Ny med akvarium och nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TomFolly
    • August 2020
    • 1

    Ny med akvarium och nya fiskar

    Hej.
    Jag har ett 180L akvarium med ytterfilterpump. sandbotten, och några växter, stenar och nå plast maneter som flyter i det.
    En början tänkte vi och har inte inrett det mer än så.
    Nu till min fundering, eller funderingar:
    Det känns ju som att de flesta dekorationer och inredning naturligt kommer på botten, men några av de fiskar som vi köpt (Molly) håller sig väl gärna högre upp. Hur kan man bäst inreda så att de hittar bra platser för skydd? Bygga med stenar? Rötter eller långa växter?
    Vi introducerade fiskarna till akvariet igår, 3 Molly (2 honor och 1 hane), 5 kardinaltetror och 1 mal.
    Tetrorna simmar på glatt, lika så med malen - medan Mollysarna håller sig i ett hörn, eller längs bakväggen på akvariet rätt högt upp.
    Mina gissningar har varit att de är nya i akvariet och att de därmed behöver tid, och att de saknar bra gömställen mer än i hörnen?

    Men googlar man så kommer det även fram möjliga anledningar som nitrit förgiftning eller för låg syresättning (fast de verkar inte upp vid ytan å andas.)
    Vid matning simmar de glatt fram och tillbaka, men återvänder till hörnen sen.

    Tips? .
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag kan tipsa om 2 växter som täcker upptill i akvariet. Limnophila heterophylla är en snabbväxande art som ganska snabbt växter ända upp till ytan och ger skydd, sen gillar jag riccia fluitans som är en sort mossa som flyter på ytan.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...