Kampfisk i mitt Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solidus
    • July 2019
    • 13

    Kampfisk i mitt Akvarium

    Hej (Varning för dålig grammatik och felstavningar)

    Jag har "räddat" 2 st kampfiskhonor från toaletten (en bekant till mig frågade om jag kunde ta hand om 2 st kampfiskhonor eller så fick han spola ner de i toaletten), Jag har reda en Kampfiskhanne i mitt akvarium (Betta splende), men tyckte att jag gjrode en "god gärning" och rädda dom.
    (Jag tänkte först att jag skulle kunna fråga någon här på forumet om någon vill ha 2 st kampfiskhonor)

    I början så jagade min hane honorna hela tiden och de låg och gömde sig för honom (försökte att gömma sig från honom) men efter ett tag slutade han, han brydde sig inte om dom, Honorna började hålla sig ifrån honom när de såg honom.
    Idag ser jag att min hanne har börjat att bygga en skumbo och har blivit "mindre aggressiv" emot honorna,
    OM de nu väljer att föröka sig så kommer ynglen aldrig ha en chans att överleva (jag har 6 st skralarer i Akvariet) och jag har inte möjlighet att separera dom till en ny tank.

    Vad ska jag göra?

    Ska jag låta de försöka eller ska jag förstöra hans skumbo?, OM de får yngel kommer nog skalarna garanterat äta upp ynglen?,

    Gärna tips om ni har.

    Jag har ett 350 liters Juwel akvarium.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Hej!
    Visst kan du låta de göra sin grej med att försöka föröka sig. Om inget annat är det kul att titta på. Nej, inga yngel kommer troligen att överleva. Akvariet är för stort för att du skall kunna utfodra yngel. De behöver "simma i" infusorier som första föda. Och kampfiskynglen lär bli Scalare-mat i sin egen jakt på infusorier när och om de lämnar skumboet.
    Dessutom bör du ha koll på hanen så han inte har ihjäl honorna efter lek. För har jag inte fel så blir hanarna av labyrintfiskarna väldigt aggressiva mot honorna efter lek.
    Googla lek på kampisk så lär du hitta massor av info.

    Kommentar

    • Solidus
      • July 2019
      • 13

      #3
      Hej

      Okay, låter de vara ifred,
      Hannen verkar bara intresserad av ena honan (den andra låter han vara ifred), rätt kul att se på när han försöker att bygga en skumbo och när han gör sina "uppvisningar" för honan.
      Första skumboet han byggde förstörde ena skalaren (j_vlar va förbannad han blev på skalaren) nu vaktar han sitt bo mycket noggrannare och de andra fiskarna låter boet vara (än så länge)

      Tack så mycket för hjälpen

      oh, jag satte honan i en glasburk så hanen inte stressar henne så mycket

      Kommentar

      • Solidus
        • July 2019
        • 13

        #4
        En liten uppdatering, Min kampfiskhane har nu lyckas behålla sitt skumbo intakt, MEN när han parar sig med honan kommer drottningrasboras och äter upp alla äggen ( och honan han parade sig med äter också upp äggen), jag tror att 1-2 ägg klarade sig (hannen lyckades få in de i skumboet),

        Någon som vet om en kampfisk hanne parar sig med flera honor?,
        Varför jag frågar är att min hanne har nu börjat jaga bort den honan han parade sig med MEN visar upp sig för den andra honan?

        Kommentar

        Arbetssätt...