Trådalger, funderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E_W
    • November 2022
    • 54

    Trådalger, funderingar...

    Jag har nu de sista månaderna drabbats av stora problem med någon form av trådalger som kväver bokstavligen all som en tät matta.

    Tankar:

    Start beror som jag gissar på en kombination av naturligt solljus (akvariet står i skugga) överskott av kväve från organiskt material och slutligen artificiellt ljus som hjälper dem.

    Jag har några Ancistrus där men de verkar inte äta så mycket av det och jag stödutfodrar dem då jag var rädd att de annars drabbas av näringsbrist, de verkar mest intresserade av kiselalger, vilket däremot inte är något stort problem där.

    Finns det något vettigt sätt att komma till rätta med dethär, jag bryr mig mindre om stenar och sådant, men mer problematiskt är att de kväver en del bottenväxter.
    Jag kan så klart itne gå igenom alla akvarier med en tandborste, däremot behöver man troligen sätta i bättre filterpumpar än de luftsifondrivna jag har nu.

    Jag har ett par elektriska filterpumpar men de är inte installerade på grund av att jag saknar några reservdelar och specialdetaljer som inte kommit ännu innan jag kan sätta igång det.











  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Cirkulation triggar alger så att luftdrivet skulle ha nåt att göra med det här tror jag inte är så sannolikt, men prova för all del att byta ut dem men jag tror det kommer förvärras...
    Jag har inte haft algproblem på över 10år och min regim består av försiktig filtrering med luftdrivna filter, sparsam matning, sparsamt med vattenbyten och givetvis inte överbefolkat, allt för mycket. Och så har jag mycket växter som mår bra. Hur du sköter ditt akvarium har jag ingen aning om så jag kan inte komma med några förslag förutom att peka på hur jag har lyckats undvika alger!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • E_W
      • November 2022
      • 54

      #3
      Tackar! Jag råkade tillföra ganska mycket organisk massa förut, så jag tror att det är nedbrytningen av det i kombination med sommarsolen som orsakat detta.
      Då låter jag det gamla systemet vara kvar så länge.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Rent generellt för att bekämpa alger är att minska belysningstid, ev. minska på belysningsstyrka, skärma av dagsljus, får bort biomassa (organiskt material) från akvarium och filter, veckovisa delvattenbyten, bekämpa mekaniskt, plantera snabbväxande plantor.
        Green thread algae - | Aquasabi | Aquasabi - Aquascaping Shop

        Kommentar

        • E_W
          • November 2022
          • 54

          #5
          Tackar, jag försökte att analysera litet mer efter att jag läste det tidigare inlägget här, det ser ut som att sommartid överexponeras den biten av solljus från ett fönster i andra änden av rummet samt ljus som kommer in från rummet intill genom dörröppningen.
          Jag har nog även alldeles för litet plantor tror jag i just det akvariet, det lilla är dock fullt med plantor men har ändå problem med trådalger, men det är nog för hög koncentration av näringsämnen där tror jag. Jag skall flytta över mer plantor och snart kommer förhoppningsvis några fler Ancistrus dit från en batch som skulle följa med ett akvarium jag var och tittade på, jag måste nog i så fall ha dem där i vilket all medan det nya hinner stabilisera sig. Jag tänkte slänga i några posthornsnäckor också då de verkar göra ett bättre jobb än blåssnäckorna, dock verkar de också föröka sig fem gånger snabbare, om ingen hör av sig så måste jag nog göra ett eget akvarium åt posthornsnäckorna annars får de inte plats längre... ha ha Snäckor är ju levande varelser så jag vill inte spola ner levande snäckor i toaletten.


          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
             
            // Annicka

            Kommentar

            • E_W
              • November 2022
              • 54

              #7
              Tackar! Jag tittade på Father Fish senaste episod igår om just detta, jag tror också att detta kanske delvis beror på naturliga cykler i ekosystemet jag försökt att skapa där. De satt inte så hårt som jag trodde så jag lyckades "dammsuga" bort det värsta igår.

              Kommentar

              • E_W
                • November 2022
                • 54

                #8
                Jag tillsätter ingen syntetisk näring till akvarierna, men jag tror att det kommit in ändå med naturligt substrat jag använder till uppbyggnaden av biotopen därinne.

                Kommentar

                Arbetssätt...