kan jag köpa fler fiskar nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soh2saka
    • February 2004
    • 141

    kan jag köpa fler fiskar nu?

    Hej hej!

    Har startat upp mitt nya begagnade 152L kar i söndags och stoppet ner 13 fiskar i det. Har tagit vatten och rot från mitt gamla 69L och förs över i det nya.
    Pumpen är också begagnad men har stått torr i några veckor.

    Kan jag imorgon köpa lite fler fiskar eller är det för tidigt?
    Vill gärna att akvariet ska vara fint tills på tisdag då vi får storfrämmande. Dock inte om fiskarna mår dåligt.
    Kollade nitrathalten i förrgår och den var bra.

    Vill köpa några fler platys imorgon, och några fjärilsciklider på lördag eller måndag. Väntar även på att de ska få in nya malar till affären så jag kan köpa 2 till.

    vad säger ni? Vill ju inte få en nitrittopp eller nått..

    //Karin
    152 L:
    2 Platy
    2 Fantomtetra
    2 Scalare
    1 Eldstjärt
    3 Ancistrusmal
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Det är nog ingen fara att stoppa i ett par fiskar till.

    akta bara så du inte stoppar i för många.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Jag hade väntat. För det första är karet nystartat med ny filtermassa, låt det gå någon/några veckor med de fiskar du har nu så slipper du oroa dig för nitrit. För det andra kan dina gamla fiskar vara stressade av miljöbytet och därmed försvagade och mottagliga för vad nu nya fiskar kan råka ha med sig. För det tredje bör du ha nyinköpt fisk i karantän först och om de är friska efter 7-10 dagar sakta vänja dem vid ditt akvarievatten medan de fortfarande är i karantän.
      Dina gäster kommer väl fler gånger? ;O)
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • soh2saka
        • February 2004
        • 141

        #4
        De kommer fler gånger ja...fast det kan kanske ta några år..antar att jag hinnit köpa fler tills dess
        7-10 dagar i karantän? Det har jag aldrig haft. Har bara skopat in fiskarna lite sakta och det har gått bra.
        Fiskarna i karet verkar inte stressade över miljöbytet. Tror bara de är glada som har större simmutrymme.

        Får väl hålla mig med fiskköpet ett tag till då, fast det är svårt... Får köpa lite till växter istället som kompensation..=)

        // Karin
        152 L:
        2 Platy
        2 Fantomtetra
        2 Scalare
        1 Eldstjärt
        3 Ancistrusmal

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Mycket bra idé med växtinköp, bättre att satsa på fler växter så här i början än att knöka det fullt med fisk.

          Jo, så gjorde jag också i början men det straffade sig lika många gånger som det gick bra. Jag är rädd om de fiskar jag redan har eftersom jag fäster mig vid dem.
          Mot mina principer att stoppa ny fisk i mina kar direkt så gjorde jag så för några veckor sedan då jag precis startat om mitt stora och det var fullt renoveringskaos här hos oss. Det var bara att köra en vitaprickkur sen, så det gick inte bra nej. Tjejen som ägde dem tänkte spola ner dem på toa, sånt har jag svårt med. Inte så mycket som en plastback ledig heller så de koppades in direkt i stora. Men det var allt sista gången det!
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            De är grönt med fiskinköp inte för många i taget bara.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • nof
              • February 2004
              • 121

              #7
              Har du kontrollerat nitriten?

              I mitt nystartade 112l med 23 små glödbandstetror började nitriten redan dag 2. den var som högst 1,6 mg/l dag 6 - 8 för att sedan sjunka och vara nere i omätbar nivå dag 16. Det hade nog varit bra om jag släppt i färre fiskar men det gick bra den här gången som tur var.

              Om du lyckades att få med dig nitrifikationsbakterier från det gamla karet så bör du ha mycket lågt nitritvärde nu. Om du kan mäta att du inte har någon nitrit så är bakterierna i gång och det är riskfritt att släppa i fler fiskar. Risken med smitta som kan följa med de nya fiskarna som Klara påpekade finns ju naturligtvis kvar..

              Kommentar

              • soh2saka
                • February 2004
                • 141

                #8
                Hmm...jag trodde det var så att om nitrathalten är okej, så är nitriten det med? men så är det alltså inte?
                Vad kostar nitrittestet då?

                //Karin
                152 L:
                2 Platy
                2 Fantomtetra
                2 Scalare
                1 Eldstjärt
                3 Ancistrusmal

                Kommentar

                • ViZiR
                  • December 2003
                  • 490

                  #9
                  det är ju olika med olika tester... jag köper dock testpinnar till allt förrutom Ph...
                  <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                  </font id="Comic Sans MS"></b>

                  Kommentar

                  • nof
                    • February 2004
                    • 121

                    #10
                    En nitrittest kostar runt en hundring.

                    Nitrathalten håller man i shack med växter och vattenbyten. Nitrat bildas från nitrit. Båda är giftiga i för höga doser och nitrit är värst. Nitrat behövs i viss mängd för att växterna skall växa.

                    Det finns många bra artiklar om kvävecykeln på nätet och bla kramfors har skrivit flera inlägg i ämnet i detta forum.

                    Kommentar

                    • ViZiR
                      • December 2003
                      • 490

                      #11
                      heheheh..
                      jag köpte 1 fiskart i veckan typ, fast mitt senaste inköp var 3 veckor efter förra.
                      nu har det gått en vecka och ska köpa 1 par Ancistrus.
                      jag har ALDRIG haft mätbara nivåer av nitrit..
                      växter brukar jag köpa en vid varje fiskköp..
                      har jag väldigt mycket tur då eller?
                      bara 1 fisk som dött
                      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                      </font id="Comic Sans MS"></b>

                      Kommentar

                      • nof
                        • February 2004
                        • 121

                        #12
                        Nej ViZiR, du har inte haft tur. Du har följt de råd som (nästan) alla ger: Börja med lite fiskar och öka med några åt gången.

                        Om man har lite fiskar i förhållande till vattenmängden i akvariet så kommer den nitrittopp som kommer inte att vara mätbar. Det kommer nitrit men det är så lite att koncentrationen kommer att vara låg. När sedan bakterierna sätter igång så sänker dom nivån ytterligare.

                        Jag håller på att testa det jag skrivit just nu. Jag har fyra 5cm stora mosaikgurami i ett nystartat 400l kar. Det har nu gått tre dagar och ännu ingen mätbar nitrithalt.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          nof du måste ha ammonium innan du får nitrit, så mät ammonium värdet också.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • ViZiR
                            • December 2003
                            • 490

                            #14
                            of, ok då vet jag det.. jag är så himla petig tycker jag.
                            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                            </font id="Comic Sans MS"></b>

                            Kommentar

                            • nof
                              • February 2004
                              • 121

                              #15
                              Jo jag vet det. Men jag vet inte hur nödvändigt det är att mäta ammoniumet. Efter vad jag förstått av det jag läst så är det Ammoniak och nitrit som är de farligaste komponenterna i kvävecykeln. Har man lågt pH så är ammoniak ute ur leken. Återstår då nitrit.

                              Om jag inte missförstått dina och andras inlägg i olika trådar här på forumet så är det i första hand pH, KH och NO2 man skall hålla koll på. Övriga tester är nästa steg och kanske lite överkurs?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...