Introduktion av Malawi Mbuna Ciklider i ett nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misman

    • September 2022
    • 4

    Introduktion av Malawi Mbuna Ciklider i ett nytt akvarium

    Hej

    Håller på att starta upp ett helt nytt akvarium, håller just nu på med inredningen men om ett par veckor kanske det kan bli dags för att sätta i lite fisk, vill försöka att hålla ett typ biotop akvarium alltså inga växter i princip eller finns det växter som skulle kunna vara en del av en sådan uppsättning?

    Har ett Akvastabil Move 275l med ett JBL 902 Ytterfilter (2/3 Biologiskt filtrering) 900l/tim samt ett Eheim Innerfilter Powerline XL (Mekansik filtrering) 1200l/tim

    ​Lästa igenom lite om introduktion av fiskar i den nybörjar guide som låg här men är ändå lite förvirrad.

    Man skriver där "Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar"

    Min fråga är om jag nu skall ha 3-4 olika typer av Mbunas i karet (grupper om typ 6st tanken är 3+3) samt någon typ av algätare typ Ancistrus om jag då gör enligt ovan är det då inte troligt att de första Mbuna jag introducerar i karet först tar över karet som sitt revir och att sedan när jag släpper i nästa omgång blir det krig i karet. Är min oro obefogad eller skall man introducera Mbunas i ett nytt akvarium på ett annat sätt?

    Så här tänker jag just nu gällade fiskbeståndet

    Mbuna
    Pseudotropheus cyaneorhabdosmaingano 3+3
    Iodotropheus sprengerae 3+3
    Chindongo saulosi 3+3

    Ancistrus
    Chaetostoma platyrhynchus liten grupp 3-5 st vet ej fördelning hona/hane än

    ​ Tacksam för svar

    Niclas Palmqvist





  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Helt riktigt, Du ska släppe ner hela gruppen annars blir det synd om dem efterkommande eftersom dem andra har reviren klara då...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Just Mbuna är ju lite argare än andra. Jag hade släppt i Anscistrus först och låtet det gå ett par veckor. Sedan släppt i alla Mbuna på en gång. Det blir som du säger krig annars. Var noga med vattenbyte lite extra ofta i början.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Helt riktigt, Du ska släppe ner hela gruppen annars blir det synd om dem efterkommande eftersom dem andra har reviren klara då...Om man nu ändå ska introducera nån nykomling så gör man det bäst genom att möblera om karet ordentligt först.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Misman

          • September 2022
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Helt riktigt, Du ska släppe ner hela gruppen annars blir det synd om dem efterkommande eftersom dem andra har reviren klara då...
          Hej, tack så mycket för svaret

          Mvh

          Niclas

          Kommentar

          • Misman

            • September 2022
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av admin
            Just Mbuna är ju lite argare än andra. Jag hade släppt i Anscistrus först och låtet det gå ett par veckor. Sedan släppt i alla Mbuna på en gång. Det blir som du säger krig annars. Var noga med vattenbyte lite extra ofta i början.
            Hej, tack för svaret

            Mvh

            Niclas

            Kommentar

            • Misman

              • September 2022
              • 4

              #7
              Skönt att man förstått något, så mycket nu i uppstarts fasen. Lite mer om ni orkar, är antalet fiskar ok mao hur många individer kan jag ha i detta karet? Tänkte på någon regel att individ upp till 10 cm kräver minst 10l vatten.

              Ancistrus är sydamerikanska det finns ingen afrikansk motsvarighet? Ancistrus vill inreder ha en typ rot att gnaga på det känns som något jag inte vill ha i karet.

              Är växter uteslutet, tänkte om det är enklare att hålla en stabil miljö i karet med växter ( samt det lyser upp lite i karet) eller är det bäst att bara köra sten/grott miljön.

              Tack på förhand

              Mvh

              Niclas

              Kommentar

              Arbetssätt...