Förslag till filter/pump o värmare för 200l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric99
    • January 2004
    • 59

    Förslag till filter/pump o värmare för 200l

    Hej
    Har nu fått mitt nya 200 l akuarium(köpte först ett 100 l, men insåg innan jag körde igång att det skulle bli för litet)(200 l 100x40x50)
    Eftersom jag är nybörjare så skulle jag behöva lite hjälp med vilken pump/filter och värmare jag skall köppa.
    Fisk samansättningen kommer att bli ungefär följande.
    2 ancistrus malar
    3 kakadu ciklider
    2 bolivianska fjärilar.
    6 leopard pansar malar.
    12 glödbands tetror.
    6 maror bilbukar.

    temp 25 grader.
    ph strax under 7 (vattnet i sundsvall skall ha 7 ph från kranen som jag fattat det)

    Först värmare vad rekomenderas, hur många watt? bättre ha 2 mindre värmare en större? märke.

    Pump/filter.
    yter heller inerfilter? lutar själv åt ytterfilter, då det verkar som det är bättre och mindre rengöring, samt tar upp mindre plats i karet.
    Rekomendation på vilken pump ní tycker jag skall köppa(storlek märke) , något som har en rimlig kostnad, och inebär så lite jobb som möjligt, och är relatift tyst gärna.
    Har hört att enheim skall var mycket bättre o tystare en fluval i längden, och vad skiljer vanliga enheim mot pro serien?
    Pengar är reliativt, betalar hellre någon hundra lappar mer för ett bättre filter, än köper ett sämre som jag blir misnöjd med i längden

    Filtermatriel, vad rekomenderas där?

  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Det är oftast en kostnadsfråga när det kommer till teknikbiten.
    Ytterfilter stjäl mindre plats i karet. Märkespump är självklart dyrare. Kan vara lättare att hitta reservdelar & tillbehör. Fluval och Eheim är nog de vanligaste i handeln.
    Vanligt fel är att man lägger allt krut på själva pumpen och inget på filtermaterialet. Köp inte det billigaste där.