Vilka fiskar till mitt nya 340L kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annanor
    • April 2018
    • 5

    Vilka fiskar till mitt nya 340L kar?

    Hej!

    Jag har haft akvarium i flera år men är ny på detta forum och känner mig fortfarande som nybörjare när det gäller vissa fiskar och utrustning.

    Just nu håller jag på att starta upp ett 340L akvarium (125Lx55Hx50B). Jag har hittills flyttat över ett gäng fiskar från det gamla karet på 150L och de har funnit sig väl tillrätta. Tanken med mitt nya akvarium är att det ska vara tättplanterat (främst Anubias, Cryptocoryne, javaormbunke) med mycket flytväxter (Hydrocotyle, vattenpest mm) och rötter men inte alltför hög belysning eller stark vattencirkulation. Jag har ett ytterfilter Eheim Classic 600 som pumpar 1000 L/H, temp ca 25 grader och pH ca 7.5 (kranvattnet ligger på ca 8, jag har skaffat fler stora rötter och löv som jag hoppas ska sänka pH till strax under 7, men hittills har det inte blivit någon mätbar skillnad).

    Nu till problemet med om jag ska flytta över resten av fiskarna eller om några av dem istället bör säljas/omplaceras. Det känns isåfall som ett bra tillfälle att göra det nu medan jag har chansen att fånga dem i det gamla akvariet... Om jag ska sälja/omplacera, har ni tips på vart? Jag bor i Umeå-trakten.

    1) Segelfenspleco (Gibbiceps), som för tillfället är ca 17 cm. När jag köpte den på zooaffären för några år sedan sa de att den inte skulle bli större än 15-20 cm. Nu får jag lite panik eftersom den väldigt mycket liknar den mal (L165) som här på zoopet sägs kunna bli upp till 60 cm stor! Vad tror ni att det är för fisk och hur stor blir den i fångenskap?

    2) Pictusmal (Pimelodus pictus), ca 12 cm. Min är väldigt fin men skygg och ligger mest gömd i en grotta. Jag lärde mig nyligen att den helst ska hållas i stim och att den är väldigt snabbsimmande och kan stressa andra lugnare fiskar (som mina skalarer och gurami). Vad tror ni, kan den hållas i ett tättplanterat 340L akvarium tillsammans med lugna fiskar ? Eller vill den helst vara i stim i akvarium med mycket öppna bottenytor?

    3) Praktbotia, ca 12 cm som jag fått ta över från en kompis. Denna fisk kan tydligen bli över 30 cm (!) och är väldigt livlig så den måste tyvärr omplaceras då den blir för stor för mitt 340L kar. Jag har även 2 mindre botier, ca 5-6 cm (pakistanbotia och kubotaibotia som gärna stimmar ihop) som jag gärna vill behålla då jag gillar dem väldigt mycket och de blir betydligt mindre. Kan det stämma att de blir ca 10-12 cm som vuxen? Hur många fler av dessa bör jag skaffa isåfall, och funkar de med mina övriga fiskar?

    4) Några tips på fler fiskar som trivs ihop? Jag har tänkt vänta med inköp åtminstone 1-2 månader tills det nya karet har hunnit stabilisera sig ordentligt, men det kan ju vara bra att börja planera tänkte jag.

    Just nu har jag flyttat över dessa fiskar:
    4 skalarer av större modell, ca 10-12 cm TL och det känns ganska lagomt, 2 av dem är dessutom ett par som har lagt ägg ibland.
    3 mosaikgurami (en hanne, 2 honor)
    2 kongotetror (en hanne, en hona)
    2 otoscinclus
    1 ancistrus

    Av ovanstående tänker jag nog köpa in 3 otoscinclus till, dels för att de trivs bäst i stim men också för att de är roliga att titta på och städar sjukt effektivt! Räcker 1 ancistrus och 5 otosar som "städpatrull" i 340L eller bör jag ha mer? Skulle det funka med en grupp 5-6 pansarmalar (exempelvis panda corys eller corydoras julii)? Jag har ej finkornig sand utan använder ECS bottensubstrat 3 mm (typ lerkulor som väger jättelite och är runda/mjuka) över hela botten plus lite engelsk sjösten i ett hörn. Blir detta för vasst för corys att böka runt i?

