Medel i vattnet vid delvattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannapanna
    • January 2004
    • 50

    Medel i vattnet vid delvattenbyte?

    Vad använder ni för medel i vattnet, för att bryta ned tungmetaller etc i kranvattnet? Vilket märke är bäst, enligt er?
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    jag använder inget. bor i nybyggd lägenhet så jag har ingen gammal kopparberedare från sent 1800-tal som läcker ut en massa koppar ;-)
    fish r friend

    Kommentar

    • hannapanna
      • January 2004
      • 50

      #3
      Jag bor också i nybyggd lägenhet...gör det skillnad, alltså?

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #4
        jag använder sera aqutan och sra morena till mina diskusar, och jag byter 1/3 vatten i veckan.
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #5
          Om du bor i en kommun som har i en massa klor och grejs i dricksvattnet är det kanske bäst att du anväder det, men det är nog ganska många akvarister som inte använder dessa medel utan några problem.
          Fråga andra som har akvarier och bor i samma kommun ( stad ) som du så får du nog ett bra svar.
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            På den här tråden kan du få en hel del info om just dein fråga...

            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10425&SearchTerms=Beredningsmed el,vara,eller,icke,vara
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • pappa-jonas
              • March 2003
              • 91

              #7
              Hej !

              Många av de preparat som finns ute är säkert jämngoda, men vad man kan se på är hur mycket de räcker. Vissa ska ha 5 ml/20 lit. vatten andra ska ha 10 ml/ 20 liter vatten. Skillnaden gör att du sparar in mer pengar på den förstnämda.

              Själv använder jag Sera´s. Inte för att de kanske är bäst, men jag har genom åren alltid använt dem. Det är oxå andra viktiga funktioner i ett vatten beredningsmedel som bör finnas med ex. antistress och skydd för slem hinnorna. Dessa kan saknas i billigare varianter.

              Varje vecka byter jag 10-20 % vatten i mina akvarier.
              Bottenstädar sanden och putsar insidan lite.
              Jag tillsätter dels aquatan, nitrivec, ektozonsalt,växtgödning och till sist vitaminer. Eftersom jag oftast har fryst foder.

              Visst är det mycket som åker i akvarievattnet, men peppar,peppar så
              har jag väldigt lite sjuka fiskar och vissa år inte någon. och fiskarna trivs och leker ofta.

              Viktigt är oxå att ta vattenvärden. Detta gör jag veckovis på
              PH, Nitrater och eftersom vi har så mjukt vatten mäter jag även karbonathårdhet. Ju mjukare vatten desto lättare har PH värdet att förändras. Därför tillför jag även KH+ lite då och då.

              Det är mycket att hålla koll på, men man kommer snart in i det.

              Mvh Jonas
              " Aldrig husvagn "

              Kommentar

              • hannapanna
                • January 2004
                • 50

                #8
                Säger bara att:
                Desto mer man lär sig desto mer förstår man att man inte kan...

                Alla har olika åsikter också, då är det extra svårt! :-)

                Kommentar

                • Elana
                  • April 2003
                  • 239

                  #9
                  Det bästa är faktiskt att helt enkelt komma igång. Innan jag köpte mitt fösta akvarium läste jag en massa om hur det skulle skötas och jag var väldigt tveksam till om det var något för mig, men min man gav mig en "spark i ändan" och det första akvariet inköptes... sedan har erfarenheten vuxit i takt med akvarierna.
                  Man är så illa tvungen att lära sig och ibland gör man misstag, men det brukar ordna sig i slutändan!
                  Bland alla råd man får är det bara att testa och se vad man själv tycker verkar stämma bäst.
                  Mvh
                  Elana
                  Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                  Kommentar

                  • Buckshot
                    • February 2003
                    • 456

                    #10
                    När jag började med akvarie så körde jag med Sera Aqutan och liknande.
                    Men nu vet jag att vattnet där jag bor är så bra att jag inte behöver sånt.
                    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #11
                      Nitrivec behöver man (eventuellt) bara när man nystartar akvarium. Sedan finns det ju bakterier så det räcker i filter och på inredningen.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...