sötvattenskulfisk från Peru, info om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miga
    • January 2004
    • 15

    sötvattenskulfisk från Peru, info om?

    Hej!
    Har sökt efter information om en av mina favoritfiskar,
    "sötvattenskulfisk från Peru",
    men lyckas inget vidare med det.
    Någon som har några tips om länkar?

    Har två stycken som bor i ett 100l, är det lagom?
    Kan dom ha några kompisar?
    Hade dom i hörnakvariet,
    med sällskapsfisk,
    men dom gick hårt åt fenorna på de andra fiskarna.

    I hörnakvariet har istället 2 "dvärgkulfiskar" flyttat in,
    men jag hittar inte någon direkt information om dom heller.
    Någon som vet deras "riktiga " namn m.m?

    Tacksam för hjälp!

  • Miga
    • January 2004
    • 15

    #2
    Ingen som har tips?

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Inte lätt att leta uppgifter om en fisk enbart med hjälp av ett handelsnamn. Denna kulfisken lever bland annat i Peru.
      Kanske lite hjälp.
      http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-asel.htm

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Miga
        • January 2004
        • 15

        #4
        Tack för tipset!
        Internet är bra, men som du säger,
        det hjälper inte om man inte vet vad man skall söka efter!
        Skall klura vidare utifrån infon på länken.
        MVH

        Kommentar

        • Puffbum
          • January 2004
          • 85

          #5
          Jag vet inte hur man lägger upp länkar som går att klicka på, men de små peruanerna du har heter columessus assellus, medan dvärgarna är tetraodon travancoricus. Kolla på www.fishbase.se och sök på tetraodon. Eller kolla google med de latinska namnen. Likadant kan du hitta info på www.puffernet.tripod.com

          Den peruanska lär vara en av de mer fredliga och de jag har, har aldrig gjort nått elakt mot andra invånare i mitt akvarium. Men samtidigt är väl de flesta andra jag har inga änglar kanske.

          Jag har även två tetraodon biocellatus och de sköter sig bra de med. Kankse man inte skall bland kulfiskar med vanliga fiskar som tigerbarber, guppys och sådant men med lite större ciklider kan jag inte se några problem. Själv tänker jag köpa en tetraodon lineatus. Men den får nog ett ekvarium helt för sig själv, om inte annat lär den se till så att det blir så rätt omgående ändå, på sitt eget sätt.

          Kommentar

          • Puffbum
            • January 2004
            • 85

            #6
            coolt, det blev en länk bara genom att skriva namnat på sidan.
            Lärde man sig nått idag också.

            Kommentar

            • Miga
              • January 2004
              • 15

              #7
              Livet kan vara coolt emellanåt *ler*.......
              Tack för hjälpen,det är verkligen inte helt enkelt att hitta rätt vare sig bland namn eller cyberspace.

              Där vi köpte de "peruanska" går dom i olika kar med småfisk utan problem,
              och min syster har en i sitt "sällskapkar" med guppy o.dyl.
              När vi hade en märkte jag inget på några fenor eller så,
              men efter vi köpte en till började de andra fiskarna sakna en och annan bit, här och var.

              Skulle behöva få i en algätare i alla fall,
              har ingen för tillfället i 100l.
              Tips?

              Kommentar

              • Puffbum
                • January 2004
                • 85

                #8
                Problemet kan vara antalet även om det låter lite konstig. Kanske det är så att mobbning kräver en grupp. Jag hade ett tag fem stycken åttor och då syntes det bit ärke lite varstans. Två stycken dog olyckligt eftersom, och alltmedan de blev färre blev de också snällare. jag har inte sett de nafsa på månader. Kanske triggare de varandra att terrorisera. Vad vet jag det låter lite långsökt men så verkade det varit hos mina tidigare. De kansek tröttnade när de lyckats ta livet av den sista tigerbarben, eller om det nu var eldstjärten aka revhajen som hade en fena med i spelet av det stimmets utrotning.

                Som en liten parentes så såg jag hur min pyttelilla lieurus tog en målmedveten tugga av just eldstjärtens ena analfena häromdan, och hur syniskt det än kan tyckas så såg det jävligt roligt ut när den smög sig på en fisk som är ungeför 20ggr så stor bakifrån och nöp till. Men den är också erkänt agressiv och skall nog få ett eget boende framöver.

                Kommentar

                • Puffbum
                  • January 2004
                  • 85

                  #9
                  Förresten har du en hemsida till den där fiskaffären du köpt dvärgarna, så man kan gå in och titta eller rent av ett telefon nummer eller mailadress så jag kan höra om ha inte kan hjälpa mig ett få upp några exemplar till sthlm.

                  P.S. vad betalade du för dina respektive? D.S.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...