Nytt akvarium, hur ska jag "bygga" botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma87
    • August 2023
    • 4

    Nytt akvarium, hur ska jag "bygga" botten?

    Hej!

    Jag köpte begagnat ett 720 liters kar med hemmasnickrad möbel begagnat för billig peng. I detta vill jag ha oscarciklider så det är med den fisken i åtanke jag tänker "dekorera".

    Karet är 200x60x60 med svart ram, möbeln kommer jag måla svart. Baksidan i akvariet är redan svartmålad. Som jag förstått det tenderar den här fisken att både gräva och möblera om och i allmänhet inte bry sig så mycket om vilken eller någon "inredning" karet har utan det är viktigare med bra med öppen yta att simma.

    Jag tycker om den lite mer minimalistika stilen så tanken var sandbotten och sedan lite stenar, kanske någon "mjukare" rot, inga växter (eller eventuellt något som flyter).

    Det jag funderar på är hur jag enklast och bäst löser "botten" i akvariet. Skulle de gräva upp så vill jag gärna inte att det är glas som kikar fram, helt enkelt för att jag tycker det är fult. Sedan har vi också problemet med stenarna som det känns lite sådär att lägga direkt på glasskivan. Efter lite eftersökningar har jag kommit fram till några olika alternativ.

    1. Måla botten svart och lägga sand direkt på detta, fästa stenar med silikon i botten innan sanden.

    2. Måla en frigolitskiva svart och ha under karet. Jag är lite osäker på hur detta skulle fungera, karet har som sagt en ram så jag tror att det är en liten, liten luftspalt mellan bottenglaset och skivan den står på, funderar på om det ändå kan orsaka en spegeleffekt när färgen inte är "direkt på".

    3. Konstruera en slags botten i typ frigolit som silikonas fast i botten på karet, med en liten spalt på några cm längst kanterna där man kan fylla sand från botten så att plattan "göms". Denna skulle man då antingen kunna måla svart, eller silikona och sedan "limma" på sand.

    Jag har varit mycket inne på svart då det är mörka (grön/svart) tapeter i rummet, svart möbel, kar och mörkgrått golv. Med svart bakgrund i karet och bara lite sten och någon rot som inredning, blir det lite för mycket med även svart sand tycker ni? eller skulle det vara snyggare med en ljusare sand att bryta av lite? Fiskarna är ju ofta mörkare i färgen, har för mig jag hört att deras färger blir vackrare och tydligare med svart botten istället för ljus.

    Hur har ni gjort? Jag är helt ny i hobbyn och är heller ingen "hemmafixare" men vill gärna ha ett så bra resultat som möjligt
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Jag har inte gjort men jag vet vad jag skulle göra OM jag mot förmodan skulle skaffa ett akvarium på 1000L eller mer med oscar!
    Allt jag sett på YT gör mig mest olycklig jag tycker det är helt onaturliga och oinspererande inredningar.
    Jag skulle fylla ganska tjockt med sand, och jag har hittat en lite grå/svart variant från JBL som jag gillar, sen lägga i stora rötter och blanda in spröda grenar och fylla botten med löv, pinnar, kottar, lite torkade röda bär. Nåt i den stilen...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag tycker denna inredning är trevlig och ser naturlig ut. Ett akvarium på 280 liter är dock för litet när de blir stora.



      Måla en frigolitskiva svart och ha under karet. Jag är lite osäker på hur detta skulle fungera, karet har som sagt en ram så jag tror att det är en liten, liten luftspalt mellan bottenglaset och skivan den står på, funderar på om det ändå kan orsaka en spegeleffekt när färgen inte är "direkt på".
      Här måste man kolla med akvarietillverkaren hur akvariet ska stå om du har garanti.

      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Emma87
        • August 2023
        • 4

        #4
        Blir det inte en ganska "komplicerad" skötsel om man ska ha löv och grejer i akvariet? Det ruttnar ju så måste bytas ut emellanåt antar jag, samt att det borde föreligga viss risk för föroreningar eller parasiter när man bara så att säga hittar det utomhus.

        Väldigt snyggt annars med den typen av akvarium. Jag gillar att det är lite mörkt bitvis i karet och funderar på att ha någon sorts spottar eller liknande för belysning för att få lite mörkare hörn.

        Jag har några rejäla rötter jag fick med akvariet men jag har läst att man inte ska ha vass inredning med oscars då de lätt kan skada sig, vill också lämna bra med plats att simma så vill inte ha för mycket grejer i som tar plats.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          "Blir det inte en ganska "komplicerad" skötsel om man ska ha löv och grejer i akvariet? Det ruttnar ju så måste bytas ut emellanåt antar jag, samt att det borde föreligga viss risk för föroreningar eller parasiter när man bara så att säga hittar det utomhus."

          Om det är ett stort akvarium blir det nog väl dyrt att köpa torkade blad som tex catappa, boklöv mm. men man kan gå ut i skogen så här på hösten och fylla en säck med fallna löv från lövträd och ta hem och låta torka så har man så man klarar sig till nästa höst och det är bara att fylla på allt medans dem multnar bort. Man ska kanske inte plocka nära en starkt trafikerad väg men annars finns ingen risk för föroreningar.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Emma87
            • August 2023
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            "Blir det inte en ganska "komplicerad" skötsel om man ska ha löv och grejer i akvariet? Det ruttnar ju så måste bytas ut emellanåt antar jag, samt att det borde föreligga viss risk för föroreningar eller parasiter när man bara så att säga hittar det utomhus."

            Om det är ett stort akvarium blir det nog väl dyrt att köpa torkade blad som tex catappa, boklöv mm. men man kan gå ut i skogen så här på hösten och fylla en säck med fallna löv från lövträd och ta hem och låta torka så har man så man klarar sig till nästa höst och det är bara att fylla på allt medans dem multnar bort. Man ska kanske inte plocka nära en starkt trafikerad väg men annars finns ingen risk för föroreningar.
            Ursäkta supersent svar!

            Mina föräldrar har en stor lönn i trädgården, skulle kunna plocka där när de väl börjar falla och torka antar jag.

            I så fall vore det ju snyggt tänker jag att ha lite grenar i akvariet. Jag har några rötter jag fick med på köpet men tänkte snarare något lite buskigare som om en gren knäckts och fallit ner i vattnet typ. Är det också något man kan plocka?

            Läste lite om stenar tidigare då jag insåg att det var helt hutlösa priser för något i butik som ligger överallt utomhus men tydligen är det ju ganska noga med vad det är så att det inte lakar ur ämnen eller fuckar PH-värdet helt i karet.

            Kommentar

            Arbetssätt...