Som ett lock på vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Som ett lock på vattnet?

    Nu förstår jag absolut ingenting längre. Jag har en 120L akvarium med 4fiskar (1kampfiskhane + 3honor). Jag har både värmare och innerfilter och sköter allt enligt föreskrifterna, men idag upptäckte jag att det ligger en tun hinna på vattenytan, som man får med jämna mellanrum slå sönder (vispa runt i akvariet),vilket kampfiskarna inte alls verkar uppskatta.

    Vad är denna hinna frö något och vad kan jag göra för att få bort detta? Är detta skadligt för mina fiskar?
    "..Just keep on swimming.."
  • Diamen
    • January 2004
    • 208

    #2
    Det är nog inte skadligt för fiskarna eftersom den ligger på ytan, men istället för att vispa ner den skulle jag nog försöka att lyfta bort den på nå´t sätt. Jag vet inte men det är nog vad jag hade gjort, och kommer det tillbaka hela tiden skulle jag nog fråga på zoo-handeln, dom vet säkert vad man skall göra.
    Med vänliga hälsningar

    Martin, Susanne och Sebastian

    http://diamen.no-ip.com

    Kommentar

    • stahl_mikael
      • November 2003
      • 293

      #3
      Du har för dålig cirkulation på ytan.. Rikta utblåset mot ytan eller köp en syre pump så det inte ligger helt still

      Kommentar

      • ia2004
        • January 2004
        • 286

        #4
        Jag kan inte ah så mycket drag i mitt akvarium,eftersom jag hoppas på att mina kampfiskar ska föröka sig snart och då får det absolut inte finnas några häftiga rörelser i vattnet.
        Syrepump går bort direkt..kampfiskar ska ju inte ha något sådant.

        Jag får väl ringa till någon akvariebutik och fråga efter råd..
        "..Just keep on swimming.."

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Sug upp den med tidningspapper.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Mohlins råd funkar, och själv brukar jag använda hushållspapper när det blir hinna på ytan.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Det sämsta tipset enligt mig är alltid att fråga en akvariebutik. Om du inte får ett bra svar på detta forumet så kommer du med största sannolikhet inte att få ett bättre svar av en butik. Här på forumet finns MYCKET mer kunskap än vad någon enskild handlare i Sverige kan uppbringa. Desdsutom så står dom i en affär för att dom vill sälja inte för att dom vill hjälpa till. Förmodligen skickar dom med dig en liten burk med suspekt innehåll för några hundralappar som förmodligen inte ens funkar.

              Mitt råd då:
              Hinnan består av proteiner, det är inget farligt för fiskarna men ser lite fult ut. Proteinerna kommer från maten, så att ändra maten kan ge mindre yta. Att rikta utblåset från pumpen mot ytan är en bra idé eller att suga upp det med tidningspapper. Men kom ihåg att hinnan kommer tillbaka om du inte ändrar något i karet. Bästa stället för proteinerna är antingen utanför karet eller i filtret. Det finns ytavsugningsmakapärer man kan använda till sitt ytterfilter, men dom verkar krångliga. Dessutom så behöver man ju inte skyffla in mer skit i filtret än nödvändigt. Då tycker jag att det är bättre att avlägsna hinnan.
              Jag använder mig av en sk "slamsugningsklocka" som jag kopplar till en slang, håller uppochner och suger ut hinnan med hjälp av häverteffekten. Detta gör jag vid varje vattenbyte. Faktiskt det enda bra användningsområdet för en sådan slamsug. Men, om man hällre vill använda sig av tidningspapper så funker det också.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Ola paul
                • March 2003
                • 432

                #8
                Så super känsliga kan kampfiskarna inte vara för lite rörelse på ytan?
                Min syster fick lek på sina kampfiskar har jag för mig och där var lite rörelse på ytan. Ha mkt växter som går upp mot ytan då stänger dom av vattnet lite så det kan stå nästan stilla på en liten plats i akvariumet.

                Mvh Ola
                Ola Lindeberg.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                Kommentar

                Arbetssätt...