Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mangepange
    • November 2021
    • 13

    Nytt akvarium

    Hej alla, har nyligen uppgraderar mitt lilla akvarium till ett Juwel Rio 240 liter och har några frågor. Startade det nya akvariumet ca 2 veckor sedan.

    1. Köpte en ny rot som fick ligga i blöt i ca en vecka (tills den sjönk) som jag sedan skrubbade försiktigt. Nu när jag väl lagt in den i vattnet så har det bildats en del vit beläggning på roten, glasen och pumpen?! Har jag förstått det rätt att det är harmlöst? Försvinner det av sig själv?

    2. Akvariumet sitter inte helt rakt. Det lutar några mm åt vänster. Samtidigt skiljer det sig ca 1-2mm mellan höger och vänster kant, är det verkligen ett problem?

  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Det på roten är harmlöst, jag skulle vilja hävda att det är cellulosa andra kallar det biofilm. Det försvinner(men om det är riktigt mycket kanske man kan behöva skrapa bort det eller skaffa fisk/räkor som käkar upp det).

    I mina ögon är det ett problem men folk har akvarium som är betydligt värre uppställda och ändå håller, själv har jag lärt mig att shimsa det som akvariet står på(under fötterna), det är inte speciellt jobbigt och är värt sinnesfriden i mitt fall. Dessutom kan det ju faktiskt vara så att om det står snett(och speciellt "vridet" som i ditt fall) att det spricker det går ju inte att veta innan det händer, att ha vatten i glasbehållare innebär alltid en risk och då tycker jag riskminimering känns sunt.

    Kommentar

    • Mangepange
      • November 2021
      • 13

      #3
      Tack Munin för svaret. Jag har tre räkor men de verkar inte alls vara intresserade av roten. Vilka fiskar skulle det vara?

      Kan du vänligen förklara vad ”shimsa” betyder- inget som jag har hört innan. Jag har dock - innan jag fyllde på med vatten - justerat akvariumet med furu plankor och kortlek (läste här på forumet om just kortleken).
      Senast redigerad av Mangepange; 15 August 2022, 16:58.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        ... då har du alltså shimsat akvariet
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mangepange
          • November 2021
          • 13

          #5
          Där ser man

          Kommentar

          Arbetssätt...