några frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    några frågor

    Jag har 2 skalarer som bråkar väldigt mycket. Det är bara den ena. Den nafsar på den andra hela tiden och jagar den. Ibland biter de varandra i läpparna så det ser ut som de pussas. Hjälper det om jag köper 1 skalar till ? Jag har ett 112 liters akvarium nu. Jag ska snart köpa ett på 250-300 liter.Är det för svårt att sköta för en nybörjare. Jag funderar på att ha ciklider i det stora akvariet. Och i det lilla har jag de snälla fiskarna. Fungerar läppgurami och svärdbärare med ciklider ? Vad är det som är så svårt med diskusar ? Finns snäckor att köpa ?
  • sundelin
    • October 2003
    • 232

    #2
    Ett stort akvarium är lättare att sköta än ett litet!
    .

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Hur gamla är scalarerna? var de ett par när du fick dem? Scalarer är stimfisk när de är mindre och blir par när de blir äldre.

      Ju större karet är dessto bättre är det för en nybörjare.

      Vad för ciklider ska du ha i det stora då? man kan ha amerikanska ciklider och läppgurami då de nästan vill ha samma vattenvärden. Afrikanska vill ju ha högre PH än amerikanska.

      Det svåra med discusar är att de är känsliga för stora förändringar i vattenväderna.

      Finns snäckor att köpa, men de är inte så vanliga.
      Mvh Anders

      Kommentar

      • Mazi
        • January 2004
        • 868

        #4
        Skalarerna är ca 1 månad gamla. Dröjer det länge innan de slutar bråka ??? . Jag köpte en snäcka idag. Jag har bestämt mig för att köpa ett 288 liters. Ska bara spara några månader till. Hur långa blir grenmalar ??? det där med diskusarna, menar du att när man kommer hem och ska släppa ner dem i akvariet, blir de stressade då, eftersom det är nytt vatten ??Eller om vattnes blir kallare ?? gurami-hanen jagar honan hela tiden. kommer de sluta, precis som skalarerna. Äter kampfiskar på skalarernas fenor ?

        Kommentar

        • johannes_weghe
          • September 2003
          • 59

          #5
          Du hade tänkt att skaffa ciklider. Scalare är ciklider
          Min E-Mial är :johannes_weghe@hotmail.com

          Kommentar

          Arbetssätt...