Färgglada fiskar till 180 liters? (Ciklider som funkar?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nika84

    • July 2023
    • 12

    Färgglada fiskar till 180 liters? (Ciklider som funkar?)

    Hej på er!
    har precis satt igång ett 180 liters akvarium som ska gå några veckor så det fåt gotta tills sig och växa på. Planen är väl just nu att ha i corydoras panda bland annat.
    Jag skulle gärna behöva tips på fiskar som funkar i 180L. Gärna med färg och ev kul personlighet ?
    Jag är så nerkärad i ciklider men många kräver ju större ?
    Det jag fått tips om är palettciklid eller fjärilsciklid. Men det sistnämnda ska ju vara väldigt känslig som jag förstått det.
    Jag gjorde rookie misstaget att inreda efter jag bestämt mig helt. Men mest för att fundera ut under tiden vad jag ska ha för fiskar.
    Har sedan tidigare ett 54L kar med guppys, räkor och ottisar men vill inte flytta över dessa då de råkade ut för camallanus cotti för ett tag sedan så vågar inte chansa samt lite less på alla sönderavlade guppys med följdproblem.
    Tack på förhand!
    Bifogar en bild på min balja som blev klar för ca 2 timmar sedan.. aqua scaping är uppenbarligen inte min grej ??
    Ha en fin helg!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Kolglödstetra skulle kunna vara ett alt. till stimfisk och dvärgpansarmal. Dvärgpansarmalarna hänger gärna ihop som ett litet stim och hänger gärna tillsammans i en grupp. Trevliga att kika på. Eventuella dvärgciklider hade jag väntat med tills karet har mognat en del. Angående inredning brukar en grundregel vara att slänta sanden upp mot bakrutan för att ge en känsla av djup. För aquascaping finns en del inspiration på youtube, typ: (1) Complete Aquascaping Beginners Guide - Learn ALL The Basics! - YouTube
    Senast redigerad av Sleaper; 16 September 2023, 09:43.

    Kommentar

    Arbetssätt...