en fråga om vattenvärden....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    en fråga om vattenvärden....

    jag resonerar högt....rätta mig om jag har fel:

    jag har ett litet akvarium med mycket växter, några vuxna platys och ett tiotal yngel i olika storlekar. Vattenvärdena ser bra ut men jag har en tendens att få högt nitratvärde: 50 mg/l. Beror det främst på

    A. för mycket växter (som jag har för att ynglen skall kunna gömma sig)

    B. för mycket fisk? (jag är medveten om att det blir för mycket när ynglena har växt upp -men just nu borde det väl vara ok?)

    c. för lite algätare, typ malar?? (som just nu inte får plats i karet)

    Vad skall jag göra? Oftare vattenbyten? Slamsuga?

    tack på förhand....
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    omöjligt att säga, säkerligen för mycket fisk och/eller övermatning. Men berätta hur stort? vad för ffilter? hur ofta och hur mycket byter du?
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • coony
      • January 2004
      • 90

      #3
      20 l, ett moby dick komplett akvarium med en SICCE MI mouse pump, 30l/h. Jag byter ca 30 % av vattnet en gång i veckan. har ej slamsugit på ett tag eftersom jag är rädd om mina yngel. Matar faktiskt inte mycket: en nypa Tetra min som smulas sönder och tre droppar liquifry no2 per dag, ev en omgång liquifry till på kvällen.
      Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Mer växter (eller mer ljus, mer mikronäring eller vad det nu är som begränsar tillväxten på de växter du har - det är ju i alla fall inte nitrat), mindre fisk, och större vattenbyten skulle alla kunna reducera dina nitrat-nivåer.
        Större och/eller fler vattenbyten är väl den snabbaste & enklaste vägen att få ner nitraten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Vad jag hört är väll inte nitrat som är dt farliga utan nitrit? Rätta mig om jag har fel.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Nitrat är även det giftigt, men inte lika farligt som nitriten.

            A) Mindre mängd växter minskar inte Nitrathalten (snarare ökar den).
            B) Mindre fisk/mata mindre minskar Nitrathalten.
            C) Algätare reducerar inte Nitrathalten (snarare ökar den).
            D) Enklast minskas Nitrathalten av vattenbyten.

            Nitrithalten minskas (omvandlas till Nitrat) bäst av ett effektivt biologiskt filter som är väl inkört. Därför man vill ha relativt stora filter. Vattenbyten kan även minska en akut hög halt av Nitrit (och Nitrat).
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              (Hmm. B) minskar inte Nitrathalten, men den minska ökningshastigheten av Nitrithalten, dvs det tar längre tid att fö höga värden)
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 g nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
                Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

                Slutsats 1 är att om man regelbundet byter tex 30 % vatten varje vecka så riskerar ändå nitraten att öka.
                Slutsats 2 är mät nitratvärdet så du vet hur mycket/när vatten du behöver byta.

                Långsiktiga effekter av ständigt höga halter nitrat är gradvis försämrat allmäntillstånd och immunförsvar hos fiskarna.
                Ja, och problem med alger.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • coony
                  • January 2004
                  • 90

                  #9
                  Och jag som äntligen hade slutat upp med att mäta värdena var och varannan dag...bara att fortsätta då. :-) Efter att ha bytt ca hälften av vattnet har jag lyckats halvera nitrathalten -från 50 till 25. Hur mycket vatten törs jag byta och hur ofta utan att fiskarna stressas av ständiga vattenbyten?
                  tusen tack för alla svar!
                  Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                  Kommentar

                  • nof
                    • February 2004
                    • 121

                    #10
                    Coony!
                    Efter vad jag fått lära mig är små akvarier svårskötta. Varför inte försöka lösa problemen med att skaffa ett större?

                    Kramfors!
                    Stämmer alla 'g' och 'mg' i ditt räkneexempel?

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Jag skall rätta till några grova missförstånd så att diskusionen kan komma vidare.

                      (Hmm. B) minskar inte Nitrathalten, men den minska ökningshastigheten av Nitrithalten, dvs det tar längre tid att fö höga värden)
                      Jag tror du menade nitrathalten andra gången, eller?
                      Mindre fiskar/mindre mat i kombination med bibehållna vattenbytesrutiner minskar nitrathalten.

                      Och jag som äntligen hade slutat upp med att mäta värdena var och varannan dag...bara att fortsätta då. :-) Efter att ha bytt ca hälften av vattnet har jag lyckats halvera nitrathalten -från 50 till 25
                      Enkel matematik 50/2=25, det kunde jag talat om för dig innan. Om du har bra filter (ingen nitrit) kan du byta 50% vatten varje dag om du vill.

                      Coony!
                      Efter vad jag fått lära mig är små akvarier svårskötta. Varför inte försöka lösa problemen med att skaffa ett större?
                      Problemet med små akvarium är att det är svårt att hålla nitrithalten borta. Om han har låg nitrithalt och hög nitrathalt så beror det på att tillsats av nitrat via mat och avföring är större än uttaget via vattenbyten. Altså är detta akvariet inte "för litet". MEN, större akvarium med samma mängd fiskar skulle kunna lösa problemet. Tendensen är bara att om man dubblar vattenvolymen så dubblar man antalety fiskar, då är man tillbaka på ruta 1.
                      MVH
                      magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...