nitritbomb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunnarsson
    • August 2016
    • 12

    nitritbomb

    Hej

    Är då nybörjare inom denna hobby.
    Har redan ett 54l som man försöker få igång bakteriekulturen på. Har lärt mig en del saker eftersom och pratat med olika zoo affärer.
    Dock är situationen mindre bra för det har varit en del strulande med byte av grus med mindre kalk innehåll. Samt bottenfilter . Enligt rekommendation från åled.
    ​​Började med 2 malar och några dar senare 11 tetror..
    Till en början lät bottenfilter bra. Men ändrade uppfattning och gick tillbaka på skum filtret.

    Av nyfikenhet köpte jag nitrit test o annat iförrgår. Som man borde gjort från början. Nitriten var värsta på skalan. Tyvvär får man lära av misstag mest.. Jag har matat uppskattningsvis 1mg röda larver om dagen eller aningen mer.
    Känner sig dum efteråt.

    Bytte 50% vatten kort efter samt doserade nitrit killer.
    Igår lå den fortfarande på max. Så idag tänkte jag lika bra byta allt vatten 50% i 2 omgångar..
    Hade endå ingen fungerande bakteriekultur.
    Nu står den lite lägre typ mitten på skalan.
    La i ny killer dos.

    Va tycker ni jag ska göra näst?



    Senast redigerad av Gunnarsson; 17 August 2016, 03:33.
  • Gäst

    #2
    Jag skulle upphört med att mata fiskarna tills nitritproblemen upphört. Normalt klarar sig friska fiskar ett par veckor utan mat om det skulle bli nödvändigt.Fortsätt med täta vattenbyten så länge nitritproblemen är akuta. Byt inte vatten oftare än en gång per dag och inte mer än 50%.

    Låna lite filtermedia från någon annan med akvarium och lägg i ditt akvarium.

    Köp inga fler fiskar förrän nitritproblemen upphört helt.

    Om du bara har ett filter, var försiktig om du gör rent det så att inte bakterierna dör. Innan problemen upphört ska du inte göra rent ditt filter alls.

    När problemen upphört, mata sparsamt, inte mer än fiskarna äter upp på någon minut.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Bakteriekultur och vatten från urkramad filtermassa från ett annat akvarium som är i balans.
      Ett tesked salt i akvariet är också bra. Det tar visserligen inte bort nitriten men minskar nitritens skadeverkningar på fisken.

      Sedan undrar jag hur dina fiskar mår - om de verkar Ok så kanske testet inte är helt tillförlitligt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Det är så här jag återuppstartar mina kar nu. I vanliga fall, så brukar jag inte alls starta upp mina kar på detta sätt. Under åren, så har jag haft bråttom bråttom (som har haft till följd med många trista beteenden - eller hur jag nu ska uttrycka mig) med att få i så många fiskar så fort som möjligt (tippat i både det ena och det andra, som ska vara "bra" precis som dom flesta av oss gör/vill).

        Det är snart tre veckor sedan jag släppte i fem barber i mitt första återuppstartade kar - matar pyttelite var tredje dag, ingen nitrit än så länge och inget vattenbyte under den här tiden. Trådalger som kommit och försvunnit, samt väldigt lite kiselalger som även dom börjar att dra sig tillbaka.
        Jag är inte i land än, men jag ser ju hur detta kar bara mår bra under dessa veckor. Vattnet är kristallklart, och purpurhuvudsbarberna mår bra, trots svältkost .

        1. Planera/inreda. (Jag brukar göra detta utan vatten i karet - en "dry set", med andra ord; torrinredning). För min del är detta det mest enkla och logiska då man kan böka runt i karet helt obehindrat.

        2. Vatten i karet. Har man en massa rötter, pinnar o.s.v. låter man dessa sjunka (om de flyter) och placerar utefter den plan man hade inledningsvis, när de vattenmättats. I detta skede kan man också börja plantera växter och inkorporera dessa i inredningen.

        3. När karet är vattenfyllt, rötter, pinnar och växter sitter på plats, så i med div. löv - exempelvis Catappa.

        4. Dags för startfisk. Ett stim tetror, en grupp Endlers - eller vad man nu vill starta med. Nu är karet redo för de processer som bildas i symbios med fiskar och miljö.

        5. Vänta. Med karet inrett (det är alltid så att man fixar och donar med inredningen lite, så det behöver inte vara 100% klart med en gång) och startfisken isläppt kan akvariet i lugn och ro börja "cykla", alltså hitta en balans. Detta kan ta några månader.

        6. Planera för framtida fiskar. När karet hittat sin lunk, kan du släppa i de fiskar du har planerat för. Nu bör karet vara så förskaffat att dessa fiskar omedelbart kan trivas i både vatten och miljö. Något man absolut vill slippa är att göra om inredning och labba med vatten när de nya fiskarna precis har kommit till karet - då blir de stressade och senare sjuka, i många fall.
        Senast ändrad av Mats Bryzell; 2016-07-29, 10:03.

        //Inger
        Senast redigerad av Inger H; 17 August 2016, 20:20.
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Glömde ju att skriva, att jag har inrett "wet set" - och inte som Mats, som använder sig av "dry set".
          Sen är den här inredningsmetoden endast Mats egen "metod" (vilket han påpekar hela tiden ). För mig känns den i alla fall väldigt "bekväm", än så länge trots mitt tålamod .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Gunnarsson
            • August 2016
            • 12

            #6
            Okej tack för era svar och respons har inte matat dom på 3 dagar. Gjorde 2 mindre byten idag 10%. Dag och kväll.

