Olika medel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blubba
    • April 2018
    • 67

    Olika medel?

    Kan någon förklara vilka medel man behöver... å när man ska i dom. När ska man ha salt i karet ex. Har ett 60l å ska snart starta upp ett nytt kar 100l.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja - medel och medel. Ibland behöver man en del av dem, ibland inte - det beror på olika faktorer som vilka värden man har på kranvattnet, vilka fiskar man skall ha i, hur stort tålamod man har, hur stor erfarenhet man har av akvarium etc.
    Salt behöver man ytterst sällan i ett sötvattensakvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • blubba
      • April 2018
      • 67

      #3
      Men ex vattenberednings medel...ska man ha i de om man startar ett kar?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        "Ska" är fel att säga men visst det tar bort kloramin, om det finns i kranvattnet, och det ska ju innehålla ämnen som skyddar slemhuden på fisken. Jag använder inte vattenberedning längre i mina väl inkörda akvarier, men visst i ett nystartat är det väl kanske välgörande... Nåt som kan vara bra att tillsätta är en bakteriestart så att du får igång kvävecykeln lite snabbare.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Håller med åheim. OM kranvattnet innehåller kloramin så SKALL man använda något som tar bort kloramin (kloramin är INTE samma sak som klor). Tänk dock på att det är få av vattenberedningspreparaten som tar bort just kloramin.
          Bakteriekultur brukar jag också använda vid uppstart men det är absolut inte nödvändigt om man kan ta det lugnt med fiskar och matning i början.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Njae.. bakteriekultur... jo jag vill nog påskina att det är bra att ha i från början, klart man klarar sig utan, men man får snabbare en egen nedbrytningsprocess i akvarium och dess filter.
            Men den bästa bakteriekulturen är den man kan krama ur filtret i ett redan etablerat akvarium, från någon akvariekompis akvarium kanske?
            Övriga beredningspreparat har jag aldrig köpt, men i höstas när jag startade upp ett nytt akvarium fann jag att jag hade en massa gratisprover på sådant medel som jag använde, och det var kanske bra, inga fiskar mådde dåligt. Trots att jag tog i alla fall 1/3 vatten från andra akvarium så väntade jag flera dagar innan fiskarna fick flytta in.

            Som du ser får man ju litet olika svar här, men kloramin, som ofta förekommer i vattnet är ju som redan sagts inte alls bra för fiskarnas slemskikt på huden, så visst, gör som jag inte gör, tillsätt vattenbredningspreparat, i alla fall vid nystart. Du kan kolla på din kommuns hemsida vad dessa VA-verk har för värden i det kommunala dricksvattnet, och därefter köpa vattenberedningepreparat.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Jag kör endast medel mot kloramin för diskus. Övriga fiskar mår toppen i Stockholmsvattnet.

              Så kallade bakteriekulturer för uppstart skulle jag vilja se någon systematisk utvärdering av innan jag skulle betala för dem...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Jag kör endast medel mot kloramin för diskus. Övriga fiskar mår toppen i Stockholmsvattnet.
                Nja, kloramin är helt klart farligt för långt fler fiskar än diskus. Dock används det på relativt få ställen i Sverige

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Så kallade bakteriekulturer för uppstart skulle jag vilja se någon systematisk utvärdering av innan jag skulle betala för dem.
                Nja, någon sådan lär inte finnas och om den finns så är den säkert gjord av något företag som tillverkar ett sådant preparat och då får man nog ta det med en nypa salt.
                Dock jag har testat det många gånger i samband med snabbuppstart (t.ex. akvarier på utställningar och mässor) och då har de gjort mycket stor nytta. Jag har även använt det i samband med kraftig nitrit i akvarier (då med dubbel dos) och på bara några timmar så har nitriten helt försvunnit så absolut de funkar och jag skulle nog vilja påstå att just bakteriekulturer är en av de absolut största innovationerna som kommit fram inom akvariehobbyn under de senaste 20 åren.
                Men 1: Det finns många olika sorters bakteriekulturer och de fungerar på lite olika sätt så jag vill absolut inte påstå att alla bakteriekulturer funkar lika bra
                Men 2: Som Björn skriver så funkar det också väldigt bra att krama ur filtermaterialet från ett akvarium i balans i det nya akvariet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Kjell, du kan säkert ha rätt i det du skriver. Det är mycket möjligt att uppstartscykeln kan förkortas. På mässor verkar det i så fall vettigt att tillsätta, kanske i kombination med Seachem Safe för att nolla nitrit.

                  Kommentar

                  • blubba
                    • April 2018
                    • 67

                    #10
                    Hmm okeey. Jag gör som ja gjorde med mitt första. Ja tror mycket att, dom vill man ska köpa, men går lika bra utan.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av blubba
                      Hmm okeey. Jag gör som ja gjorde med mitt första. Ja tror mycket att, dom vill man ska köpa, men går lika bra utan.
                      Nja som jag skrev i början - olika klarvattenvärden, olika fiskar, olika tålamod och olika erfarenhet ställer olika krav på vad som behövs. Ibland behövs inget, ibland massor.

                      Jag hade en mycket stor akvarieaffär på 80-talet (innan bakteriekulturerna började säljas) och då hade massvis av folk problem med sina akvarier, sedan när bakteriekulturerna kom ut på marknaden så blev det oerhört mycket bättre och antalet klagande kunder minskade med 90%.
                      När kloraminet sedan tillsattes kranvattnet på några orter så ställde detta också till med stora problem. Jag hade min affär på en ort där inte kloramin tillsattes, men många kom till min affär från en ort ca 10 mil bort och där tillsattes det kloramin så jag fick alltid fråga varifrån kunden kom eftersom de skulle "behandlas" helt olika varifrån de kom.

                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Intressant Kjell. Hur yttrade sig symptomen på kloramin när de nörjade med det?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Intressant Kjell. Hur yttrade sig symptomen på kloramin när de nörjade med det?
                          Jag bodde ju inte på "kloraminorten" och det är ju som sagt en jäkla massa år sedan så jag minns inte riktigt.
                          Dock så var det helt enkelt högre dödlighet på fiskarna utan att något direkt syntes på fiskarna. Det förbättrades ju inte heller vid vattenbyte (snarare tvärtom). Idag är det dock inga större problem med kloramin eftersom det nu även finns kommersiella preparat som neutraliserar kloraminen, men då var det värre eftersom kloraminen då var ny (tidigare fanns ju klor, men denna funkar helt annorlunda och är lätt att lufta ut så den är ju inget större problem).

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • blubba
                            • April 2018
                            • 67

                            #14
                            Förstår hur en guldfisk känner sig confused......hahaa

                            Kommentar

                            Arbetssätt...