behöver jag både filter och luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaws
    • January 2004
    • 13

    behöver jag både filter och luftpump?


    köpte ett 375 liters komplett med ca 30 ciklider, Fick då med ett fluval4plus filter och en boost´r luftpump. frågan är om jag behöver luftpumpen då den låter ganska mycket? Kan tänka mig att köpa ett annat filter om det finns något som gör att jag endast behöver ha detta filter?
    375 liter
    ciklidsoppa
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    #2
    Jag hade köpt en liten cirkulationspump den är ett bättre alternativ än syrepump.fluval4 har syresättning cirkulationspumpen sätter extra fart på syret och vattenkvaliteten.ett annat alternativ är att du köper ett pumphuvud och gör en egen syreanlägning.
    inget akvarium längre har inte råd längre....

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Köp ett extra pumphuvud med kapaciteten 540-1000 L/timme och konstruera två biologiska-mekaniska filter enligt beskrivningen här på zoopet vid menyn "pumpar". Lycka till ;-)
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Använd luftpumpen bara om du vill ha dekorativa luftbubblor i akvariumet. Är fluvalen för liten, köp ett till filter som ersättning eller komplement. Totalt vill man ha minst 2-4 gånger volymen omsatt per timme. Dvs totalt 800-1600 l/h till ditt kar. Vissa fiskar vill ha starkar filter.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Skaffa ett Eheim 2217 (ytterfilter), bra både som biologiskt filter och cirkulation.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          Arbetssätt...