            O.2 mg\l tycker jag nitrit testerna stämmer in på.
            ​​​men kan vara 0.4 med svårt att avläsa färgen den ser olika ut beroende på ljus. enligt skala är det fortfarande högt.

            Några andra tankar jag skulle uppskatta mycket att
            Få svar på är dessa 10 frågor hungrar för lära sig .


            1. Varje gång man byter vatten sabbar man då samtidigt bakteriekulturen?

            2. Stör min sinnesro lite att byta vatten mer än bestämda dagar som nu.
            Tillsätter olika medel exempel co2, växtnäring , bakteriekulturer osv i viss mängd men detta rubbas väl då? byter man 50% försvinnrr väl halva dosen av allt. Om tex växtnäringen ska ges en gång i veckan kompenserar man då alltid utbytt vatten med den del man fört bort?
            Tycker det blir knas om jag i en vecka bytrr vatten varje dag och sen dag 7 som jag vill ha som service datum då tillsätter vecko dos på nytt blir det klart överdosering?

            ​​​​3. Hur påverkas ph bufferten på 7.2 vid massa vattenbyten? Ska detta också tillföras delvis nu?
            Sen undrar jag hur funkar bufferten? Låser den temporärt då veckovis kh värdet etc?

            3. är nitrit killers skadligt för andra goda bakterier ?
            Vad händer om man doserar mer än burken anger?

            4. Ska filtret rengöras när flödet är märkbart sämre?
            Bildar döda växtdelar gifter?
            Har smuts i gruset stor inverkan på vattenkvaliten?
            Räcker det att slamsuga lite ytligt varannan vecka i gruset när akvariet körts in ? Ellr måste man ta djupt

            ​​​​​​5. Vad mer för vattentester kan man göra om man tycker det är kul?

            6. Är det smart att köpa en extra pump med skumfilter för ökad filtermassa och mer cirkulation på ytan? Syftar främst jämte pump 1 där rörelsen är något stilla delvis för en av växternas blad bromsar vågorna.

            7. En annan viktig fråga hur gör ni andra när det blir ström avbrott ? Har ni ett batteri som kopplar in då eller står en sån och buffrar hela tiden?

            8. Äter allätare upp andra fiskar ?
            Kan en stor växtätare få för sig äta mindre fisk?
            Ger båda nämda sorterna på sig växterna och käkar upp dom?

            ​​​​​9. Har alla fiskar optimala ph värden dom föredrar?
            Om 2 sorter kan användas inom exempel 6.5 - 7.5
            Kan man bara gå efter frivilligt värde då eller har man nån fördel att köra lite mer basiskt eller surare ?

            10. Läste nånstans om ph höjs fort kan det bildas gifter stämmer det? Isåfall borde det ju bli det varje gång man byter vatten om kranvattnet är högre?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              1/ Man späder ju ut bakteriekulturen i akvariet så visst minskar den och man behöver tillsätta nytt. Därför är det alltid bäst att tillsätta preparat i samband med ett vattenbyte.
              2/ Jag byter inte speciellt mycket vatten vid nitrit (snarare mindre) - däremot tillsätts vattenpreparat. Sedan har ju olika preparat olika funktion - t.ex. växtnäring är ju "mat" för växterna och förbrukas i akvariet.
              3/ Vet inte varför du använder sådant och hur just ditt funkar, men sjävklart späds det ut av vattenbyten.
              4/ Ja, ja, nja, jag slamsuger aldrig
              5/ Menar du mer än nitrit?
              6/ I ett 54 liters borde det räcka med 1 filter
              7/ Beror på hur länge. Några timmar är sällan problem, blir det längre så stäng av filtret och ta upp det ur akvariet och rengör det sedan innan det startas upp igen
              8/ Ja, nästan alla stora fiskar äter små fiskar.
              9/ Ja det har de, men de flesta klarar av ett rätt brett spektra. Viktigare än ett absolut korrekt pH-värde är att de temperamentmässigt passar ihop.
              10/ Ja så kan det vara men sköter man akvariet normalt och inte byter för mycket vatten (som har ett högt pH) så är det normalt inga problem
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Gunnarsson
                • August 2016
                • 12

                #8
                Hej igen tack för svaren dom uppskattades ☺
                Gått ett tag nu och värdena har blivit helt okej.
                Med 2 malar 4 dvärggurami 5 räkor.
                Satt i en extra filter pump dels för tillföra mer syre.
                Brun alger kom fram på växter och lite på glaset förut men påväg att försvinna.

                ​​​​1. Märkt dock att grus blir mycket smutsigt och svårt att hålla rent. När fiskarna virvlar upp partiklarna hela tiden är det inte så fint i vattnet. Om man skulle byta till sand istället kommer det påverka bakteriefloran mycket första dagarna?

                2. En sak jag undrar ang städ patruller, malar och räkor skiter ju dom också så är det nån större skillnad att ha avföring utsprid eller små matrester\växtdelar ?

                3. Hur många ppm nitrat är max okej för fisken och vad är normalt att ha ?
                30% vattenbyte tar bort ca 30% nitrat?
                Är det enbart löst i vattnet eller sitter det överallt på bottnen med?

                Kommentar

                Arbetssätt...