Försvunna fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Myy
    • September 2023
    • 3

    Försvunna fiskar?

    Hej. Helt ny med akvarium sedan ett par månader. Tanken var att ha fisk i trädgårdsdammen, men pumpen gick sönder, fiskarna fick flytta in tillfälligt och nu är det snart vinter så de blir kvar inne till våren. Att en fisk eller två kunde gömma sig i dammen, det är självklart, men i ett 110 liters akvarium? Var är de? Saknar en Platy, en Algätare och en Kampfisk. Är orolig då jag för ett par veckor sedan hittade två Platy döda, min hane och en hona. Honan flöt och hanen låg och rullade bland stenarna på botten. Kan de försvunna fiskarna ligga döda bland växter och stenar? Har hittat en pytteliten minimini Platy, som simmar bland växterna. Kan den Platy som är försvunnen ligga gömd och föda? Hur länge då? Men de andra två? Har nu en Platyhona, två Kampfiskhonor och en Algätare (långsmal med svart/guld rand på kroppen) och så Minimini som syns dagligen. Om jag ska tömma akvariet för att rensa bort eventuella döda fiskar, hur gör jag detta på bästa sätt? Har en hel del olika växter, både flytande och de som växer från botten. En stor rot, större stenar som bildar "grottor" och en "kruka" med hål lite här och där. Ja och lite vackra stora snäckor. De fiskar jag ser verkar tillfreds och kommer direkt vid matdags, ja inte Minimini förståss. Tips? Råd?
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Hej,
    och välkommen!
    En problematisk fråga..
    Kan de hoppa ut, är det täckt eller öppet utan huv eller täckglas.

    De kan ha hoppat ut.. och om de hoppar ut på långsidan som står mot en vägg. Då kan de ligga där bakom någonstans.

    Insug på filter... om där inte finns något skydd så kan de sugas in i filtret (har du tur så och de kan bli uppsugna så titta i filtret de kan ha överlevt.. beroende på vilket filter du har..)

    Kanske dekor någon form av bakgrund som de kan simma in o kilas fast bakom..

    Osv..
    Lycka till med letandet!

    Kommentar

    • Myy
      • September 2023
      • 3

      #3
      Hej. Tack dina funderingar. Som svar, nej de kan inte hoppa ut. Har "tak". Akvariet är ett Juwel 110 liter med pump och filer i ena hörnet. Tänker att Minimini skulle möjligtvis kunna hamna i filtret men inte övriga... Så tömma karet? eller inte?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Jag tycker inte du ska tömma hela utan rör om och se om nåt kadaver kommer fram. Vid fiskdöd och problem är det bra att stoppa matningen några dagar och sen mata väldigt försiktigt för maten är orsaken till det mesta som kan gå fel i ett akvarium...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...