    Hur många fler mosaikguramis är lagom? Och antal kongotetror, om de nu ens passar ihop med övriga? Är det lämpligare med någon annan tetrasort som inte är lika stor så att de isåfall kan bilda ett stim på 20-30 st? (dock inte alltför små tänker jag, blir dyrt att mata skalarerna med dessa...).


    Tack på förhand.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ursprungligen postat av annanor
    Hej!

    Jag har haft akvarium i flera år men är ny på detta forum och känner mig fortfarande som nybörjare när det gäller vissa fiskar och utrustning.

    Just nu håller jag på att starta upp ett 340L akvarium (125Lx55Hx50B). Jag har hittills flyttat över ett gäng fiskar från det gamla karet på 150L och de har funnit sig väl tillrätta. Tanken med mitt nya akvarium är att det ska vara tättplanterat (främst Anubias, Cryptocoryne, javaormbunke) med mycket flytväxter (Hydrocotyle, vattenpest mm) och rötter men inte alltför hög belysning eller stark vattencirkulation. Jag har ett ytterfilter Eheim Classic 600 som pumpar 1000 L/H, temp ca 25 grader och pH ca 7.5 (kranvattnet ligger på ca 8, jag har skaffat fler stora rötter och löv som jag hoppas ska sänka pH till strax under 7, men hittills har det inte blivit någon mätbar skillnad).

    Nu till problemet med om jag ska flytta över resten av fiskarna eller om några av dem istället bör säljas/omplaceras. Det känns isåfall som ett bra tillfälle att göra det nu medan jag har chansen att fånga dem i det gamla akvariet... Om jag ska sälja/omplacera, har ni tips på vart? Jag bor i Umeå-trakten.

    1) Segelfenspleco (Gibbiceps), som för tillfället är ca 17 cm. När jag köpte den på zooaffären för några år sedan sa de att den inte skulle bli större än 15-20 cm. Nu får jag lite panik eftersom den väldigt mycket liknar den mal (L165) som här på zoopet sägs kunna bli upp till 60 cm stor! Vad tror ni att det är för fisk och hur stor blir den i fångenskap?

    2) Pictusmal (Pimelodus pictus), ca 12 cm. Min är väldigt fin men skygg och ligger mest gömd i en grotta. Jag lärde mig nyligen att den helst ska hållas i stim och att den är väldigt snabbsimmande och kan stressa andra lugnare fiskar (som mina skalarer och gurami). Vad tror ni, kan den hållas i ett tättplanterat 340L akvarium tillsammans med lugna fiskar ? Eller vill den helst vara i stim i akvarium med mycket öppna bottenytor?

    3) Praktbotia, ca 12 cm som jag fått ta över från en kompis. Denna fisk kan tydligen bli över 30 cm (!) och är väldigt livlig så den måste tyvärr omplaceras då den blir för stor för mitt 340L kar. Jag har även 2 mindre botier, ca 5-6 cm (pakistanbotia och kubotaibotia som gärna stimmar ihop) som jag gärna vill behålla då jag gillar dem väldigt mycket och de blir betydligt mindre. Kan det stämma att de blir ca 10-12 cm som vuxen? Hur många fler av dessa bör jag skaffa isåfall, och funkar de med mina övriga fiskar?

    4) Några tips på fler fiskar som trivs ihop? Jag har tänkt vänta med inköp åtminstone 1-2 månader tills det nya karet har hunnit stabilisera sig ordentligt, men det kan ju vara bra att börja planera tänkte jag.

