Nytt Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krille94
    • July 2023
    • 6

    Nytt Akvarium

    Hej,

    Bestämt mig att köpa ett 180l begagnat akvarium där allt ingår, inklusive fiskar.

    Min fråga är, hur ska man göra med fiskarna under flytten? Går det ens att ordna de utan att man ska riskerar att dem dör/mår dåligt? Då vattnet kommer behöva tömmas och de blir ett "nystart". Allt jag kunde läsa mig fram till är att man ska ge ett nytt akvarium några dagar för att få igång bakterierna i akvariet.


    Försöker göra de så bra som möjligt för fiskarna
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #2
    Vet inte hur många fiskar det gäller (eller om det är känsliga fiskar?), men en plastback från Ikea eller jula, med gamla vattnet och filtret (alt en luftpump med syresten). Fyll karet med nytt vatten, vattenberedning och filterbakterier (alt sätt tillbaka gamla filtret). När tempen är rätt, släpp i fiskarna. Så skulle jag gjort!
    Senast redigerad av Pierre67; 27 July 2023, 04:51.

    Kommentar

    • Krille94
      • July 2023
      • 6

      #3
      Tack för svaret! En annan fråga som jag har är, när de gäller 180-200l kar, kommer de fungera bra med en innerfilter eller bör man tänka på att skaffa en ytterfilter? Hört ganska många teorier om just den frågan

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Enklast vore ifall man kunde lämna bort fiskarna och slippa lite av stressen med att förvara dessa medan man installerar/inreder akvariet på den nya adressen. Kan man hålla igång filtret är det en stor fördel (med undantag för transporttiden) alt. ta ut filtermedia och lägg i balja med akvarievatten så bakterierna överlever. Behöver man göra en nystart av filtret kan det bli problem med nitrit med tanke på befintligt fiskbestånd. Ytterfilter har fördelen med större filtermassa samt att dessa inte tar någon plats i akvariet. Innerfilter är lättare att rengöra vilket man ifs. får göra oftare än med ytterfilter.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          Vid flytt och transport av fisk så tycker jag man gör bäst i att dela upp dem i påsar och agressiva arter en och en sen ställer man påsen upprätt i en hink eller låda/kartong och täcker över så dem får totalt mörker, det gör att dem håller sig lugna och inte förbrukar så mycket syre och belastar vattnet. Det är mer stressande för dem att simma tillsammans i en hink. Dem klarar många timmar i påsen.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Som Sleaper säger, så om du måste göra en omstart av karet, så kan det bli problem med många fiskar. Men vi vet ju inte hur många fiskar det gäller? Eller vilken sort? Och filterfrågan är egentligen samma sak, hur många fiskar och vilken sort? Och såklart också, vilket innerfilter som följer med karet? Ett ytterfilter slår alla innerfilter, men finns risk för läckage.
            Senast redigerad av Pierre67; 27 July 2023, 14:08.

            Kommentar

            • Krille94
              • July 2023
              • 6

              #7
              Nu har jag hämtat akvariumet som då skulle vara utan någon fisk. De har nu stått i 1 dag pga jag inte hade tid att städa de direkt. Idag när jag började ta ut grejer (filtret, doppvärmare osv) så märker jag att de är 4st 6-8cm stora malar kvar, efter lite googling tror jag att de är Ancistrus.

              De filtret jag fick av förra ägaren är ett innefilter som är rätt så skitigt då de har inte tagits ut ur akvariet på 3 år, så jag beställde ett nytt ytterfilter som kommer på tisdag.

              Min fråga är, vad ska jag göra med dessa fiskarna? Kan de vara i en hink i 2 dagar? Eller ska jag försöka rengöra de filtret jag fick för att få igång de idag?

              Just nu är dem i en hink, la in någon algtablett till dem och de står i mörkret (läste att fiskarna använder mindre energi/syre då)

              EDIT:

              En till fråga,hur får man bort silikon ordentligt från akvariet? Har använt rakblad, fick bort de fint men de är fortfarande typ genomskinliga fläckar, testar med aceton men de verkar inte fungera.
              Senast redigerad av Krille94; 30 July 2023, 13:54.

              Kommentar

              Arbetssätt...