på youtube om att starta akvarium (hur många hundra sorters växtsoil kan det egentligen finnas?), och läst massor med
    inlägg på denna sida. Planen är ett sällskapsakvarium med sydamerika-tema. Övergripande temat är "stort akvarium - små fiskar". Vill gärna också ha många växter, anubias och javaormbunkar funkade bra minns jag men gärna några andra också. Det finns så många olika sorters belysning att välja på och jag hoppades att någon klok människa kunde hjälpa mig lite med valet.

    Detta akvarium https://www.akvariumkungen.se/akvari...-komplett.html kommer med flera val av belysning.
    - Lumax plant 93cm 8500k 2st
    - Lumax blå 93 cm 2st
    - Lumax vit 93 cm 6500 k 2st
    - Lumax blå/vit 93 cm 13000k 2st
    - Lumax sun 93 cm 5500 k 2 st

    Man får ett av dessa alternativ med akvariet och kan köpa med ett extra.
    Vilket alternativ är bäst om målet är växter som trivs i ett ljus som ser naturligt ut?

    Helt annan fråga: Jag vill ha en skiva frigolit i botten. Tänkte inte att det var något konstigt tills jag läste en post om
    att frigolit ibland behandlas för att stå mot svamp och dylikt.
    Vet ni något bra ställe att köpa helt vanlig garanterat ogiftig frigolit?

    /all hjälp uppskattas!
    Mvh johan
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Lumax plant är ju ett lämpligt val med tanke på växterna. Sen är 2x29W i klenaste laget för den storleken på akvarium, ifall växter är i fokus. Ser inga uppgifter om Lumen eller PAR i specen för armaturen. Tror inte heller att två armaturer i rad på mitten av akvariet kommer att klara att belysa hela karet med tanke på att är 60cm djupt.
    Varför frigolit?
    Vad gäller soil finns i huvudsak ADA amazonia, Tropica aquarium soil, Dennerle Plants soil, Fluval stratum och kanske någon till, ifall man väljer svenska butiker.

    Kommentar

    • Johan84

      • October 2023
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Lumax plant är ju ett lämpligt val med tanke på växterna. Sen är 2x29W i klenaste laget för den storleken på akvarium, ifall växter är i fokus. Ser inga uppgifter om Lumen eller PAR i specen för armaturen. Tror inte heller att två armaturer i rad på mitten av akvariet kommer att klara att belysa hela karet med tanke på att är 60cm djupt.
      Varför frigolit?
      Vad gäller soil finns i huvudsak ADA amazonia, Tropica aquarium soil, Dennerle Plants soil, Fluval stratum och kanske någon till, ifall man väljer svenska butiker.


      Hej!

      Tack för snabbt svar Sleaper.

      Jag tänkte köpa till extra belysning. Så om jag köper det med - Lumax plant 93cm 8500k 2st som medföljande ska jag köpa till ett likadant par eller blanda med något av de andra alternativen?

      Frigolit som en skiva i botten så att man kan lägga stenar, rötter och dylikt och inte vara rädd för att för mycket tryck hamnar på en liten punkt. Verkar vara många som lägger en skiva frigolit i botten när man läser trådar om inredning.

      *Uppdatering*
      Hittade denna information om ljuset:
      This Lumax luminaire has a very high light output of approximately 120 lumen/W .
      Senast redigerad av Johan84; 02 October 2023, 18:55.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Man kan ju avvakta och se hur det verkar med två armaturer, men förmodligen behöver man fyra likt bilden hos Akvariekungen. På en bild på hemsidan ser man två parallella armaturer och en kombo av plant och en med vita dioder eller "Sun"? Men beroende på ljuset från plant rent allmänt så kanske det är bättre med bara plant, men det kanske finns någon med erfarenhet (Akvariekungen?) av Lumax som vet mer. Vill man lägga sten direkt på bottenglaset kan man även använda plexi eller akrylplastskivor som skydd. Jag använder sådana skivor från Biltema även för att förankra rötter.
        Senast redigerad av Sleaper; 03 October 2023, 09:03.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Jag har ett par lumax plant och jag tycker dem är fullkomliga i sitt ljus och ser inte att det skulle kunna förbättras av att blanda in annat färgspectrum. De ger ett naturligt skönt ljus som inte är gultonat eller blekt eller någon färgton som dominerar utan den ger ett mättat fint ljus och växterna har mått bra. Men sen har jag fluval aquasky som är helt överlägsen när det kommer till styrningen av ljuset men inte ett lika bra ljus som lumax men styrningen väger tungt när jag väljer ledramp. Jag har fluval aquasky och troligen så kan man få det där mättade fina ljuset med fluval om man väljer den dyrare fluval plant versionen.
          Senast redigerad av åheim; 03 October 2023, 08:51.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Johan84

            • October 2023
            • 3

            #6
            Tack så mycket för all hjälp Åheim och Sleaper!

            Kommentar

            Arbetssätt...