köpa akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calleballe
    • December 2003
    • 1

    köpa akvarie?

    tjena jag har inte köpt nått akvarie än men håller på att läsa mycket och försöka förstå så mycket som möjligt när det gäller att ta hand om akvariet och fiskarna. men jag vet inte riktigt hur stort akvarie jag vill ha, min polare har 110L och jag tycker det är rättså litet. jag vet inte vilken storlek jag vill ha men 500L+ så minst 500L eller över skulle jag vilja ha. det jag undrar är det svårt att börja med ett så stort akvarie ska man hällre börja med ett lite. för jag har hört att det ska vara svårare med lite än stort. hoppas nån kanske kan ge mig lite tips på vilka fiskar som skulle passa och kanske lite bilder på hur andra har gjort med sina akvarie. hoppas man kan få lite respons mvh calle
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Ju större kar desto lättare att få balans på miljön. (Inom rimliga gränser =)

    Vilka invånare du "ska" ha i karet, är upp till dig. Läs på Zoopet om vilka som passar i det tänkta karet. Sök på akvarium på nätet, så lär du hitta en och annan hemsida med blider & tips.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • Zaphi
      • November 2003
      • 724

      #3
      Ett större akvarium är lättare på många sätt, främst för att den kemiska och biologiska balansen skapas lättare och blir inte lika känslig för rubbningar. Du får alltså en större buffert (felmarginal). Ifall du skulle få en sjukdom eller problem med nitrit (som många nya akvarister får) så sprids problemet fortare i ett litet akvarium.

      Det andra är att i ett stort akvarium är det mycket mindre chans att individerna bråkar, eftersom deras revir blir större. Detta gör att fiskarna inte stressas lika lätt, vilket minskar sjukdomsrisken.

      En annan faktor är att det är lättare att göra rent, man kommer åt bättre etc.

      Jag brukar rekommendera att man börjar med minst 200 liter, men som sagt, 500 är ju ännu bättre...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Norpan
        • December 2003
        • 679

        #4
        Den enda lilla nackdelen är ju att inredning och apparatur kostar en slant i ett större kar, men det kan det ju vara värt.. Lycka till med akvariet och fundera noga över vilka fiskar du ska ha (så de passar i hop) så kommer det bli bra

        //Jenny
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

        Grodor..lite trevligare, lite bättre

        Kommentar

        • Millie
          • August 2003
          • 293

          #5
          En liten, liten varning bara för att köpa ett så stort första akvarium: det är ändå rätt slitigt att sätta upp ett stort akvarium, och även om det är lättare att få ett större kar i balans är vattenbyten och sådant rätt jobbigt när det rör sig om så stora volymer vatten. Risken kan vara större att man tröttnar och upptäcker att man tagit sig "vatten över huvudet"... Kanske går det att börja med ett mindre, säg 250 liter och sedan byta upp sig om det fortfarande är kul efter ett tag?

          Fast det är bara min åsikt, och vill du verkligen ha ett 500 liters, så kör hårt...

          Kommentar

          • Elana
            • April 2003
            • 239

            #6
            Tänk också på att ett så stort akvarium väger en del så kolla upp att golvet orkar bära den.
            Här på Zoopet finns det en länk med bilder på akvarier i olika storlekar och former, de kanske kan ge dig lite inspiration

            http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa_index.asp

            Lycka till!!!!!!!!
            Mvh
            Elana
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

            Kommentar

            Arbetssätt...