Darkg begins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darkg
    • September 2020
    • 97

    #61
    Ja, det tycks vara möjligt, man ska nog bara inte få för sig att det "ska" funka. Jag skulle göra en stenhög att gömma sig i, men det blev inte som jag ville; fortsättning följer väl.
    Försöker få igång lite kväveprocessning, ammoniak ligger på 0 trots en del fiskmat och någon smula människomat. Idag bidde det att skvätta i ren ammoniak (eftersom jag är så försynt dock bara till 1 ppm). Jag tycker tyvärr att testerna är skitsvåra att läsa av ordentligt. Skruvar lite på en enkel spektrofotometer.
    En annan sak för framtiden är ett enkelt luftdrivet filter. Billigt och bra att köpa färdigt, men roligare att göra själv. Kanske.
    Mer akut så inser jag att jag nog ska ha något slags lock. Så det är mycket roligt att slösa tid på!

    Kommentar

    • Darkg
      • September 2020
      • 97

      #62
      Jamenvisst, lite ammoniak var just vad som behövdes, nu händer det grejer. Väntar med spänning på att nitriten ska ge vika. Spanar in orangea räker nu.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #63
        Ursprungligen postat av Darkg
        Jamenvisst, lite ammoniak var just vad som behövdes, nu händer det grejer. Väntar med spänning på att nitriten ska ge vika. Spanar in orangea räker nu.
        Imponerande att du går den vägen med att cykla in karet. Har aldrig testat det, spännande att följa!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Darkg
          • September 2020
          • 97

          #64
          Mjaa, imponerande vet jag inte. Delvis vill jag se med egna ögon hur livet och värdena förändras, som en liten lustfylld undersökning, delvis kan det hända att jag plötsligt blir onödigt försiktig. Tyvärr och samtidigt dessbättre kan jag bli lite nyfiken på olika aspekter. Det krånglar till det, vilket dock är själva poängen (med en hobby) för mig. Ytterligare en anledning att simma lugnt är att jag nog borde ha något slags lock innan fiskar och sniglar får komma till, en just nu olöst detalj. Så det finns tid att cykla*.

          Mina filter är också okonventionella, eller egentligen inte, men hemsnickrade. Hipp som happ.

          Jag såg att jag har blåssnäckor också, det var kul tycker jag. Jag försöker gillra upp kamera för att se bättre, och delvis fungerar det faktiskt ganska bra. Alltså mer som "kikare" än för att dokumentera. Många av krypen är ju relativt små. Idag tittade jag på snigelbajs i flera minuter innan jag bestämde mig för att det inte var en mask.





          * Man cyklar för lite.
          Man röker för mycke,
          och man är fasen så liberal
          när det gäller maten och spriten!
          Jag borde slutat för länge sedan
          men denna sup är så liten -
          Vad tjänar att hyckla?
          Tids nog får man cykla.
          • Povel Ramel

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #65
            Säker att du behöver ett lock då? Själv hade jag gärna kört utan(vore coolt med lite semipaludarium där vissa växter går ovanför ytan), katter som omöjliggör det här.

            Kommentar

            • Darkg
              • September 2020
              • 97

              #66
              Hmmm. Nej, helt säker är jag ju inte. Hm. Hm!

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #67
                Någon utveckling?

                Kommentar

                • Darkg
                  • September 2020
                  • 97

                  #68
                  Ja!
                  Lite mer alger, nitrat och sköna maskar. En mask som jag till slut tror inte är en plattmask är mycket förtjust i de läckert alggröna snigelbajsrulladerna.

                  Kommentar

                  • Darkg
                    • September 2020
                    • 97

                    #69


                    Intressanta mätningar (för mig om inte annat). Den blå ammoniakspiken till höger är rasande brant, naturligt nog eftersom den kommer sig av att jag tillsatte ren ammoniak igen. Den röda nitritkurvan är flackare, och segast kommer så gula nitraten. Trots måttlig vegetation och utan vattenbyten är nitrat nere igen (12,5 ppm säger testet) efter 1½ dag! Nitrit störtar hastigt efter en intressant "latensperiod".

