Hur mycket vatten "behöver" en ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankamask
    • January 2004
    • 11

    Hur mycket vatten "behöver" en ancistrus?

    När man räknar på hur många fiskar man kan ha i ett akvarium, räknar man då utifrån att de har rörelsebehov, eller handlar det om syresättning eller vad? För jag undrar hur man ska tänka ang ancistrusar? De "skuttar" ju visserligen runt en del, men de simmar ju inte runt så som "vanliga" fiskar gör. Om ni förstår hur jag menar... Alltså tar de upp lika mycket plats/lika många liter som andra fiskar? Kan man ha bara en (det har jag nu) eller behöver de sällskap?
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    "1 liter=1 cm fisk" är en tumregel som handlar om att inte ha för mycket fisk med tanke på hur mycket fiskarna skitar ner vattnet.

    Sedan måste man även ta hänsyn till hur mycket simutrymme, storlek på revir mm mm som dom olika fiskarna kräver.

    Kommentar

    • MikaelE
      • December 2003
      • 350

      #3
      Tycker den regeln är värdelös, det säjer ju I PRINCIP att man skulle kunna ha en liten paroon haj i ett 60 liters.
      Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
      Skriv gärna kommentar!

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        "Sedan måste man även ta hänsyn till hur mycket simutrymme, storlek på revir mm mm som dom olika fiskarna kräver."

        Kommentar

        • MikaelE
          • December 2003
          • 350

          #5
          Oj, missade den biten av inlägget Sorry
          Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
          Skriv gärna kommentar!

          Kommentar

          • ankamask
            • January 2004
            • 11

            #6
            Jo, jag är helt med på att man måste ta hänsyn till de olika fiskarternas behov. Det är just det som är min fråga: vad har en ancistrus för rörelse/utrymmesbehov? Eftersom de mest håller till på botten eller på glasskivan tar de ju inte upp en massa "simyta". I ett 43-liters, kan man ha mer än en ancistrus? Den jag har är ca 5 cm, och jag tänkte att den kanske ville ha en kompis. Får det plats tror ni? Och behöver de, eller blir de glada åt, att vara två?

            Kommentar

            • Elana
              • April 2003
              • 239

              #7
              Ancistrushanar är revirhävdande så det är kanske inte så lämpligt att ha två pojkar i ett så litet akvarium...
              I övrigt kan jag bara genom att titta på min egen ancistrus som från början levde i mitt 45 l. akvarium, sedan 125 l. och nu 240 l. säga att varje akvariebyte har gjort henne lyckligare trots att hon är ganska liten ( 7 cm ). Ju större akvarium, destor aktivare blir hon oavsett algmängden.
              Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

              Kommentar

              • ankamask
                • January 2004
                • 11

                #8
                Tack för svaret!

                Nja, då väntar jag nog innan jag skaffar någon mer ancistrus då. Jag tror att det är en hanne jag har, den har några små sprötliknanade grejer fram vid munnen, men jag är inte helt säker. Dessutom tänkte vi skaffa ett större akvarium fram emot sommaren, så jag får väl lugna mig helt enkelt.

                Kommentar

                Arbetssätt...