Förslag till filter/pump o värmare för 200l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric99
    • January 2004
    • 59

    Förslag till filter/pump o värmare för 200l

    Hej
    Har nu fått mitt nya 200 l akuarium(köpte först ett 100 l, men insåg innan jag körde igång att det skulle bli för litet)(200 l 100x40x50)
    Eftersom jag är nybörjare så skulle jag behöva lite hjälp med vilken pump/filter och värmare jag skall köppa.
    Fisk samansättningen kommer att bli ungefär följande.
    2 ancistrus malar
    3 kakadu ciklider
    2 bolivianska fjärilar.
    6 leopard pansar malar.
    12 glödbands tetror.
    6 maror bilbukar.

    temp 25 grader.
    ph strax under 7 (vattnet i sundsvall skall ha 7 ph från kranen som jag fattat det)

    Först värmare vad rekomenderas, hur många watt? bättre ha 2 mindre värmare en större? märke.

    Pump/filter.
    yter heller inerfilter? lutar själv åt ytterfilter, då det verkar som det är bättre och mindre rengöring, samt tar upp mindre plats i karet.
    Rekomendation på vilken pump ní tycker jag skall köppa(storlek märke) , något som har en rimlig kostnad, och inebär så lite jobb som möjligt, och är relatift tyst gärna.
    Har hört att enheim skall var mycket bättre o tystare en fluval i längden, och vad skiljer vanliga enheim mot pro serien?
    Pengar är reliativt, betalar hellre någon hundra lappar mer för ett bättre filter, än köper ett sämre som jag blir misnöjd med i längden

    Filtermatriel, vad rekomenderas där?

  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Det är oftast en kostnadsfråga när det kommer till teknikbiten.
    Ytterfilter stjäl mindre plats i karet. Märkespump är självklart dyrare. Kan vara lättare att hitta reservdelar & tillbehör. Fluval och Eheim är nog de vanligaste i handeln.
    Vanligt fel är att man lägger allt krut på själva pumpen och inget på filtermaterialet. Köp inte det billigaste där.

    Själv använder jag inte någon doppvärmare. Min ljusramp räcker för att värma karet under dagen. På natten sjunker temperaturen bara med 1-2 grader.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • Danny_C
      • November 2002
      • 787

      #3
      Fluval3+ hade jag tagit, 4+ verkar för stark med den fiskkombinationen

      Fluval3+ som innerfilter eller Eheim 2215/2217 som ytterfilter.
      http://www.hjortgatanszoo.se säljer Fluval filter billigt!
      -------------------------

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

      Kommentar

      • Patric99
        • January 2004
        • 59

        #4
        Hej tackar för svaren, kollat runt lite och jag kan få ett EHEIM External Filters professionel 2224 för runt 800 kr(ink frakt)(kostar väl ca 1200-1400 i sverige) från tyskland, är den lagom för mina fiskar, står att den är gjord för 250 l och en genomströming på 700 l.

        Kommentar

        • anli
          • October 2002
          • 654

          #5
          Eller så tar du Eheim professionell II 2026
          950 L/h för 350 L kar. Så får du lite marginal, den skulle jag nog själv ta... det går ju att strypa om det fläktar för mycket.
          En aning dyrare.

          ps. filtermaterial tillkommer ju oxå... omd u inte köper nåt paket.
          Anders Lindersson
          Anders Akvariesida

          Kommentar

          • Patric99
            • January 2004
            • 59

            #6
            den kostar ca 300 kr till, men behöver jag verkerligen det, blir det inte lite överkurs då, tycker bara 800 kr är lite mycket pengar.

            och eftersom dessa fiskar som jag fattat det inte vill ha för stor ströming så borde väl 2224 pro räcka till. heller?

            Kommentar

            • Patric99
              • January 2004
              • 59

              #7
              Blir nog en Eheim pro II 2026 som anders föreslog, men som värmare hade jag tänkt en jäger vad skall jag ha för watt, en 150 w heller 2 75 w ?(150 w totalt är lagom?)

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                100 watt räcker, men 150 går också bra
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • chrille_91_3
                  • December 2003
                  • 409

                  #9
                  ha 150 watt "doppvärmare" det har jag iaf
                  msn: christianedlund1@hotmail.com
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                  Kommentar

                  • Patric99
                    • January 2004
                    • 59

                    #10
                    Tack så mycket för alla svar då blir det en Eheim pro II 2026 och en jäger 150w

                    Kommentar

                    Arbetssätt...