Guldfiskfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik111
    • April 2004
    • 10

    Guldfiskfrågor

    Hej,´
    jag har precis köpt 2 guldfiskar som bor själva i en skål, de verkar vara pigga och må bra men jag undrar över några saker. På matburken står det att man ska ge så mycket mat de kan äta på 2 minuter, nån annanstans läste jag att man ska ge 2-3 pellets 1-2 ggr om dan. Jag märker att de kan äta i stort sett hur mycket som helst på 2 minuter, hur mycket ska jag ge dem? En annan sak är att de är väldigt mycket uppe vid ytan, det ser ut som de är uppe och tar luft, är det nån fara eller normalt beteende?
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    en skållär inget värdigt hem för guldfiskar så jag skulle rekomendera dig att lämna tillbaks dom eller köpa ett akvarium till dom. En fullvuxen guldfisk kan bli över 30cm så dom behöver plats.

    Mat, tja lite sunt förnuft "lagom" är väl ett passande ord . .tänk på att fiskar blir inte mätta så dom äter och äter och äter så länge det finns mat.

    hänger vi ytan, ja har du pump? får dom syre? byter du vatten? kan vara syrebrist eller nitrit (vilket lätt dödar fiskarna)
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Kent.S
      • March 2004
      • 33

      #3
      Guld fiskar kan äta hur mycke som helst(nästan)
      Själv tappade jag min burk med pellets en gång å innan jag fick fram håven så hade de nästan ätit upp hälften. Fast å andra sidan var de rätt stora ca 25 cm.
      Hur ofra byter du vatten?
      Har du en luft pump i?
      Å för det tredje ska man inte ha fisk i skålar.
      Jag tycker det är plågeri.
      Fiskar ska ha gott om plats.
      Kallas "Sulan" av polarna.

      Den som siktar mot stjärnorna snubblar ofta på ett grässtrå.

      Kommentar

      • Henrik111
        • April 2004
        • 10

        #4
        Ursprungligen skickat av Kent.S
        Guld fiskar kan äta hur mycke som helst(nästan)
        Själv tappade jag min burk med pellets en gång å innan jag fick fram håven så hade de nästan ätit upp hälften. Fast å andra sidan var de rätt stora ca 25 cm.
        Hur ofra byter du vatten?
        Har du en luft pump i?
        Å för det tredje ska inte ha fisk i skålar.
        Jag tycker det är plågeri.
        Fiskar ska ha gott om plats.
        Jag har bara haft dem i 2 dagar så jag har inte bytt vatten ännu. Jag har ingen pump men en växt som ska ge syre och det skulle räcka enligt affären. Men det är alltså luft som saknas kanske, hur ofta ska man byta vatten när man har en skål?

        Kommentar

        • ricke
          • February 2004
          • 352

          #5
          jag tycker du ska gå tillbaka med dom dom behöver ett större akvarium

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Hur stor är skålen i liter räknat? Hur stora är fiskarna?
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Var har du köpt fiskarna och vad fick du för information när du köpte dem, fick du något blad med skötselinformation i butiken.
              Säljaren är enl.lag skyldig att vid försäljning lämna med skriftliga skötselråd.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Kent.S
                • March 2004
                • 33

                #8
                Köp ett akvarium i stället.
                Kallas "Sulan" av polarna.

                Den som siktar mot stjärnorna snubblar ofta på ett grässtrå.

                Kommentar

                • Henrik111
                  • April 2004
                  • 10

                  #9
                  Det låter helt klart som jag behöver nåt större, synd bara att inte butiken upplyser om det. Tack för alla svar!

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ja nog är det så att du behöver något större. Men tills du har bytt kar så byt 30% ca 2 gånger i veckan.

                    Kolla med zooaffären om de kan ta tillbaks skålen så du kan köpa en mer passande kar.

                    Det är nog så att de flesta här, även jag, är emot runda skålar och även små kar till guldfiskar.

                    Hoppas att det löser sig för dig!

                    Lycka till!
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Varför kan ni som köper fiskar inte be om att få skrifliga skötseråd, om alla frågar efter det kan det bli en vana i butikerna att alltid skicka med skötseråd.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Elana
                        • April 2003
                        • 239

                        #12
                        Att djuraffärerna skall ge med skriftliga skötselråd när man köper djur är nog inget som "medelsvensson" känner till och ännu mindre barn/ungdomar. Tyvärr....
                        Man ska kanske börja be om det i fortsättningen när man köper fisk bara för att påminna djuraffärerna och kanske "få igång" lagen.
                        Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                        Kommentar

                        • Henrik111
                          • April 2004
                          • 10

                          #13
                          Tills jag skaffar ett större akvarium skulle jag gärna vilja veta hur mycket mat jag ska ge dem. Jag matar dem med guldfiskpellets och fiskarna är ca 5 cm skulle jag gissa.

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            När man har ett helt nytt kar så bör man mata mindre än normalt. Jag har tyvärr väldigt liten kunskap om guldfiskar så jag skulle nog rekomenderar dig att mata så de äter upp allt inom en minut då guldisar är glupska.

                            Hoppas Kramfors eller någon annan som kan guldisar bättre än jag kan svara bättre på den frågan...

                            Hur många liter är din skål på?

                            Lycka till med dom små liven!
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Såg att du ändrat på inlägget. Om det står att dom ska äta upp allt inom 2 minuter på burken så är det de dom ska ha normalt. Men ta halva nu första månaden. En gång om dagen.
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...