Ingen bra start!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Ingen bra start!

    Efter ett par års uppehåll har jag nu köpt akvarium igen. Har haft akvarium till och från många gånger men aldrig riktigt lyckats. Men nu tänkte jag försöka igen.

    Köpte ett på 60 liter och ett på 112 liter som får stå i olika rum då jag tyvärr inte har plats för större just nu. Fredag 4/3 satte vi dem på plats. Vi torkade ur, spolade gruset mängder med gånger, fyllde i vatten och beredningsmedel. Sen hade jag sen tidigare två rötter som jag haft i förrådet sen jag sist hade akvarium. Skrubbade av dem och ett gäng med stenar. Rötterna hade såklart torkat så fick lägga stenar på dem så de håller sig på botten.

    Lät dem vara så och tänkte köpa växter igår. Men vattnet hade fortfarande inte klarnat utan faktiskt blivit mycket mer mjölkigt och gruset i det stora hade en mystisk färg. Så igår kväll tömde vi dem igen. Tvättade filter, rötter, stenar, rutor och grus ännu en gång. Förmodligen hade det inte blivit ordentligt trots timmars jobb. Vi fyllde vatten igen och hade i mer beredning. Nu på morgonen är de fina men lite mjölkiga av medlet. Hade inte så mycket medel kvar som skulle i enligt anvisningar. Kan jag ha i mer idag efter att jag köpt utan att addera något vatten? Blandar pumpen runt de? Tänker vänta med växter tills rötterna sugit åt sig ordentligt med vatten så de ligger kvar utan tyngderna.

    Tänker och gör vi rätt? Vill verkligen lyckas den här gången så är villig att lägga ner de pengar och jobb som krävs.
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej!
    Det hade hänt mig en gång med min systers akvarium. Men det visade sig att stenen mjölkar/dammar vattnet. Men jag kokade stenen och sedan lagt den igen. Efter några timmar så blev vattnet klarare.
    Jag behövde inte byta vattnet igen "Tycker jag".

    Vet ej om erfarna medlemmar kan ha en annan åsikt, men det var vad jag själv upplevde en gång ☺😊
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      Inredning (grus och rötter) kan ha den effekten, även beredningsmedel. Rötter färgar gärna vattnet en tid (jag har sett upp emot ett år i ett akvarium), du kan även koka dessa. Rötterna brukar om inget annat sluta flyta då, kan även se mindre kul ut i grytan vid kokning. Med lite (ibland ganska mycket) tålamod brukar färgning försvinna.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Hejsan Sanna, jag tror så här, att grusdammet tillsammans med beredningsmedlet har gjort så att det är dimma i karet. Vet att när jag använde grus som rengjorts i timmar så kunde det ta flera dagar innan vattnet blev klart och då utan beredningsmedel. Sen kan du ju vänta med att tippa i det tills kanske någon dag innan fiskbesättning .
        Kul att du har hittat tillbaka till denna kuliga hobby .

        //Inger




        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • SannaHahne
          • August 2013
          • 68

          #5
          Tack för tips och råd. Rötterna köptes när de redan legat i akvarium i ett par år och sen hade jag dem i mitt förra akvarium tills jag inte kunde ha kvar det längre. Tror ni de börjar färga på nytt nu när de blir blöta igen? Den ena är ca 80cm lång så har ingen kastrull som den går ner i. Kan det påskynda sjukandet om jag lägger den i duschen och slår på kokande vatten?

          Låter rimligt att det är grusdammet och beredningsmedlet som rört till det hela.
          Men om jag slår i vattenberedning både idag och när fiskarna kommer om några veckor kan det bli för mycket då?
          Läste i nybörjarguiden att man inte ska byta vatten den första månaden ungefär, är det ifrån att man lägger i fiskarna? Tänker att det blir så att det nu kommer gå ett bra tag innan växter och fiskar kommer i.

          Ja det är roligt att jag tagit tag i det hela igen. Vill så gärna att det ska gå bra den här gången! Få njuta av det och inte bara greja och köpa nya fiskar hela tiden.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av SannaHahne
            Tack för tips och råd. Rötterna köptes när de redan legat i akvarium i ett par år och sen hade jag dem i mitt förra akvarium tills jag inte kunde ha kvar det längre. Tror ni de börjar färga på nytt nu när de blir blöta igen? Den ena är ca 80cm lång så har ingen kastrull som den går ner i. Kan det påskynda sjukandet om jag lägger den i duschen och slår på kokande vatten?

