hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    hur ofta?

    Brukar ni storstäda era akvarium? Jag har inte gjort det innan men jag köpte nya växter och kände för att möblera om. Det var ordentligt skitigt i botten.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • _Stina
    • March 2004
    • 70

    #2
    Man ska itne städa eller byta vatten för ofta.. Det mår itne fiskarna bra av.. Men du ska nog byta vatten en gång i månaden och rengöra botten!!

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Du bör byta vatten oftare! En gång i veckan är lagomt för ditt kar. Ta ut ca 20 l ( ca 2 hinkar) vatten. Plocka av/bort gamla fula blad och ev ta en mjuk svamp och torka försiktigt insidan av glaset i karet.

      Det tycker jag räcker, men smaken är som baken =)
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • ShadowDawn
        • August 2003
        • 313

        #4
        _Stina : En gång i månaden är alldeles för sällan!
        Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag byter vatten varje vecka ca 30%, men jag menar storstädning, tvätta grusen och så. Hur renjör man botten utan att ta ut fiskar? Jag suger ut vattnet med slang och får då med lite smuts men inte allt. Det är ju lätt att få upp grus och rötter också.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Ja du.Rengöra rubbet är nog ingen bra idé alla anti nitrit bakterier dör säkert då med nitrit problem dom följd.Om du får balans så blir det inte speciellt mycket skit som stannar kvar.Det räcker om du kör "bajs sugen" längs med botten för att få upp det som ligger löst.
            Fredrik

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag vet ej om jag har bra balans men jag har aldrig haft problem med nitrit. Akvariet är bättre planerat nu och det ser roligt ut när en av siameserna ligger på ett blad på den nya växten. Den andra är i andra änden av akvariet...
              Har skrivit innan om deras osämja..
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag böt från grus till sand och skulle göra första städningen i mitt nystartade kar. Hade en slamhävert och sög ca 5 cm från botten. Hade innan en liten förhöjning av nitrit. Så här gick det för mig och via denna länk kan du få svar på din fråga...

                http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22035

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Jag får hålla koll på nitriten...
                  Jag har aldrig storstädat det innan och det har varit igång sedan efter jul.
                  Jag la i lite mer grus också, så det blev högre i ena ändan, ser bra ut men fiskarna är lite förvirrade...
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ja jag vet att jag skall aldrig städa så mycket igen, i alla fall inte "slamsuga" botten. När väl karet är i gång så kommer inte skiten synas för den försvinner snabbare än snabbast =). Och ska jag göra det så startar jag upp hela karet igen på nytt och då får mina firrar bo någon annanstans några dagar.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • rindberg
                      • March 2004
                      • 196

                      #11
                      Visst kan det vara vettigt att storstäda ibland. Jag gör det ca engång per år i mitt 60 liters. Kanska lite oftare, man får försöka kolla lite hur mycket skit det är i gruset.

                      Byter ca 20% av vattnet engång i veckan, samtidig brukar jag annsa växterna.

                      Det beror ju lite på hur mycket fiskarna skiter också, och hur många man har. Hade en hypostomus punctatus förut och den sket uta bara h..vete. Den gick tyvärr bort för ett tagsedan vet inte varför men blev skit deppi då... snyft.
                      Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                      Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        I mindre kar kan det vara bra att göra en omstart och tvätta grusen i bland. I mitt 375 kar tar jag upp och rengör grusen vid varje flytt, DVS nystart. Det stod som längst i 3 år utan att jag salamsög eller tvättade grusen.

                        Om du får mycket skit på bottnen så kan du suga upp det lösa med en hävert, eller skaffa lite bättre filter. Jag förespråkar inte slamsugning med hjälp av klocka över huvud taget.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Jag använder vanlig trädgårdsslang när jag byter vatten. Vad menar ni med "klocka" är det en sådan man kan köpa som ser ut som en burk framtill?
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • _Stina
                            • March 2004
                            • 70

                            #14
                            Jag ahr läst i en bok om fiskar eller ett litet häfte som min kompis fick i Katrineholm när hon köpte sina fiskar att man ska INTE byta vatten för ofta det störs fiskarna av en gång i månaden räcker gott och väl Stod det! Så haha Shadowdawn!!

                            Kommentar

                            • fc25
                              • September 2003
                              • 330

                              #15
                              Ursprungligen skickat av _Stina
                              Jag ahr läst i en bok om fiskar eller ett litet häfte som min kompis fick i Katrineholm när hon köpte sina fiskar att man ska INTE byta vatten för ofta det störs fiskarna av en gång i månaden räcker gott och väl Stod det! Så haha Shadowdawn!!
                              Det kan funka beroende på storlek, filtrering och antal fiskar men är nog inte att rekommendera för dom flesta. Byter man oftare så har du större chans att slippa stora förändringar av vattenkvaliten.
                              //Fredrich

                              Kommentar

                              Arbetssätt...