    Just nu har jag flyttat över dessa fiskar:
    4 skalarer av större modell, ca 10-12 cm TL och det känns ganska lagomt, 2 av dem är dessutom ett par som har lagt ägg ibland.
    3 mosaikgurami (en hanne, 2 honor)
    2 kongotetror (en hanne, en hona)
    2 otoscinclus
    1 ancistrus

    Av ovanstående tänker jag nog köpa in 3 otoscinclus till, dels för att de trivs bäst i stim men också för att de är roliga att titta på och städar sjukt effektivt! Räcker 1 ancistrus och 5 otosar som "städpatrull" i 340L eller bör jag ha mer? Skulle det funka med en grupp 5-6 pansarmalar (exempelvis panda corys eller corydoras julii)? Jag har ej finkornig sand utan använder ECS bottensubstrat 3 mm (typ lerkulor som väger jättelite och är runda/mjuka) över hela botten plus lite engelsk sjösten i ett hörn. Blir detta för vasst för corys att böka runt i?

    Hur många fler mosaikguramis är lagom? Och antal kongotetror, om de nu ens passar ihop med övriga? Är det lämpligare med någon annan tetrasort som inte är lika stor så att de isåfall kan bilda ett stim på 20-30 st? (dock inte alltför små tänker jag, blir dyrt att mata skalarerna med dessa...).


    Tack på förhand.
    Hejsan!
    Delikata problem!
    För en snabbare start av det nya akvariet så tar du mycket material ur det gamla, såsom sand/grus och framförallt filtermaterial, så att du får igång en bra nedbrytningsprocess, då kan dina nya eller nygamla fiskar flytta in snabbare.

    Frågorna 1 och 2 undviker jag gärna att svara på.
    Men det finns ju andra deltagare på forumet som är bättre på dessa typer av fiskar och görna mal på i ändlösa diskussioner

    3 Även praktbotian är en stimfisk, dom är riktigt roliga när de är i stim om minst 7 individer, gärna 10 stycken, men visst dom kan bli stora! Men är bra på att käka sniglar eller snäckor. Men det gör även andra botior. Ja alla botior är väl egentligen stimfiskar och skall hållas som sådana. I akvarievärlden består ett stim av minst sju individer, färre är en grupp, tre är en trio och tro det eller ej, men två är ett par.... Själv anser jag att stim består av minst tio individer.

    Skalarer och mosaikgurami trivs bra ihop, lugna och fina. Jag gillar också kongotetran, men den skall du ha många av i ett så stort akvarium, den är ju också en utpräglad stimfisk (liksom alla andra tetror!) och kongotetran är för stor för att bli mat åt skalarerna. Men jag är osäker om mosaikerna gillar så stora tetror som kan fara omkring som skarpladdade torpeder vid utfodringarna..?

    Jag har haft såväl otocinclus som ancistrusar men aldrig tillsammans, så jag vet inte om det funkar, men gissnigsvis kan det göra det. Ottosarna kan ju däremot försvinna i ett så stort akvarium. Du frågar om corydoras, pansarmalar, tja det kan ju funka, men betänk att dessa kan komma i konflikt med ancistrusarna angående maten. "Städfiskar" finns det egentligen inga, inte ens kvastfeningen är bra på att sopa upp efter sig, så glöm det att fiskarna skall göra lön för brödfödan... Undantagna då botior som äter snäckor, siamensis som är världens bästa algätare och flaggciklider som käkar upp andmat.

    Corydoras skall ha fin sjösand eller grus utan vassa kanter!

    Jag har haft flera par med mosaikgurami i olika akvarier, jag fick för en tid sedan på tafsen för att det kan man inte ha, kanske är det så att mosaikguramin bäst trivs om den får vara ensam i ett par? Läs artbeskrivningen!

    Ja undvik mindre och självlysande tetror, det finns billigare sätt att utfodra skalarerna, levende mygglarvet exempelvis... Kongotetran funkar, om den är fullvuxen. Annars fungerar det med större tetror som är mer runda i kroppsformen, "typ" dolkstygnstetra och liknande.
    Jag har nu i ett 350 liters akvarium bortåt 30 colombiatetror och dom blir ständigt fler, några måsta snart flytta. Dessa var en positiv överraskning, jag skulle kunna tänka mig att dessa är "skalaresäkra" också, då dom är rätt höga i kroppsformen.