                    Innan den vilda spiken antecknade jag tyvärr inte ordentligt vad jag gjorde.
                    Nitratkurvan saknar några värden pga att jag började få slut på kemikalierna.
                    Mängderna (koncentrationerna) ammoniak, nitrit och nitrat kan inte jämföras mot varandra och skalan på y-axeln betyder ingenting.
                    Senast redigerad av Darkg; 09 February 2021, 23:41.

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #70
                      Blir mest yr när jag försöker kolla på grafer men kul att du har nytta av dem haha När planerar du att släppa i första fiskarna?

                      Kommentar

                      • Darkg
                        • September 2020
                        • 97

                        #71
                        Ja, nu är det nog inte så mycket att vänta på! Jag tror att icke-fiskar får komma först, dvs räkor och snäckor. Jag har delvis börjat fundera på att kanske avvakta med sandsnäckor (svårt att ångra sig i efterhand! ) och kanske lägga i någon Neritina eller vad de heter. Kuhli-ålar finns inte överallt, kanske måste beställas? Regnbågsfisken känns som sist. Guppies är jag eventuellt böjd att leta efter hemodlat, så det kan hänga på vad som finns.

                        Sen tror jag att det måste till ett lock pga särskilt kuhli, de har ett visst rykte [här blev inlägget avklippt, orkar inte restaurera]
                        Senast redigerad av Darkg; 10 February 2021, 02:19.

                        Kommentar

                        • Darkg
                          • September 2020
                          • 97

                          #72
                          Jag fortsätter envist att kolla på maskarna. Fyra helt olika arter tycker jag mig ha identifierat (men långt ifrån artbestämt). Cyanobakterier också, yay mångfald. Daphnia och - måste jag tro, fast de är rysligt små och svåra att se ordentligt - hoppkräftor.

                          Mossan är bitvis lite brun, jag har inte klurat ut varför.
                          Senast redigerad av Darkg; 14 February 2021, 22:38.

                          Kommentar

                          • Darkg
                            • September 2020
                            • 97

                            #73
                            + musselkräftor (ev. Cypridopsis vidua)

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #74
                              Är det maskar du själv fört in via foder/växter? Jag hänger inte riktigt med Guppys har jag själv funderat lite kring och tänkt att det kanske vore bäst att köpa hanar och honor separat från olika ställen för att motverka inavel, har du några tankar kring det?

                              Kommentar

                              • Darkg
                                • September 2020
                                • 97

                                #75
                                Ja precis; jag är ofta otydlig dvs jag anstränger mig inte att vara överskådlig, så det är nog normalt att inte riktigt hänga med. Jag räknar med att folk som bryr sig frågar.

                                Alla djur är spontana invånare än så länge, dvs antagligen mest med växterna som delvis kommer från hobbyfolk. Jag gjorde ett lite mindre akvarium för smådjursfotografering så förhoppningsvis kommer några bilder, men det är lite omständligt. Och jag har ingen superutrustning.

                                Jag har faktiskt tänkt tanken att köpa hanar och honor guppy från olika håll precis som du. Alternativt kanske det blir en ny grupp, av samma färgras, från annat håll som genetiskt tillskott efter några månader istället. Jag vet inte riktigt än! Roligast, men inte nödvändigtvis smartast, är ju att blanda in helt andra färger... I nuläget har jag bara 1 akvarium också, så det blir knivigt att rensa ut räkor som man inte vill behålla i stammen osv. Om några överlever fiskarna.

                                >> Edit: jag ser att jag i sista stycket glömde att jag pratade om guppies och gled in på räkor, haha. Räkor kanske dyker upp förr snarare än senare!
                                Senast redigerad av Darkg; 21 February 2021, 07:56.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...