Hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillamo
    • March 2004
    • 4

    Hjälp.

    Min son vill ha ett akvarium, själv hade jag ett när jag var liten. Behöver tips om storlek, "inredning" och roliga fiskar att ha. Själv hade jag guppy och tyckte dom var tråkiga. Gärna fisk med lite färg. Alla tips är välkomna, gärna också tips om bra affärer att handla i (bor i gbg)

    Tack på för hand,

    Linda
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    #2
    Det är lättre att besöka en djuraffär i närheten av avr du bor och titta på fiskar. Skriv upp dem du tycker verkar intressanta och gå sedan in på denna sida och kolla upp info om dem. Fråga även i affären om de olika arterna, vilka de passar bra med, vilka förutsättningar de kräver för att må bra osv. Säkrast är att extra-kontrollera med någon av experterna här på zoopet om uppgifterna stämmer. Sedan är det bara att sätta igång.
    Den som inte frågar får ingenting veta.

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Jag själv älskar guppu, platy, molly, siamensis, kampfisk och praktbotia. Praktbotia kräver stora kar.

      Jag brukar handla på Hercules zoo och där har dom mycket billiga juwel Rio kar som är ett möbelakvarium i olika storlekar. Vi köpte ett 180 l där för 1995 kr. Har nu ett 240 l för 2995. Dessa kar är kompletta så det du behöver köpa är grus, växter och rötter tycker jag eller någon annat som just din son tycker är snyggt/häftigt.

      Storlek på kar är ju beroende av plats och pengar. Man kan ju också köpa begagnat.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Hercules zoo har mycket god service.

        Dom har många starpaket från ca 395 kr och uppåt.

        De har många fiskar och de lättase/vanligaste har dom stort färgurval på tex molly och platy.

        Hos dom kan du fråga allt och de är mycket kunniga.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Här är en länk till dom så du hittar dit och deras telefonnummer. Står även lite priser men det finns mycket billgare priser och urval när du väl är där.

          http://www.herkuleszoo.se/
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Det finns ju så mycket färgglad guppy idag......
            Det finns en Platy variant som heter Korallplaty. Den är lite kompaktare än den "vanliga" Platyn. Jättefin.
            Satsa på tåliga fiskar. Det är ju tråkigt att börja sin akvariebana med fiskar som dör.

            Kommentar

            Arbetssätt...