Räkor med Fluval 207

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krille94
    • July 2023
    • 6

    Räkor med Fluval 207

    Hej,

    Har funderat på att tillsätta räkor i mitt 180l kar där jag kör Fluval 207 som filter. Min fråga är, vet ni om man måste anpassa filtret för räkorna? Menar så de inte kommer in i röret till insuget. Finns de isåfall några lösningar till det ?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Räklingar kan ev. riskera att sugas in. Men det finns skydd att sätta på eller ersätta bef. insug. Googla ” insugsskydd till ytterfilter”.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Eller så gör du det lätt för dig och bara skär ett hål i en bit filtermatta och trär på insugskorgen! Du måste skydda insuget om du vill ha räkorna kvar
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Eller så gör du det lätt för dig och bara skär ett hål i en bit filtermatta och trär på insugskorgen! Du måste skydda insuget om du vill ha räkorna kvar
        Räkor har jag inte fått in i ytterfiltret vad jag vet. Men räklingar kanske sugas in, har inte märkt detta heller ifs. Många räkor förökar ju sig rätt ordentligt. Nackdelen med en filtermatta på insuget kontra en korg av rostfritt nät är att den tätnar snabbt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          Du gör som du vill men hela idén med filtermatta är att suget runt insuget ska bli svagt så inget levande sugs in...
          Senast redigerad av åheim; 04 September 2023, 09:43.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...