Mycket fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • extremeonly_me
    • January 2004
    • 6

    Mycket fisk

    <font face="Impact"></font id="Impact"><font face="Verdana"></font id="Verdana"><font size="1"></font id="size1"><font color="black"></font id="black">
    Om man har fiskar som ynglar av sig väldigt(!) mycket, hur gör man sig av med dom då? Känns lite taskigt att bara ta livet av dom, man kanske kan lämna dom till nån akvarieaffär lr liknande?
  • chrille_91_3
    • December 2003
    • 409

    #2
    ge/sälja till akvarieaffär?
    msn: christianedlund1@hotmail.com
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

    Kommentar

    • stahl_mikael
      • November 2003
      • 293

      #3
      Hörde nån stans att man ska ta 1/3 el 1/4 av zoo priser om man ska sälja dom. Eller så kan du ju byta in dom mot fiskmat. Fråga affären

      Kommentar

      • Festae
        • November 2003
        • 41

        #4
        Eller ha dem som fiskmat
        720 Sydamerika
        375 Victoria
        160 Sällskap
        40 Tomt

        Kommentar

        • Zaphi
          • November 2003
          • 724

          #5
          1/4 av vad affärer säljer dem för? Varför så lite? I Göteborg brukar odlare ta cirka 1/2 av vad affärerna säljer de för och få cirka 1/3 om man säljer till en affär.

          Det vill säga du tar 20kr för en rödzebra från en privatperson och får cirka 13kr om du säljer i affär. Affären tar cirka 39kr för dem. Detta gäller alltså ungdjur som är på gränsen till könsmogna.

          1/4 skulle betyda att man sålde rödzebror för 10kr och det vet inte jag nån odlare som gör.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Deemer
            • August 2003
            • 145

            #6
            Man kan sälja dom för 1/2 av affärens pris, till affären (oftast).
            Man tjänar bäst på att sälja de till privatpersoner.
            MVH:
            <font color="blue">Andreas</font id="blue">

            50 l - Kakaduacilkid
            100 l - Sällskap
            150 l - Black Molly odling
            375 l - planering (blivande discus)

            Kommentar

            • Elana
              • April 2003
              • 239

              #7
              Sätt ut annons här på Zoopet och andra akvariesidor.
              Mvh
              Elana
              Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

              Kommentar

              • Fiskenörd
                • January 2004
                • 30

                #8
                Ursprungligen skickat av Festae
                Eller ha dem som fiskmat
                ahahaah sant, du kan ha dem som fiskmat
                azad saleh

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Du är ingen odlare, och betalar förmodligen ingen skatt..sen kan inte heller affären kräva dig på pengar om fiskarna han köper dör, det kan han med en odlare.. så därför är 1/3-1/4 av utpriset ingen dum affär för dig som "hobbyodlare".
                  om han får 20 kr för en fisk som odlare, så blir det ungefär 10 kr kvar i fickan efter att du betalat skatt & sociala avgifter... tar affären 40 kr för den sen så är det ändå "bara" 1/4 som odlaren egentligen får att köpa roliga saker för.... =)
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Jag har i en tidigare tråd förklarat hur mycket skatter slår på fiskpriset. I mitt räkneexempel blev skatteeffekten 3,5 % av butikspriset. Aceptera ALDRIG mindre än 1/3 av vad affären tar för dom och acceptera ALDRIG att affären gör en kampanj på dina djur. Jag har hört folk som har viljat sälja mina rödzebra för 15 kr stycket och ge mig 5 kr. Vill dom ha en kampanj får dom bekosta det själv. För tro mig, butiken kommer att blåsa dig om du låter dom blåsa dig. 1/3 av butikspriset är en jätte bra deal för affären oavsett vad dom säger. 1/3 kan du få hos dom största grossisterna utan tjafs och då kan du sälja jättemånga. Att folk säljer billigare leder till att odling blir olönsamt (olönsammare). Detta leder till att många svenska hobbyodlare lägger ner. Så vill ni i gframtiden kunna köpa svenskodlad fisk i butik så kan ni inte låta dom blåsa er.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      Jag vet inte om det var rödzebra det handlade om, men om ämnet är mitt första akvarium så kan det mycket väl vara guppi och platty.
                      Vill affärer verkligen ha guppi och platty över huvud taget?

                      För övrigt verkar topfrogs senaste inlägg vara ett vettigt resonemang. Får man inte 1/3 av butikspriset så är det kanske lika bra att skänka bort dom.

                      Urban

                      Kommentar

                      Arbetssätt...