Hjälp med att starta upp ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kentaurinnan
    • February 2004
    • 5

    Hjälp med att starta upp ett akvarium

    Hejsan! Jag har köpt ett 120 liter akvarium med pump, värmare och beslysning, grus och två stenar. Jag skall starta upp detta akvarium om några veckor och undrar om ni kan hjälpa mig med vad som är lämpliga fiskar att börja med och hur många man skall ha av varje? Gärna vilka växter man skall ha också!

    Tack på förhand! /Linda
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    #2
    Det är så mycket en smaksak så det är svårt att ge råd. Var bara noggrann med att fiskarna trivs i samma sorts vatten och att ditt vatten stämmer överenns med de vattenvärdena. Det är så mycket enklare att anpassa fiskvalet efter sina vattenvärden än tvärt om.

    Börja med ett litet antal fiskar för att få igång biobalansen. Välj inte allt för känsliga fiskar som de första fiskarna. Även om man gör allt rätt så får man ofta en del svägningar i vattnet innan allt är inkört.

    När det gäller växtvalet så välj någon som är ordentligt snabbväxande medans akvariet etableras som konkurerar med algerna som gärna vill få plats. Sedan vilka växter du kan ha beror mycket på hur mycket ljus du har och vilka vattenvärden du har. Har du bara ett lysrör så kan du bara välja de allra minst ljuskrävande växterna. Sedan så måste jag tyvärr varna för försäljares totala okunskap. Jag har köpt sju olika sorters växter den här vändan där jag bara fått två under rätt namn.

    Lycka till

    /olivia

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Guldbarber, kardinal- eller någon annan fin tetrasort, pansarmalar, snäcklekare, någon trevlig algätande sort.
      Inte allt på en gång, du får bestämma vilket stuk ditt akvarium skall ha.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Kentaurinnan
        • February 2004
        • 5

        #4
        Tack för era svar! Jag vill gärna ha lite mer förslag på fiskar och växter, är ganska grön på detta området!

        Kommentar

        • ricke
          • February 2004
          • 352

          #5
          guppy mycket barn

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Korallplaty har fin färg, svärdbärare, guppies är fina.
            Gå och titta i affärer vad de har att välja på och kolla upp om de du skulle vilja ha passar ihop. Välj inte alltför dyra fiskar, det är inte helt ovanligt att det dör en hel del i början om det vill sig illa.
            Vill du ha sällskapsakvarium skall du ha växter också, och de är inte gratis, men du kanske har någon kompis som du skulle kunna få lite av?
            Köp bara växter som verkligen är sorter som växer under vatten, vissa sorter som säljs som akvarieväxter lever bara en kort tid under vatten eftersom de är sumpväxter, men det finns det andra som kan med bättre än jag .
            Välj fisksorter som tolererar det vatten du har, så att du inte behöver hålla på och slabba med en massa tillsatser, det kommer bara att strula. Vänta med det tills du märker att du behärskar det du startat med.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • champ
              • May 2003
              • 167

              #7
              ett tips på fisk är siamesiska algätare... Dom äter alger och är himla trevliga... annars är ju labyrintfiskar tåliga när det gäller vattenkvalle...om du har tid och lust kan du söka på zoopets fiskarkiv efter fiskar med lätt svårighetsgråd och som passar längden på ditt akvarium...jo,tetror var iaf himla bra under min lärningstid
              Inte alltid jag har rätt... men oftast

              Kommentar

              Arbetssätt...