"Dimmigt" & luddigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • majsan.persson
    • February 2004
    • 6

    "Dimmigt" & luddigt vatten

    Jag startade ett 54 liters akvarium strax innan julafton 2003. I mellandagarna satte vi in våra första fiskar - 3 st guppy. Ganska snart fick vi problem med något vitt som cirkulerar runt i akvariet och efter några dagar så sätter det sig på akvarieväggarna och ser precis ut som "ludd".

    Var på affären som trodde att det var normalt vid nystart.

    Sagt och gjort. Blev lite bättre och köpte då under några veckors tid ytterligare 3 guppy och 2 slöjstjärtar.

    Efter ytterligare någon vecka så köpte vi även två malar. Efter 3 timmar i akvariet dog dessa knall och fall.

    "Luddet" fanns fortfarande kvar men blev bara mer och mer under denna period och sedan så sa jag åt affären att något måste vara fel.

    Var då på affären som vi köpte akvariet hos och lämnade vattenprov fick då reda på att inga värden var dålig men att det kanske berodde på att vi höll på att få nitritförgiftning och skulle då sätta in nitrivec varje dag under 1 veckas tid.

    Nu har vi gjort detta flertalet gånger med nitrivectillsättning och det blir inte bättre utan snarare sämre.

    Efter ytterligare en koll med affären så bestämde vi att jag skulle göra ett helvattenbyte. Gjorde 4 stycken innan vattnet blev klart. Kastade plantorna och satte inte ned dekorationen i akvariet. Jag till och med sköljde stenarna innan det blev klart vatten. Detta gjorde på en tisdag.

    På torsdagen simmade det vita luddet igen i akvarier. Vi hade även en dimma som tidigare inte funnits.

    En personal från affären var hit och kunde inte förstå vad det berodde på. Efter mycket om och men och efter att hon kontaktat någon sakkunnig så bestämde dom att jag INTE fick göra något vattenbyte på 3 veckor. Tillsätta nitrivec varje dag under dessa 3 veckor, bara ha lyset tänt under 8 timmar varje dag, sätta in en ny hungrig mal, skaffa snabbväxande växter och INTE mata fiskarna på 3 veckor, vilket troligen medför att samtliga kommer att dö.

    Nu funderar jag på om någon annan haft detta problem? Kan det vara riktigt? Vi har även fått bytt ut "vadden" i filtret då den var totalt igenkorkad med smuts. Jag måste ju även påpeka att vi inte har överdoserat maten till fiskarna utan varit väldigt sparsam med den.

    Jag håller på att bli förtvivlad. Vad kan det bero på, stämmer det som affären säger eller är det bara ett sätt för att dom inte vet vad det beror på? Har någon en lösning?

    Tacksam för svar. Hälsningar Majsan
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Hej Majsan, välkommen till zoopet. Du skrev en lång fråga och du får ett långt svar av mig...

    I ett av mina akvarier dammar det, Är det något liknande hos dig, som små dammkorn som svävar runt? Jag har fått tipset att totalt mörklägga akvariet i tre dygn, då försvinner infusior (alla andra namn som nämnts är att förglömma) om det nu är sådana. Sök i forumet på flagiateller så kommer du hitta många trådar om problemet.

    Grejen är att saker som försämrar sikt i akvarier, alger, "damm" och sådant oftast inte är skadliga för fiskarna, mest oestitiskt för oss som vill titta på fiskarna.

    Vad berättade affären om Nitritförgiftning? Vad har du läst om det här på zoopet? Jag gör för säkerhetskull en sammanfattning.

    Nitritförgiftning uppstår när de "goda bakterierna" i akvariet inte hänger med att hantera avfall från fiskarna eller överbliven mat. Vissa fiskar är mycket känsliga för små mängder nitrit (unga ancistrusmalar t.ex.) andra är lite mer toleranta, men alla dör när värdena blir tillräckligt höga.

    Nitritförgiftning uppstår ofta när man börjar med ett nytt akvarium eftersom de goda bakterierna inte har hunnit bildas i filter och bottenmaterial. Ju mer fisk man har per antal liter, ju större är risken för att nitrit ska uppstå. Problemen är mycket större i ett litet akvarium som du har (ett akvarium på 100 liter eller mer är mycket mer förlåtande och att rekomendera för nybörjare).

    Ta en titt på zoopets sida om antal fiskar per liter vatten. http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=K%F6pa+akvariefisk

    I zoopets fiskdatabas kan du se hur stora dina fiskar kommer att bli och rekomenderad akvariestorlek för dessa. Jag tror att några av de fiskar du valt är lite för stora att ha i ett 54 liters. Det är viktigt att börja med några få fiskar (som du gjorde, 3 guppys) och ha tålamod att vänta ett tag till nästa nyanskaffning och då bara en eller två fiskar åt gången.


    Tillägg: Om akvariet nås av mycket dagsljus och/eller har en dålig belysning får man alltid algtillväxt. Det kan vara det du drabbats av.

    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      *vinkar till Kia* <b>infusorier</b> min vän ;O)
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Kolla här så kan du kanske få svar på dina frågor...ha det!!!

        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16398&SearchTerms=infusorier
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • kia
          • August 2003
          • 366

          #5
          Tack Klara, infusior menade jag. Har även ändrat felskrivningen i inlägget ovan!!
          Nybörjare, Nivå II .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
          "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #6
            Hej,

            som tidigare sagts i den här tråden brukar mörkläggning i tre dagar eller mer vid behov bita bra på vatten som inte är klart. Oavsett om det är chockartad algtillväxt eller infusorier.