    I ett så stort alvarium med en del flytväxter skulle ju en annan ytvattenlevande tetra trivas, ett stim med någon av bilbuksfiskarna, men dessa hoppar rätt så bra så det gäller att ha täta täckglas, om du bara har ett par mosaikgurami så tror jag inte blibukarna konkrurerar om platsen med dessa. Mosaikerna å sin sida vill ju att det skall finnas frisk och varm luft mellan ytan och täckglasen.

    Men det blir nog bra som du tänkt dig, om du nu beaktar stimfiskarnas antal.

    Kommentar

    • annanor
      • April 2018
      • 5

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Jag startade upp det nya akvariet med en del grus, rötter och vatten plus filtermaterial från gamla karet. Dessutom slängde jag i en dos bakteriestartkultur så förhoppningsvis är allt igång. Jag har ju tänkt vänta ett tag med mer inköp, men vill gärna ha över de gamla firrarna så snart som möjligt för att kunna avveckla det gamla karet. Därför hoppas jag även på svar på mina 2 första frågor (och att någon mal på om malar, haha).

      Jo skalarerna och mosaikguramisarna är verkligen lugna, det var därför jag funderade på hur bra (dåligt?) det egentligen var att ha kongotetror? Men jag gillar verkligen dessa vackra tetror, hannen har helt otroliga färger och är större än vad mina guramis är, medan honan är lika stor (så inga små tetror dessa inte). Men jag ska läsa på lite mer om lämpliga tetror och kombinationer/antal, och hoppas få in lite mer förslag från andra här på forumet också.

      Mina ottosar är jättesociala och kommer bra överrens med alla, så jag skaffar nog fler sådana. Just nu lutar det också åt att de 2 små botierna får följa med (men inte praktbotian) och att jag skaffar några fler av samma sort framöver (men kanske inte så många som 7 om de nu kan bli 10-12 cm).

      Är det någon som har erfarenhet av corys och ECS 3mm lerkulor som bottensubstrat? Olämpligt eller kan det funka?

      Jag ska kolla lite hur många mosaikguramis jag kan ha, men jag tänker i varje fall max 2 hannar och ett harem honor isåfall. Någon som har mer erfarenhet? Hur mycket luft bör det vara mellan vattenytan och täckglaset? Så jag inte fyller för mycket vatten tänker jag.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Besvarar fortfarande bara två av frågorna.
        Alla gurami, labyrintefiskar, behöver kunna "andas" frisk och uppvärmd luft.
        Klart att du kan sänka vattennivån några centimeter, men vanligtvis räcker den marginalen av luft du redan har mellan vattenytan och täckglasen, om du nu har täckglas, i juwelakvarierna är det väl omkring 5 cm utrymme mellan ytan och locket, halva detta mellan ytan och lys- eller ledrören, det räcker till.
        Om labyrintfiskar tvingas andas in kall luft får dom "lunginflammation" alltså inflammation i labyrintorganet, sägs det, står det i litteraturen angående dessa fiskar.

        "Ottosarna"
        Jo jag tänkte mig väl att enstaka exemplar skulle bli osynliga i ditt akvarium, men med ett stim blir det ju klart annorlunda.

        Kommentar

        • annanor
          • April 2018
          • 5

          #5
          Tack för svar!

          Jag ska testa att skriva några av fiskfrågorna på annan tråd istället och se om jag får fler svar då.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av annanor
            Tack för svar!

            Jag ska testa att skriva några av fiskfrågorna på annan tråd istället och se om jag får fler svar då.
            Ok, då skall jag hålla mig och inte skriva samma saker där.
            Men tänk på att du skall ha fiskar i de olika vattenlagren, och dessa skall ju helst inte konkurrera med varandra.

            Kommentar

            Arbetssätt...