            Låter rimligt att det är grusdammet och beredningsmedlet som rört till det hela.
            Men om jag slår i vattenberedning både idag och när fiskarna kommer om några veckor kan det bli för mycket då?
            Läste i nybörjarguiden att man inte ska byta vatten den första månaden ungefär, är det ifrån att man lägger i fiskarna? Tänker att det blir så att det nu kommer gå ett bra tag innan växter och fiskar kommer i.

            Ja det är roligt att jag tagit tag i det hela igen. Vill så gärna att det ska gå bra den här gången! Få njuta av det och inte bara greja och köpa nya fiskar hela tiden.

            Det tar nog sin lilla tid innan rötterna blir vattenmättade om dom inte har legat i blöt innan i ett par månader eller så. Förmodligen kommer rötterna att färga, men själv tycker jag att det bara är snyggt. Ett tips är att fylla en nylonstrumpa (avklippt) med sand och lägga på dom rötter man vill ha i karet på en gång. Det fungerar ju med en sten också, men den brukar lätt halka av.
            Gör du som du tycker med beredningsmedlet, det är så länge sen jag själv använde det, så jag minns inte riktigt hur jag gjorde.
            Det är bra om man låter vattnet vara den första månaden (från när du har satt till fiskar) så att karet får "gå till sig) .
            Skynda långsamt med fiskbesättningen bara!

            //Inger


            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • SannaHahne
              • August 2013
              • 68

              #7
              Vi har i båda akvarierna satt i Aquael pumpar. De på affären sa att vi inte skulle använda den lilla vita slagen till luftbubblor eftersom det minskade pumpens reningseffekt. Hur kommer det tillräckligt med syre i vattnet?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av SannaHahne
                Vi har i båda akvarierna satt i Aquael pumpar. De på affären sa att vi inte skulle använda den lilla vita slagen till luftbubblor eftersom det minskade pumpens reningseffekt. Hur kommer det tillräckligt med syre i vattnet?

                Genom vattenrörelserna som blir från utblåset (pumpen).

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • SannaHahne
                  • August 2013
                  • 68

                  #9
                  Tycker fortfarande akvarierna är mjölkigare än vad de varit när jag tidigare startat upp. Rötterna har börjat sjunka men får ha tygder ett tag till. Tänkte köpa växter idag. Ser ut som damm på vattenytan? Ska jag försöka få bort det?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ja dammet kan du föröka ta bort. Ett tips för att få bort mjölkigheten är att plocka ut filtret ur pumparna och istället lägga in ganska hårdpressad filtervadd och låta det vara så under några dagar (gör dock ren filtervadden regelbundet).
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • SannaHahne
                      • August 2013
                      • 68

                      #11
                      Jag får testa det! Tack för tipset!

                      Kommentar

                      • SannaHahne
                        • August 2013
                        • 68

                        #12
                        Var nu inne på båda djuraffärerna i min närhet och frågade runt lite. De ena avrådde mig från ett köpa växter eftersom det kunde vara bakterier i vattnet som försvann efter 3-5 dagar efter nystart. De i andra affären sa byt 1/3 av vattnet, sätt pumpen närmare ytan och vänta en vecka och se om mjölkigheten försvinner. Har aldrig haft problem vid uppstart förut. Är det vanligt med detta? Vad för bakterier kan det vara?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Jag tror snarare på att det varit lite skit i gruset
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • SannaHahne
                            • August 2013
                            • 68

                            #14
                            Bör jag ta ut och skölja det ännu mer då? Eller räcker det med filtervadd och vänta bara?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Har du inga fiskar än så är det bara att röra runt i sande sen tömmer du karet och fyller upp litegrann, är det fortfarande grumligt så gör du bara om processen!
                              När jag ska starta ett nytt kar gör jag ibland så att jag fyller halva karet sen häller jag ner sanden så den singlar ner i vattnet och släpper den mesta smutsen, tömmer vatten och i med nytt, ett smidigt sätt istället för hålla på med hinkar och tung blöt sand...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...