Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

    Hur många fiskar?

    Nu så är äntligen karet fyllt..
    Dock bara 50 L tyvärr men man tager vad man haver.. Har ett innerfilter som klarar max 100 L (340l/h tror jag.. givetvis ställbart)
    Så vad jag hade tänkt mig var nån liten algätare eller om man fick tag på nån liten sort, typ Pygmé sugmal, så kanske 2-3 st.. Beror lite på utbudet i Umeå..
    Sedan Neontetror av ett okänt antal.. har förstått att men bör ha minst 10 st..
    Till att börja med hade jag alltså tänkt mal + neontetra...
    FRÅGA 1) Hur många fiskar kan jag stoppa ner i akvariet??
    FRÅGA 2) Hur länge ska man vänta med att stoppa ner dom första fiskarna? Fortare
    med vattenberedningsmedel?
    FRÅGA 3) Nån annan fisk att kombinera med dessa?? (om det skulle rymmas nån fler)
    FRÅGA 4) Hur stort vattenflöde ska man ställa innerfiltret på?

    Skulle vara mycket tacksam om någon tog sig tid..
  • knorrhane
    • October 2003
    • 89

    #2
    Det blir lagom om du tar en/två ancistrius/pygmé malar.
    Ungefär tio stycken neontetror är lagom.
    Det är bra om du låter akvariumet gå i minst en vecka innan du stoppar ner fiskarna. Det skadar inte att ta i lite vattenbredningsmedel i alla fall. Ta istället i lite "ektozoon" det är bra för både vattnet och fiskarna.
    Du skulle kunna ha ett par fjärilsciklider i också. KAnske ett litet stim med några små pansar-malar. Denna blandning hade jag i mitt 54liters akvarium.
    Ställ in filtret så du ser att fiskarna trivs med vattenflödet.
    Mvh:Richard

    Kommentar

    • MikaelE
      • December 2003
      • 350

      #3
      1) 10-15 neontetror, kanske 20, kan du nog klämma in. Hur många sugmalar vet jag ej.
      2 ) Vänta ett par dagar och kör med vattenberedningsmedel samt nitrivec (enligt dosering på båda). Vattenberedningsmedel typ Aqutan behöver du bara använda när du startat upp karet, ej vid delvattenbyten.
      3 ) Kanske en klassiker såsom guppy.
      4 ) Man brukar säga att pumpen ska dra runt ungefär 2-3 gånger volymen per timme så runt 150 l/h kan vara bra.
      Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
      Skriv gärna kommentar!

      Kommentar

      • Mage
        • January 2004
        • 165

        #4
        Tack för det! Var ungefär som jag hade tänkt då..
        Tänkte på fjärilscikliderna som knorrhane nämnde.. Kan man byta ut dem mot t.ex. kakadua eller dvärggurami?
        Dvärgguramin tycker jag är den snyggaste av dessa.. funkar det?
        Så det gör:
        10 neontetror
        1-3 algätare, modell mindre
        1 par dvärggurami

        Skulle det funka i ett 50 L kar? vill ju inte överbefolka..

        Kommentar

        • pappa-jonas
          • March 2003
          • 91

          #5
          Hej !

          En god tumregel är 1 cm fisk per liter vatten. Då ska man ta hänsyn till fiskens vuxna storlek. För mycket fisk kommer att göra det svårt för dig. Ett 54 liters akvarium är inte så stort. Det blir lätt dåligt vatten om man måste mata många fiskar. Dessutom äter olika fiskar olika fort. Vissa kan till och med svälta ihjäl om kokurrensen blir för stor. Det blir ofta ganska dyrt eftersom fiskar kommer att dö och du troligtvis kommer ha problem med sjukdomar. Mediciner och preparat kostar ju en slant. Det är inte mängden fisk som avgör hur vackert ett akvarie är. Själv tryckte jag oxå i för mycket när jag började. Det blir lätt att man tappar intresset eftersom det krånglar för mycket då.

          Jag skulle ta några levandefödare, typ Platy, Svärdbärare. Guppy är ganska hårt odlade. Och är inte längre så lätta.
          Det är ju alltid roligt att få yngel. Glöm inte att ha i någon växt som ynglen kan gömma sig i. Typ Hornsärv. Och ett par malar.Mindre
          Otocinclus kanske. Eller Skäggmunsmal.

          Ett Palettciklidpar kan nog oxå gå bra. Ensamma med ett par malar.
          Dessa hävdar ett litet revir. 25 gånger 25 cm säger vissa.
          Dessa är oxå roliga att se när de är ute och patrullerar med sina små yngel. Leker lätt oxå.

          Lycka till!

          Mvh Jonas
          " Aldrig husvagn "

          Kommentar

          • Mage
            • January 2004
            • 165

            #6
            ...åsså en sak till, vilka fiskar ska ner i karet först??
            Om vi bara skulle tänka oss malar och tetror som jag skrev tidigare..
            Börjar nog så iaf så får vi se sen...
            Sista frågan på en stund tror jag..

            Kommentar

            • pappa-jonas
              • March 2003
              • 91

              #7
              Hej !

              Jag skulle börja med tetrorna eftersom det inte finns alger eller bottenlevande microoranismer för bottenätarna att njuta av. Jag tror i och för sig att om du ska ha pansarmalar i att dessa kan hoppa i samtidigt. De äter ju resterna som sjunker till botten. Detta motverkar ju nitrit bildning.

              Mvh Jonas
              " Aldrig husvagn "

              Kommentar

              • darkside
                • November 2003
                • 165

                #8
                54 liter är för lite för ett palettpar, när dom lekt o fått yngel kommer alla de övrina invånarna i karet att stå upptryckta i en hörna, om dom inte jagas till döds av hanen. Om du tänkt att ha dvärgciklider så kan du inte ha så mycket annan fisk eftersom dom allihop är rätt tuffa när dom har yngel.

                Varför inte bara ha tetror o malar? Tex 2-3 algätare, 10 neontetror o 10 citrontetror eller rosentetror. Det kan bli rätt vackert.

                Kommentar

                • morsan
                  • August 2003
                  • 285

                  #9
                  Om du ska ha pansarmal så hoppa över rådet med att ha salt i vattnet. Dessa tål tydligen inte det!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


                  msn: sonya2@hotmail.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...