            Välkommen till Zoopet förresten! Du ska nog se att dina problem snart kommer att vara ett minne blott. Det finns mycket akvarievetande på det här forumet.

            Angående dina slöjstjärtar är de väldigt duktiga på att smutsa ner och blir tyvärr för stora för ditt akvarium. En tanke kunde ju vara att byta ut dem mot några andra fiskar.

            Lycka till!

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • majsan.persson
              • February 2004
              • 6

              #7
              Tack så hemskt mycket allihop för alla råd. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att få svar så snart på min fråga.

              Alltså om jag fattat det rätt så skall jag mörklägga i 3 dagar och inte mata.

              Om det inte hjälper tror Ni att man skall göra ett helvattensbyte och börja om från början, dvs mörkläggning och ingen mat?

              Ja, slöjstjärtarna håller jag också med om att dom bara äter och skitar ner men det var maken som absolut skulle ha dom. Konstigt bara att personalen på djurvaruhuset inte talade om att dom var för stor för akvariet dom visste ju ändå att vi hade ett 54 litersakvarium och att vi då hade 6 guppy (idag bara 5 då 1 dött av klibbiga fenor och 1 som redan vid köpet troligtvis inte var frisk. Den uppförde sig inte som dom andra).

              Jag såg även ett svar som fichi life gjort på ett inlägg av Åse 2003-11-05 där hänvisning gjordes till ett preparat som skulle göra akvariet klarare. Vet Ni vilket fichi life menar och skall man försöka eller inte?

              En annan som skrivit var AndreasN som trodde det var Sera Aquariaclear. Har någon provat detta?

              Jag tror att jag provar allt snart för att barnen blir så fruktansvärt ledsen när dom nu tror att alla fiskar skall dö.

              Hälsningar Majsan, Felicia & Elina

              Kommentar

              • mgrant
                • July 2003
                • 475

                #8
                Tänk på att när du skall mörklägga så gäller det att inget, och då menar jag verkligen inget ljus får komma in. Det ska vara totalt svart i akvariet annars funkar det inte. Så var noga när du täcker över det och tjuv kika inte efter någon dag för då har du förstört hela effekten av mörkläggningen.
                Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Och vad händer i vattnet när det är mörkt, hur går det om det finns växter i akvariet.
                  När växterna i mörkret förbrukar syre och avger koldioxid finns det ingen risk för syrebrist och ett sjunkande pH.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Kramfors
                    Och vad händer i vattnet när det är mörkt, hur går det om det finns växter i akvariet.
                    När växterna i mörkret förbrukar syre och avger koldioxid finns det ingen risk för syrebrist och ett sjunkande pH.
                    Ja de leker med döden, men turen brukar vara på rådgivarnas sida. BTW är det just pH-sänkningen som gör vattnet klart. Att mörklägga hjälper ofta, men det är inte många som har klart för sig varför. Och då finns det kanske enklare sätt?

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ja, det enklaste är att inte få problem med akvarievattnet, men skulle jag skriva hur man ska göra så hördes säket ett skri från alla som som vet bättre.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • kia
                        • August 2003
                        • 366

                        #12
                        Snälla Kramfors, berätta hur man kan göra, även om hela forumet gemensamt ställer sig upp och skriar efteråt (Föresten, det är ju bara åsnor som skriar)....

                        Föresten, mitt "damm" försvann efter storstädning och sandtvätt i helgen. Nu är vattnet klarare än korvspad igen :-) Så satte jag in en starkare pump. En (inkörd) Fluval 4 istället för fluval 3.
                        Nybörjare, Nivå II .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                        Kommentar

                        • majsan.persson
                          • February 2004
                          • 6

                          #13
                          Det är ju också en fråga som man kanske ska ställa sig. Vad ska man ha för typ av pump, och kapacitet på mitt lilla akvarium på 54 liter?

                          Vi köpte tyvärr ett startkitt som innehöll akvarium, pump, "värmeelement", mat, vitaminer m.m och allt var på tyska så vi har fått allt muntligt från affären då jag inte kan tyska.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            En starkare pump är en förbättring, och att lufta vattnet tillräckligt innan man sätter i fiskarna bidrar också.
                            Men det är meningslöst att föreslå något på forumet det blir bara ifrågasatt.
                            Om man följer vedertagna regler vid start av akvarie och vattenbyten så fungerar det.
                            Jag har vid försök haft svårt att provocera fram "mjölkigt" vatten.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • kia
                              • August 2003
                              • 366

                              #15
                              Många fiskar trivs bra när det är bra cirkulation i akvariumet, men några kan vara känsliga för det. Själv har jag 2 pumpar i två av mina akvarier. Jag tror att det var Kramfors som uppmuntrade mig när jag funderade på det. Då kan man tvätta filtermaterialet varannan gång, och skulle en pump slamma igen/gå sönder så fungerar förhoppningsvis den andra. Men allt är ju frågan om pengar (och plats)!

                              Till Kramfors: Testa övermatning en längre period så tror jag till och med du får fram dammigt vatten.... Mina levandefödares sötebrödsdagar är från och med nu slut!
                              Nybörjare, Nivå II .
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                              "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...