Behöver man ha mer mat åt malarna å algätarfiskarn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stigan
    • March 2004
    • 44

    Behöver man ha mer mat åt malarna å algätarfiskarn

    Hej har 5 fiskar i mitt akvarium å när ja matar så äter ju mina black molly upp all mat på engång.. Jag har en mal å en algätande fisk... måste ja mata dom med nån mer mat eller räcker det med det "skräpet" som finns i akvariet???
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200185
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #2
    Du kan köpa tabletter som sjunker ner till botten som typ alla fiskar äter men då får malarna lite mer mat, men se till att inte mata för ofta bara. Fråga i din lokala akvariebutik vad de har.

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      malar är ju natt "aktiva" som inte mina är men skit samma jag stoppar ner tabletterna på natten typ 2
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Fungerar även att stoppa ner en bit frusen brockoli eller en grön ärta eller två. Vissa brukar mata med zuccini.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          De flesta algätare äter som sagt alger men bör ha en del vegetabiliskt tillskott som jag sa i tidigare inlägget. En del malar äter matrester och liknande från botten.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • Mohlén
            • January 2004
            • 273

            #6
            Finns tabletter av både vegetabilisk eller animalisk sort...

            Kommentar

            • Annelix
              • March 2004
              • 2

              #7
              Mata algätare/malar på kvällen när lampan är släckt för att undvika att de andra fiskarna äter upp det. Jag gjorde misstaget att ge all mat samtidigt (med belysningen igång) vilket resulterade i att två malar troligtvis svalt ihjäl(usch ,vad dum man känner sig).Nu vet jag bättre och den tredje jag köpte frodas och växer....

              Kommentar

              • Diamen
                • January 2004
                • 208

                #8
                JAg har sett att endel matar med en bit gurka, för att den skall ligga på botten sticker man en sked eller liknande genom gurkan.
                Med vänliga hälsningar

                Martin, Susanne och Sebastian

                http://diamen.no-ip.com

                Kommentar

                • Mohlén
                  • January 2004
                  • 273

                  #9
                  Jag matar mina malar lite olika men när jag matar på dagen så äter alla fiskar av ex. tabletterna jag erbjuder så malarna svälter inte, det är snarare så att ancistrusarna och pansarmalarna gruffar åt sig så de andra ej bottenlevande fiskarna får nåt!

                  Kommentar

                  • mice_lord
                    • March 2004
                    • 62

                    #10
                    jag kör med grönfodertabletter till mina malar och algätande firrar.
                    Shit happens to everyone

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Mina nattaktiva firrar får Nutrafin algtabletter som sätts på rutan, Hikari Algae wafers, Nutrafin bottentabletter, gurka, squash, skalade ärtor, broccoli, kokta morötter och frysfoder - men inte allt på engång förståss.
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • davidmon
                        • September 2003
                        • 62

                        #12
                        Jag matar mina malar med räkbitar ibland, både corydoras och ancistrusarna älskar dem. Även min stora pleco brukar ta några bitar ibland. Ett ofta uppfattat misstag är att malar bara ska ha vegetabiliskt foder, men de behöver också animaliskt foder.
                        Mesonauta insignis,Cryptoheros sajica, Panaqolus maccus
                        Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=204614

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Matar mina med brysselkål den sjunker nämligen och malarna blir som galna av den
                          Fredrik

                          Kommentar

                          • mats_epost
                            • April 2004
                            • 20

                            #14
                            Jag har också frågor om detta med mat till mal.
                            Har två mindre guldfiskar och en leopardmal i mitt 102 liters akvarium. Eftersom jag endast haft akvariet i 2 1/2 vecka och det nog inte finns så mycket mat för min mal ännu så köpte jag "Algae Wafers" (Hikari) i går för att prova. Jag försökte gömma en st under en rot (akvariet var tänt...). Men det dröjde tyvärr inte länge innan guldfiskarna hittade den och fick ett ordentligt skrovmål. Guldfiskarna verkade helt enkelt Älska den och började t.o.m. småbråka om den. De verkade rätt proppmätta efteråt och slutade att konstant tigga om mat som de brukar när man kommer i närheten. ;-)
                            Kan det vara skadligt på något sätt för guldfiskar att äta sådan här mat (Alge Wafers)?
                            Jag tycker det verkar som om guldfiskarna hittade rätt på maten genom lukten, tyckte jag gömde den rätt bra. Nästa gång ska jag prova att lägga i en sådan här tablett när akvariet är mörkt men jag tvivlar verkligen på att det hjälper.
                            Finns det annan mat man kan prova som inte guldfiskarna kastar sig över? Frusen broccoli har jag hört? Ni köper vanligt frusen brocolli i paket och lägger i en frusen bit i akvariet?
                            /M

                            Kommentar

                            • catwoman
                              • February 2004
                              • 183

                              #15
                              Guldfiskarna äter av den eftersom dom gillar vegetabiliskt tillskott. jag har samma "problem" med mina levandefödare. Pröva med att lägga i en halv tablett istället om du är orolig över att dom ska äta för mycket.Att dom äter av malmaten är i sig inget problem-då kanske dom äter mindre på dina växter istället?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...