Hur många fiskar får ha Juwel lido 120.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas Bengtsson

    • March 2007
    • 424

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    det brukar stå 4-6st som minimum på pansarmalar men av min egna erfarenhet så har jag märkt att dem inte tycker om att vara så några. Ökar man på antalet så kommer dem leva ut och visa upp ett mycket bättre och roligare beteende som bygger på att dem känner trygghet i större antal. En liten pansarmal kan passa bättre som tex pandapansarmal...
    Ok bra veta . Bestämde mig för ta citron tetror o inte mera har 5 L134 Leopard malar botten. Har 240 liter 7 el 8 Uruguay fläckig pansarmalar där dom i 240 kör jag utan dropvärm.
    finns bra annat tetror?
    Rosentetra vitfenad?
    Svart neon tetror?
    Separetetror?
    Kardinal tetror??
    svart fantom tetror??
    Nåt mer till ??
    Senast redigerad av Klas Bengtsson; 09 June 2022, 21:27.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #17
      Det finns många fina tetror så det är tycke och smak Jag tex älskar neontetran när den får rätt belysning och inredning, då är den oslagbar tycker jag
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Det finns många fina tetror så det är tycke och smak Jag tex älskar neontetran när den får rätt belysning och inredning, då är den oslagbar tycker jag
        Ja bra förslag och har Multilux LED med day o nature 2x10 watt den till lido 120 . Svårt välja.
        tänkte mest på citron tetror.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Om du ska ha pansarmalar vill jag tipsa om att lägga mossa, nån typ av javamossa eller liknande på botten för det är ett perfekt tillhåll för dem och dem uppskattar att kunna simma in under den och få skydd.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            Om du ska ha pansarmalar vill jag tipsa om att lägga mossa, nån typ av javamossa eller liknande på botten för det är ett perfekt tillhåll för dem och dem uppskattar att kunna simma in under den och få skydd.
            Bra veta o har 5 L134 Leopard malar där så behöver inte mera istället ta en stimfisk tetror min lista är mycket Citron tetror får se men först måste den klart vatten nitra .. gjorde det tredje dagar vb 40 liter den .. Har gick minst 2 veckor nu ..

            Kommentar

            • Klas Bengtsson

              • March 2007
              • 424

              #21
              Har tänkte ta
              6 pandapansarmalar
              12 citrontetror
              om det går ??
              L134 Leopard malar aktiv på natt mörkt..

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                #22
                Har vb idag den o rent på innefilter första gången. Tror vänta 1 veckor om köp fiskar.
                Lite undrar på pansarmalar o tetror?
                Hur L134 Leopard pleco malar aktiv på natt .
                Bifogade filer

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #23
                  Jag tror de flesta L-malar är nattaktiva, du får kolla när ljusets släcks hur dem beteer sig
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #24
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag tror de flesta L-malar är nattaktiva, du får kolla när ljusets släcks hur dem beteer sig
                    Den aktiva på natten mörkläggning min L134 Leopard malar gör det så . Om jag ska ha pandapansarmal då L134 Leopard malar hjäl dom pandapansarmal?? Vad tror du det ?? Lite fungera på mest svart neon tetror istället för citron tetror? Gillar dom syre strömming??

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1027

                      #25
                      Ursprungligen postat av Klas Bengtsson

                      Den aktiva på natten mörkläggning min L134 Leopard malar gör det så . Om jag ska ha pandapansarmal då L134 Leopard malar hjäl dom pandapansarmal?? Vad tror du det ?? Lite fungera på mest svart neon tetror istället för citron tetror? Gillar dom syre strömming??
                      L134 är ingen hot mot pandorna och jag tror inte att strömmen är för stark för neonerna.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #26
                        Ursprungligen postat av Klas Bengtsson

                        Den aktiva på natten mörkläggning min L134 Leopard malar gör det så . Om jag ska ha pandapansarmal då L134 Leopard malar hjäl dom pandapansarmal?? Vad tror du det ?? Lite fungera på mest svart neon tetror istället för citron tetror? Gillar dom syre strömming??
                        L-malarna kan kanske störa pansarmalarna som vill sova på natten och det kan nog stressa dem...
                        Terorna uppskattar ganska lugnt vatten, dem vill inte stå och jobba mot en ström.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #27
                          Om man har en kraftig pump så kan man sätta på en böj på utblåset så flödet går rakt upp mot ytan då blir det lugnt i akvariet
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #28
                            Ursprungligen postat av Christer5

                            Men du visar upp något som inte är acceptabelt,slut från mig.
                            Om jag får vidareutveckla min filosofi omkring akvarie etik...
                            Storleken på akvariet är viktig utefter vilka fiskarter man ska hålla! I det här fallet så har dessa arter bra med svängrum och det är en formidabel blandning av arter som går mycket bra ihop! Man kan läsa av sina fiskar hur deras mående är och en fisk som färgar ut, äter bra och är orädd och nyfiken och inga sjukdomar bryter ut, så är det tecken på att man lyckats bra!
                            Det finns många stora akvarier som är otroligt dåliga för fisken pga att man har blandat massa olika aggressiva arter tillsammans och inredning som brister och där djuren lever under konstant stress och okunnigt handhavande...så man ska titta efter hur djuren mår och inte bara storleken på karet för det är lite svart vitt tänkande. Akvarier med stora rovfiskar där har vi nåt riktigt vedervärdigt tycker jag.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim

                              Om jag får vidareutveckla min filosofi omkring akvarie etik...
                              Storleken på akvariet är viktig utefter vilka fiskarter man ska hålla! I det här fallet så har dessa arter bra med svängrum och det är en formidabel blandning av arter som går mycket bra ihop! Man kan läsa av sina fiskar hur deras mående är och en fisk som färgar ut, äter bra och är orädd och nyfiken och inga sjukdomar bryter ut, så är det tecken på att man lyckats bra!
                              Det finns många stora akvarier som är otroligt dåliga för fisken pga att man har blandat massa olika aggressiva arter tillsammans och inredning som brister och där djuren lever under konstant stress och okunnigt handhavande...så man ska titta efter hur djuren mår och inte bara storleken på karet för det är lite svart vitt tänkande. Akvarier med stora rovfiskar där har vi nåt riktigt vedervärdigt tycker jag.
                              Jag har svarat på det som från början frågades på att ha i ett Juwel Lido 120 och jag står fortfarande för att det var ingen lämplig blandning i detta kar.Som det ser ut nu har Klas delvis ändrat sig.

                              Kommentar

                              • Klas Bengtsson

                                • March 2007
                                • 424

                                #30
                                Nya medlem hit
                                14 Rosentetra vitfenad
                                7 Treband pansarmalar
                                blir helt Sydamerika I karet 28 firrar fina och visa bättre L134 Leopard pleco från skygga lite..
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Klas Bengtsson; 15 June 2022, 14:04.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...