Kan snigelägg finnas i filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Kan snigelägg finnas i filtret?

    Hej

    Jag har fått Nitirit problem i mitt nya kar.Har kört med nitrivec och bactozym men lika förbanat så lyser vattentestet rött...I mitt lilla 25 liters som ju har >0,3 i nitrit halt så har jag sniglar.Kan jag flytta över filtret därifrån några timmar utan att få med snigel eländena
    Fredrik
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Det finns alltid en risk att det hänger med snigelägg. Dom är så himla små.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Det blev 60 ml nitrivec istället.Nu är det fullt med partiklar i vattnet så något hände iallafall
      Fredrik

      Kommentar

      • Hannya
        • November 2003
        • 56

        #4
        Snigeläggen kan följa med överallt. Jag har sköljt bort minst 25 sniglar varje gång jag gör iordning mitt filter. Ändå kommer de tillbaka. Beror säkert på att jag inte får bort äggen när jag sköljer och borstar.. *snark för dessa sniglar*
        En som inte är så van vid akvarier men gärna vill lära sig.

        54 liters med:
        10 neontetror
        3 guppys
        2 regnbågsplaty
        2 ancitrusmalar

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Har man fått dom får man leva med dom!!!

          Även om man skaffar "Botier" så finns dom de hinner aldrig bli så stora att man ser dom men de finns!!!
          Det tog ungefär 2mån efter det att jag flyttat ett av mina snäckstädargäng till ett annat kar för bekämpning att åter finnas på blad å rutor...
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Tommy K
            • August 2002
            • 134

            #6
            Flubenol tar dem utan att skada vare sig fisk, växter eller biologi i filtren. Har 12 kar i ställning som i stort sett samtliga hade varsin koloni. Nu har det snart gått ett år sedan jag behandlade, inte en enda har visat sig sedan dess. Det går inte att använda salvan som finns på apoteket, det måste vara pulvret (5%) eller tabletterna som males. Medlet används för det mesta mot gälparasiter på diskus.
            MVH Tommy K

            Kommentar

            Arbetssätt...